Ett chockartat uppvaknande

Fredag…
Backspegel av veckan är nog inte jättemycket att hurra över. En del ljusglimtar i kursen som genomfördes, en intensiv och mastig kurs dock väldigt matnyttig. En fantastiskt härlig natur där kursen bedrevs, samt man slapp vara hemma.

Känslan inom mig har varit mer omtumlande än på länge, jag drar det till att man upplever ensamheten mer påtaglig nu. Första veckan då jag inte hade sonen flydde jag hem till familjen och omgav mig med röster och värme, därefter följde min mor hem för att jag skulle komma till det tomma huset själv. Framför allt kom min älskade son, inser nu hur mycket man tar saker för givet. Den här veckan när varken familjen omger en och åsynen, rösten och tiden samman med mitt barn uteblir blir otroligt påtaglig.

Det är en konstig känsla det där, det känns som om någon har stängt in hjärtat och att det är tungt för hjärtat att arbeta. Nästan en liknande känsla som när ansiktet täcks och man har svårt att andas. En form av tryckande känsla som man ständigt bär.

Man ser att det faktiskt är vacker väder ute, nästan inga moln på himlen, solen står högt. Jag vet att det borde vara klara färger i naturen runt om mig, men det enda jag ser är dämpade färger, många gånger är det olika nyanser av grått.

Ibland glimtar solensstrålar fram och det blir en tunn strimma av härliga färger, färger som gör att man kan skönja ett hopp och ett ljus.

Sitter nu på jobbet, borde sluta, redan arbetat 60h den här veckan, men drar mig för att åka hem till tomheten.
Måste handla mat som känns oerhört inspirerande… NOT.

En helg att kämpa sig igenom och på måndag så kommer min sol, som får den grå färgen att skingras.

1 gillning

Det du beskriver har jag tänkt på från första stund i skilsmässan. Hur kan man vara hemma själv, utan att gå under? Min enda plan än så länge är också övertidsarbete. Och träning. Aldrig sitta still. Väl medveten om att det troligtvis finns massor av bättre metoder.
Hoppas verkligen du finner en trygghet i din egentid snart.

Just nu längtar jag efter att få flytta in i min lägenhet, hoppas och tror att det kommer underlätta, när hemmet inte är så påtagligt, som andas vi, och de brustna drömmarna.

Ja det är balansen mellan arbetet, träningen, promenaderna som är den svåra delen.

När flyttar du?

Flyttar den 10 december tanken var den 1dec

Ligger mitt i resan som min far bjöd oss på till Gran Canaria.
Något vi alla sett framemot och lite avkoppling för M och mig… blev ju inte så nu så är med blandade känslor som jag ser på den resan.
Skall bli otroligt roligt för Adrian, men jag själv måste nog klä på en fasad…
10 år sedan var vi där på min fars 60årsdag.

Den observante har ju läst att grabben är 9 född i början september var beräknad till augusti. Den snabbe kommer nog fram till samma sak som jag och M gjorde. :flushed::sunglasses:

Så med väldigt blandade känslor. Kommer hem sent den 8e förbereda det sista den 9e och sedan flytta den 10e.

Du flyttade väl också ganska snart?

Får nycklarna den 14e … blir flytt den helgen. Mannen flyttar helgen efter…

Hjälps ni åt och flytta eller hjälper vänner till?

Jag försöker värva mina väninnor och mins starka döttrar :muscle:

Härligt, har du börjat möblera lgh i huvudet, hur du vill ha det?

Ja… Har du?
Berätta om din lägenhet

Japp har gjort en ritning excel på enklaste sätt för att se så man får in allt.

Det är en trea på 79kvm
Öppen planlösning
En balkong på ca 6kvm, inglasad. Har tänkt att lägga trätrall på golvet, älskade altankänslan i huset gå barfota på träet. Men det gör att balkongen känns mer ombonad hoppas jag.

När man kommer genom dörren så finns den en klädkammare direkt vänster är som en liten öppen yta när man kommer in sedan är det en ”korridor som går in till vardagsrummet. Direkt höger är badrummet, ganska stort så får in en tvättmaskin, tänkte skaffa det med integrerad torktumlare.

Går man ut i hallen så ligger grabbensrum på vänster sida och köket ligger på höger sida.
Det är både helfrys och helkyl känns riktigt gött. Skall installera en diskmaskin, lägga på 100kr i hyran men det är de värt.

Man kan säga att vardagsrummet, matplatsen och köket är ihopbyggda, är en liten avgränsning med en vägg som vetter mot vardagsrummet. MIT väggaidan mot köket står kylen och frysen.

Mitt rum kommer ligga jämte grabbens, bra storlek på det rummet.
Lgh är belägen på tredje våningen med en hel del fönster så en ljus och fin lägenhet.

Har nog det mesta så kommer vara att köpa in lite prydnadsbelysning typ sådana risbollar med lampor i som sitter på en sladd som MA. Kan hänga upp gardinstången.

Väggarna är vita när dom fixat till efter den förra hyresgästen. Luckorna i köket mörkgrå så fin kontrast.
Får lyfta in färg i detaljerna, tavlor, kuddar i soffan ljuslyktor, gardiner mm.

Vill ha ett varm hem.
Naturligtvis måste jag köpa en gasolgrill… kan inte leva utan att få grilla :roll_eyes:.

3 gillningar

@ulansnosan Tycker mig läsa det jag själv upplevt i din berättelse. Min man drog sig undan, tvivlade. Önskade skilsmässa. Och nu målar han upp en bild av problem mm som vi skulle ha pratat om. Och för mig kom det här som blixt från klar himmel. Min upplevelse är att vi haft det bra. Jag har inte fått någon signal från honom om att han inte är nöjd. Efter att ha smält hans senaste kommentarer undrar jag om det inte blir lite efterhandskonstruktion för att rättfärdiga skilsmässan…

2 gillningar

Låter som du och sonen har en fin lägenhet att flytta in i. Det kommer gå bra för dej. Du har kommit en bra bit på väg in i helvetet och snart är du på mitten och kan börja kravla dej ut igen.

På tal om gasolgrill så blev jag påtvingad att ta över en stor, jäkla monstergrill. Jag hatar den och hoppas den blåser åt helvete i vinter. Nä, jag tänker inte sätta in den. Den ska ju vara rostfri så den får allt stå ute. Förhoppningsvis går den sönder eller blir stulen.

1 gillning

Tack, ja går upp och ner men lite framåt går det nog.

Ja, jag tror att lägenheten kommer att bli kanon. Synd på hyran men man kan inte få allt, jag skall vara glad att jag fick tag i ett boende.

I huset hade jag 3 grillar som jag körde mest för att jag kunde :sunglasses:, två större och en mindre.

Älskar att grilla, har alltid kört året runt min fru tröttnade tilldel på grillad mat :slight_smile:

Har alltid haft mina grillar ute, kanske går att sälja den?
Hur är det med dig annars?

Jo men det är rätt bra med mej. Känns rätt ok att bo själv ändå. Just nu är jag i en fas där jag inte vill ha tillbaka exet. Hoppas det håller i sej. Försöker klura ut hur man ska göra för att våga sej ut i livet igen. Vill helst bara sitta hemma själv, men jag antar att jag måste ta mej i kragen och gå utanför huset nån gång…

Jo det skulle nog gå och sälja grillen. Om jag inte minns fel var den rätt dyr i inköp. Fast det var ju exets skötebarn, är nog lite pervers för jag gillar tanken på att den ska förstöras. Har den ungefär som en voodoodocka… Knäppt va?

1 gillning

Haha du får väl ta ett kort på den när den rostat sönder och rama in :wink:

Ja våga sig ut i livet är ju kanske inte alltid så lätt.
Beroende på vad du tänker :slight_smile:

@Martor… inte träffa någon ny, jag tänker leva som nucka länge, länge till. Försöker fatta mod att hänga med kompisarna ut och ta en öl och göra helt vanliga saker. Börjar bli lite trött på att gömma mej här hemma.

@Tellix
Men det är väl en perfekt sak att gå ut och ta en öl och hitta på saker.
Måste inte alltid handla om att träffa någon ny, först måste man nog hitta sig själv och känna sig nöjd med sig själv och situation. Nöjd är kanske fel ord men acceptera och försöka leva.

Har du många vänner som du kan haka på?
Själv sitter jag i ett litet dilemma där, har några kvar men de flesta har flyttat från staden nu. Så behöver försöka skaffa mig ett socialtnätverk hur man nu skall göra det…

Veckan och helgen har varit en riktig en riktig bergochdalbana.
Tanken var att jag skulle börja packa ner saker ordentligt till flytten, men det har gått si och så gällande det.

Igår var det en sväng till gymmet för att sedan packa. Motivationen var på topp och kändes ganska bra.
Väl på gymmet var det mycket folk vilket var skönt som en kontrast till ensamheten. Började köra olika övningar, gick ganska bra var skönt att känna att kroppen svarade på de olika övningarna.
Men märkte också ju tröttare jag blev fysiskt desto mer känslor började virvla upp.

Varför, tänk om, hur kunde det, alla dessa ständiga frågor påståenden som man bär på. Alla känslor kopplade till dessa frågor allt detta började komma upp. Ofrivilligt började återigen tårarna samlas i ögonvrån, återigen stod man hjälplös i faktumet att tårarna började rinna.

Så där stod man med en kettleball i ena handen och andra handen torkandes tårar. Behöver nog inte säga att det blev en snabb sortie från gymmet.

Samlade mina tankar i bilen på väg hem, väl hemma var det dags att packa ner saker i flyttkartonger.
Sängkläder, dukar och linnen åkte ner i första kartongen.
Andra kartongen påbörjades, PANG ett album med bröllopsfoton öppnade sig när jag skulle lägga ner det.

Kroppen reagerade direkt, inte som jag ville dock. Min vilja och min kropp är tydligen inte i harmoni. Började darra på handen och igen kom tårarna, den här gången ackompanjerat av hulkningar. Stod ensam i gästrummet och grät, blev så jävla förbannad på mig själv.

Insåg att jag inte skulle fixa packningen under gårdagen och valde att skjuta upp det till kommande vecka som då är absolut sista möjligheten att packa innan flytt.

Istället blev det till att snöra på skorna igen, ta på hörlurarna, ta på ytterkläderna och ännu en gång vandra de nu välkända stigarna i ytterligare en skogspromenad. Lyssnade på musik och försvinna in och gömma sig bland musiken och texterna.

Även nätterna har påverkats, haft svårt att somna. Somnat de senaste dagarna runt 0300 på nätterna. Ligger och vrider mig grubblar. Vaknar ofta upp på morgonen med torrhet i ögonvrån, förmodligen har man legat och gråtit i sömnen. Så oerhört frustrerande allt känns, bli uppslukad av känslor i tid och otid.

Måste börja skaka av mig detta på riktigt, måste fan få leva.
En ny dag, ny händelser att förhålla sig till.

4 gillningar

Ett tag började jag gråta så fort jag kom ut i joggingspåret. Däremot har det aldrig hänt när jag tränat något som kräver mer koncentration. Viss träning verkar släppa fram alla tankar och känslor. Förstår att du inte ville storgråta på gymet, men kom ihåg att inte klandra dig själv för att känslorna kom och du behövde åka därifrån :heart:. Det är inget misslyckande utan ett steg på vägen.

Om jag kommer ihåg rätt från din historia så skrev du i början att du tidigare sällan grät/ var känslosam. Jag känner igen mig i det. För mig har det varit en resa att tillåta mig själv att vara ledsen (läs inbillat “svag”). Efter ett tag insåg jag att jag mådde bättre av att inte försöka motarbeta tårarna utan snarare bejaka sorgen. Jag nästan vältrade mig i sorg och självömkan under en period.

Kommer särskilt ihåg ett tillfälle då jag packade undan saker som väckte mycket minnen från mitt och x liv. Det var hemskt och jag var ledsen - och jag fick vara det. Jag satte inget krav på mig själv att jag skulle fixa det snabbt eller utan att gråta. Det fick ta den tid det tog, och vid den tidpunkt jag kunde hantera känslorna.

Utifrån hur du skriver om känslor nu så gissar jag att du redan kommit långt. Kanske stämmer det jag skriver inte in på dig. Men jag skriver ändå ifall det skulle vara något som kan hjälpa dig.
Kom ihåg att vara snäll mot dig själv :heart:

1 gillning