Elaka med vilja?

Snabb fundering. Tror ni dom som blivit påkomna med otrohet och elände är elaka med vilje i den efterföljande separationen? Blir inte riktigt klok på det där…

1 gillning

Kanske är ett sätt att dölja dåligt samvete? Att projicera sin skam genom att skylla på partnern och därför agera som om allt är partnerns fel?

Eller så är det personer som rent generellt har svårt att känna dåligt samvete och därför inte har så många spärrar mot elakhet.

Eller något helt annat

2 gillningar

Med största sannolikhet. Dock funderar jag på om det han gör är elakhet eller att han bara skiter i allt. Det är en viss skillnad tänker jag. Jag kan faktiskt inte reda ut vad jag tror. Obehagligare om det är mes vilje.

En del personer verkar bara kunna se andra människor ifall dessa fyller en funktion för dem. Mitt senaste ex var lite åt det hållet. När det var nytt och spännande och han var nyförälskad såg har mig och brydde sig om mig. När det inte var lika himlastormande längre blev han nonchalant, hänsynslös och egocentrisk. Han menade nog inte att vara elak, men eftersom jag inte längre existerade för honom på samma sätt blev hans beteende i slutändan ändå elakt.
Kanske kan vara liknande för en del otrogna. De har en ny person som de ser, och den tidigare partnern fyller ingen funktion längre. Och då bryr man sig inte mer än om det hade varit en främling på tunnelbanan, typ.

Jag kan ha svårt att förstå hur sådana personer fungerar, men har sett att det inte är helt ovanligt

2 gillningar

En del är nog det. Andra bryr sig bara inte om annat än sig själva. De saknar empati. De är liksom inte ute efter att skada andra, utan de är mer ute efter att få fördelar för sig själva.

2 gillningar

Min terapeut sa att det är rätt vanligt att den som lämnar (som i mitt fall inte hade varit otrogen) svartmålar partnern och relationen. Det ökar motivationen till att ta steget till separation.

3 gillningar

Vad jag fått till mig av utbildade är det vanligt att människor med skuld projicerar sitt dåliga samvete på ngn annan .
Ofta människor som har en skev bild om världen , egocentriska personer .

Mitt x skyller allt på mig . Atombomben - mitt fel. 2 världskriget - mitt fel. Tusamin - mitt fel.
Saknar förståelse för andra människor , vägrar se sina sina egna fel och brister .
Mitt x hade alltid ngt negativt att säga om personer han precis träffat . Pratar ofta illa om andra människor .

Generellt tror jag att människor sällan är elaka med vilje, mer att deras agerande BLIR elakt i en viss uppkommen situation.

Mitt ex har varit otroligt elak i omgångar, men inte med vilje. Hans psykiska mående har gjort att han agerat på ett sådant sätt att det blivit elakt mot mig och barnen.

Otrohet har jag ingen egen erfarenhet av. Men jag har svårt att tro att otrogna skulle vara mer elaka än andra i en separation. Bedragna kan vara också vara väldigt elaka, av hämnd.

Oavsett varför någon är elak vid en separation så är det alltsom oftast barnen som blir lidande i slutänden.

3 gillningar

Lättare att skylla på någon annan än sig själv…

Ja jag misstänker nog det tyvärr… Jag upplever nog det så!