Raderat

Det absolut utan jämförelse viktigaste är att du får familjerätten med dig på din bild av situationen. Det är i stort sett alltid deras utlåtande som även blir tingsrättens utslag.

Nu fick jag samtal från familjerätten, skulle gå på ett första samarbetssamtal imorgon. Men hon har avbokat tydligen :frowning:

1 gillning

Det är bra att hon har avbokat. Då kan du dyka upp och helt på egen hand beskriva läget. Var dock försiktig så att det inte blir skitsnack. Håll fokus, det enda som är viktigt för dig är ditt barn.
När ditt x ljuger, är detbra om du kan bevisa att det är en lögn.

1 gillning

Du ligger risigt till, när hon begär ensam vårdnad. Du bör göra allt för att framstå som välfungerande, lugn och sansad. Börja absolut inte prata om bedragare och polisanmälningar inför domstolen. Eller spela upp din hemliga inspelningar där. Om du gör vill du framstå som otrovärdig och helt ur balans, Det vill i domstolens ögon vara mer belastande för dig än det du anklagas för.

1 gillning

Halloj, nej jag ligger inte risigt till alls. Det finns så ofantligt mycket fler grejer på frun o hennes familj än vad det finns på mig.
Jag är lugnet själv just nu, inget man märker av utåt. Däremot inne i mig så stormar det rejält.

Att bevisa att dom ljuger blir lätt. Det enda jag bryr mig om nu är barnen.

1 gillning

Det är ju nu det visar sig just hur meningslösa de frivilliga samarbetssamtalen i praktiken är… Ena parten kan helt styra om det ska bli nått av eller inte, genom att helt enkelt inte dyka upp. Föga förvånande är det även i detta fallet den som för tillfället tar hand om barnen i betydligt större utsträckning. Den andre sitter där som ett fån o undrar hur det kan gå till så här, varför gör ingen nått?

Jag vet inte hur de gör i kommunen detta gäller, men här fick vi först gå på varsitt enskilt besök o sen gemensamt. Har du tur så fick ditt ex bara förhinder den bokade tiden o bokar om… Men av det du skriver ang ditt ex beteende så gissar jag på att detta är bara början på hennes krånglande…

Lyssna på “Restenavlivet” o “cmb”, skippa alla försök att svartmåla den andra. Fokusera på dig själv. Sträva efter fortsatt gemensam vårdnad, samt växelvis boende. Nu har jag glömt hur gammalt barnet var, men var redo på att de förmodligen inte kommer rekommendera veckovist boende om barnet är under 3år, var då flexibel och acceptera alla alternativa lösningar de föreslår. Det viktiga är att du får umgängestid med ditt barn.

Viktigt också att du har realistiska förväntningar på vad familjerätten kan åstadkomma genom frivilliga samarbetssamtal. De kan inte tvinga någon av er till nått, de kommer inte sätta ner foten när nån av er kommer med orimliga förslag, de kommer inte säga åt den av er som krånglar att skärpa sig…
När som helst kan någon ensam bestämma att “nu är det färdigsnackat” genom att bara resa på sig o gå därifrån…
Det är också viktigt att du inser att inget av det som händer här protokollförs, det kan alltså inte användas senare i ev domstolsprocess. Enda syftet med dessa samtal är att få er att komma överens o lösa era problem genom samförståndslösningar, jag har mycket svårt att se det hända efter att ha läst det du skriver.

Vi ska yrka att samarbetssamtal/medling skall ske. Ser ju inte bra ut om hon tackar nej till det. Man går enskilt först i vår kommun.

Vi tar hand om barnen exakt lika mycket nu då båda jobbar heltid. Hon tjänar tom bättre än mig :slight_smile:

Mitt förslag för båda barnen är 2+2+3+3. I takt med att sonen blir äldre så skall detta utökas till att bli varannan vecka. Det är vad vi kommer skriva i yrkanden till tingsrätten efter råd av familjerätten i min kommun.

Känns ändå rätt bra nu när hon gjort sitt drag. Vi kan bemöta och bevisa sakligt utan lögner och utan smutskastning. Trist läge men bara göra det bästa utav situation.

3 gillningar

Det låtersom ett vettigt yrkande. Håller tummarna!

God morgon.
Tack för stödet! Just nu känns det hopplöst såklart men jag hoppas innerst inne att detta inte går så långt att även jag måste slå under bältet, för det vill jag inte egentligen men jag är redo att ta fighten. Det är väl mest för min egen skull och att kunna titta sig själv i spegeln och känna sig stolt att man inte behöver sjunka till deras nivå.

Precis som andra sagt tidigare, försök inte svartmåla din motpart.
Istället för att “stämma de 4 för förtal” som du snackade om tidigare, använd de bevis du ev har som visar att du inte gjort det som de påstår som försvar, inte vapen.
Tänk på att allt som händer i domstol protokollförs o sparas för evigt, i det längre perspektivet har du allt att vinna på att inte sjunka till deras nivå,

1 gillning

Exakt, ibland är det bara svårt att tygla känslorna. De kommer som en störtflod och man har inget att sätta emot, man vill behandla dom som man själv blir behandlad.
Nu försöker jag bara att hålla huvudet högt och vara rakryggad.

2 gillningar

Nu har vi fått tid till en muntlig förberedelse! Har via advokaten senaste tiden skickat ett par vad vi tycker är bra lösningar men hon/de förkastar allt… hennes advokat hade även skrivit att “Detta får helt enkelt avgöras i rätten”.
Verkar som att hon bryr sig mer om att tjäna pengar än att faktiskt inse att det finns två små barn med i bilden, man blir äcklad över hur lite förstånd hon visar till situationen.

Hon hade även skrivit,
"Polisen har givetvis inte förbjudit "frugan"s mamma att prata med “jag”. Polisen har däremot försökt få “jag” att låta “frugans” mamma få vara i bostaden. Att “jag” ringt polisen som kommit till bostaden för att “frugan"s mamma varit där visar även det på att han inte ser till barnens bästa.”

Det frugan eller advokaten verkar ha missat är att jag faktiskt bad poliserna ta allting utanför hemmet, jag bryr mig inte om grannarna ser. Jag stod ju ute med poliserna, när dom väl bad frugan o svärmor att komma ut var det svärmor som vägrade gå ut, utan krävde att poliserna kom in. Att sedan säga att jag ringt polisen trots att svärmor var där i samma mening som att det inte är till barnens bästa är ju helt galet i mitt tycke.
Sånt här beteende och lögnerna de hivar ur sig för att framställa sig som oskyldiga offer är äckligt. Allt på bekostnad av våra barn.

Nu är iaf händelserapporten/polisrapporten på väg till min advokat och förhoppningsvis så har de antecknat detta annars så får vi kalla dom som vittnen eller be dom komplettera.

Husförsäljningen går bra, så det kan man ju glädjas över. Nu kanske man har pengar att köpa en 3a så barnen kan få ett eget stort rum.

Se bara till att inte övervärdet på kåken går åt i advokaternas arvoden bara.

Har ingen erfarenhet av familjerättsliga mål men du har nog en skumpig resa framför dig mannen.
Oavsett sexuell läggning var nog inte darknet och explicita bilder jättefiffigt?

1 gillning

Förstår vad du menar men det får kosta vad det kostar, det är barnen vi pratar om :slight_smile:
Absolut ingen smart ide! Dock så gör dom en höna av en fjäder, deras reaktion och hur de hanterar detta är allt annat än vuxet och med barnens bästa i åtanke!

1 gillning

Har följt tråden. För mig verkar det som om hennes föräldrar har jävligt dåligt inflytande över henne och styr och ställer med en unken livssyn. Finns det inte något sätt du kan prata med BARA henne, få henne att inse vad denna cirkus gör med barnen?

Utan tvekan att de inte tillför något positivt i den här skilsmässan. Har haft vänner som försökt prata med henne men alla möts av kalla handen för att de inte har samma åsikt som henne.
Försökt med samarbetssamtalet men det avbokade hon. Försökt här hemma men då blir det bara massa skrik när man inte håller med henne… Tyvärr så har hon hittat en advokat som påminner rätt mycket om henne så medlingen via våra ombud varade 3 mails.
Förstått nu att det kommer att gå till huvudförhandling och har planerat ekonomiskt för det.