Ekonomi som ensamstående

Jag sitter o tittar på lägenheter och ser hur priserna rasar iväg. Har så svårt att få grepp om hur mkt man behöver som en ensamstående med ett barn efter att boendet är betalt. Jag vet att Konsumentverket har budgetar, men är de realistiska?
Ni som har levt själva ett tag med barn varannan vecka, vad skulle nu säga är en miniminivå efter boendekostnader? Och en skälig nivå? Mellan tummen och pekfingret. Jag tänker att semestrar och annan lyx räknas inte in, utan det är det jag vill veta om det finns ngt utrymme kvar till…

Om du ska låna spelar det nog ingen större roll vad du själv tycker är rimligt, min uppfattning är iaf att bankerna kräver att man ska ha betydligt mer över än man själv tycker, och att de räknar både barn o vuxna som betydligt dyrare i drift än konsumentverket.

1 gillning

Hej
Jag vet vad banken kan tänka sig att låna ut, det har jag tagit reda på så det vet jag.

Jag är mer ute efter att göra en egen ungefärlig budget så att jag vet hur mkt jag vill låna, vilket inte kommer att vara max vad banken kan tänka sig. Jag vill inte ha så stora lån helst, Men har liksom ingen koll på hur mkt pengar man behöver. Sist jag var ensamstående hade jag inget barn.

Ok, jag förstår. Men då tror jag att du har så pass mycket starkare ekonomi än de flesta som separerar med minderåriga barn i områden där priserna rasar iväg att åtminstone jag och förmodligen många andra inte riktigt kan ge en input. De flesta måste nog använda upp sitt kreditutrymme för att få ett rimligt boende.

1 gillning

Ett tips. När jag skulle köpa nytt boende fick jag rådet att göra ett excelark för att utvärdera de verkliga kostnaderna för mina alternativ. Jag är inte ekonom, så jag saknar ett naturligt intresse för Excel men det var ändå ett bra tips. Kanske just därför! :joy:

Jag jämförde vad det skulle kosta att köpa ett friköpt radhus med olika bostadsrättslägenheter (bor i förort till storstad). Det som var bra med “arket” var att jag fick en bra överblick över vad som ingick i de olika avgifterna för bostadsrätterna, och jag fick klart för mig att det verkar variera kraftigt mellan olika föreningar och samfälligheter.

Jag valde därför en br-förening där mycket ingår i avgiften, trots att det är ett radhus. Vatten (även varmt - perfekt när en har tonåringar), värme, internet, sophämtning. Jag betalar, utöver månadsavgiften, för parkeringsplats, hushållsel och försäkring, och genom att använda någon av alla offerttjänster som finns på nätet är det lätt att se vad kostnaderna blir för de senare.

Utöver det har jag en privatleasad bil. Den kostar en del att leasa, men samma kostnad varje månad och jag får inga “skojiga” fleratusenkronorsräkningar när det är dags för service, och jag har inte betalat någon kontantinsats för att kunna ha en ny bil som alltid startar. (Hade jag vetat att min man skulle lämna mig två månader efter att jag fick den hade jag dock inte valt att privatleasa en bil som egentligen är lite för liten för att vara familjebil. Men det är en annan historia).

På det här sättet har jag mest fasta kostnader, men det är klart att det är mindre pengar över nu än när vi var två som betalade för boendet. Barnen kostar ju samma som innan. Har ändå rätt bra koll på min ekonomi idag, och känner mig trygg i att kunna dra runt det hela även i händelse av sjukskrivning eller arbetslöshet. Då nya boendet har ett mer genomtänkt läge med bättre kollektivtrafik kan bilen stå parkerad för det mesta, vilket sparar massor av bensinpengar. Det är väl min största överraskning så här långt!

4 gillningar

Jag förstår vad du menar. Nu undrade jag om ngn visste ungefär hur mkt pengar man gör av med efter boende, det kanske var otydligt. Det var inte en fråga om vilken budget man har för att köpa en bostad utan vad man behöver för att leva efter att boendet är betalt för övriga utgifter och ett barn på halvtid. Mig spelar det ingen roll om den som svarar lever tajt eller inte, det kommer jag också att göra eftersom jag har andra utgifter än detta som jag behöver ta höjd för (sjuk förälder som jag betalar boende och hemhjälp för vilket inte banken räknar med men som jag behöver räkna med).

1 gillning

Ok, jag förstår att situationen med din förälder är lite speciell. Jag tänker ju i att man i stort rättar munnen efter matsäcken, och även om det givetvis inte går att leva hur billigt som helst så tror jag att det går att leva mycket billigare än konsumentverkets rekommendationer om man vill eller måste. Laga billig mat, köpa allt begagnat, endast göra gratisaktiviteter. Därmed inte sagt att det är kul. I slutändan är det ju bara du som kan avgöra om du hellre har ett extra rum eller råd med utlandssemester, bra pendlingsläge eller råd med bil o liknande.

1 gillning

Det går absolut att leva mycket billigare. Jag har levt extremt snålt i många år, så min budget är nog inget man vill snegla på. Men det här lägger jag pengar på nu (gjorde denna budget igår):

Hyra 9127
Försäkringar 421
Facket 450
Bredband 548
Telefon 460
Fritids 986
Busskort 910
El 780
Netflix 159
Vuxna Sonens hyra 4376
Vuxna Sonens el 394
Matpengar till vuxna sonen 1500
Till kronofogden xxx kr (vill inte avslöja)

Kvar för mig och sonen att leva för 3700 kr.

2 gillningar

Absolut jag fattar. Det handlar mer om att jag också rättar bostaden efter matsäcken. Om jag kan göra en realistisk budget så kan jag bestämma på om jag ska köpa en etta eller tvåa. Det är därför jag försöker få ngt slags grepp över hur mkt pengar jag ska tänka att jag ska ha kvar efter boendet är betalt. Just nu är det svårt att få grepp om för med exmaken finns många utgifter som försvinner för mig, som bil tex. Å andra sidan har jag andra.
Men jag tänker att den som har bott ensam med barn på halvtid ett tag kanske vet mer om hur man ska tänka med ekonomi. Jag misstänker nämligen att kostnaden för barnet inte blir häften av nu, utan mer när man har varannan vecka. Att de kanske behöver extra uppsättningar av kläder osv?

Du betalar också för en till persons hyra mm ser jag, din stora son. Det är hjälpsamt att se att du ändå får det att gå runt. Har du sin lilla son på halvtid? 3700 låter lite att ha kvar, men det är inte konstigt med tanke på att du betalar för den stora sonen också. Tack för att du delade med dig!

Jag tror att det är exakt det jag kommer att göra, ett excelark. Det är mitt enda sätt att hantera otryggheten över ekonomin. Jag föreställde mig att det kanske skulle bli dyrare sammantaget för ett barn med tåg hem, att de behöver dubbla uppsättningar av en del saker? Men det kanske går att lösa smidigt.

Vi har inte hunnit komma in i några rutiner eftersom vår separation är så färsk. Min blivande exman har haft sonen en måndag kväll, en helg från fredag em till söndag kväll och en tisdag em till onsdag morgon sedan han släppte bomben för nästan en månad sedan.

Innan han drog såg budgeten lite annorlunda ut. Då var det bensinkostnader med på ca 2500 och hans mobil på 300 ungefär och ungefär 4000 kr till kvar. Så det här blir tight och han blir den som vinner ekonomiskt på det hela. Men har sagt upp sonens lägenhet och han får flytta hem till mig så det här gäller i två månader till bara, sedan får jag mer pengar kvar.

1 gillning

Då blir det ju stor skillnad för dig, när stora sonen flyttar till dig. Verkligen.

Har du barn skulle jag nog titta på en tvåa, boendet är värt rätt mycket.

Att ni behöver dubbla uppsättningar av vissa kläder gör inte heller att kostnaderna skenar iväg, det sätter sig och ni behöver inte ha dubbelt av allt.

Själv har jag nästan fått bättre ekonomi efter exet flyttade. Inte lika mycket äta ute och och kan planera och lägga min egen budget utan att han kommer med nån överraskningsräkning. Men givetvis blir man lite mer känslig för större oförutsedda utgifter. Jag har sökt amorteringsfritt vilket en del banker erbjöd iom corona för att kunna bygga upp en buffert.
Men jag gillar både att sätta budget och excel… gick med på att bli kassör i vår förening till och med :smiley:

2 gillningar

Jag gjorde ett excelark med en kolumn per månad. Jag är heller ingen större fan av excel, men…

Lägg in dina faktiska fasta kostnader för telefon etc. Ev Netflixabbonnemang etc, varenda räkning du betalar. Även de där sakerna som kommer en gång om året eller per kvartal.

Därefter gjorde jag en ny rubrik och nya rader för rörliga kostnader som jag var lite mer osäker på: mat, kläder osv.

Jag har ett av barnen hos mig hela tiden utom tre dygn varannan helg. Det är dyrare än att ha en helt barnfri vecka har jag märkt, för på den barnfria veckan levde jag ganska spartanskt.

Hur mycket du behöver beror ju helt på barnens vanor, fritidsintressen, din egen livsstil, kanske husdjur? . Det går inte att säga att man behöver X kronor i månaden.

1 gillning

För min del hade jag hellre bott i en tvåa på konsumentverkets rekommendationer, och även en god bit under dem om nödvändigt, hellre än att bo i en etta med barn. Men det är ju en prioriteringsfråga om man hellre vill ha mer pengar att röra sig med och ett mindre boende såklart.

Du kanske kan få några fingervisningar om du går igenom dina konton för de senaste månaderna och räknar ut vad du lagt på mat, kläder etc. Sen kan du fundera på hur mycket av det som var nödvändigt och hur mycket du kan dra in på. Själv roar jag mig ibland med att räkna ut portionspris på rätter jag lagar och vissa saker är ju väldigt billiga medan andra betydligt dyrare. Ett sätt att dra ner om man ska ha barn halvtid kan ju vara att äta billigt när man är själv, typ omelett, gröt, storkok billig soppa etc. Inte varje dag kanske men kör man det ett par dagar har man redan sparat ihop några hundralappar till en utflykt eller julklapp t.ex.

2 gillningar

Jag kan inte ge dig någon exakt summa eller något excelark som stöd… det enda jag kan säga som ensamstående med två barn är att allt, exakt ALLT, blir dyrare än man förväntar sig och definitivt oändligt mycket dyrare än vad både konsumentverket och försäkringskassan någonsin verkar ha förstått… då de ter sig både komma från och leva på en helt annan planet :sweat_smile:

Så ta ordentlig höjd i dina beräkningar är mitt råd :v:

2 gillningar

Allt blir dyrare än planerat trots, i mitt fall, bättre ekonomi efter skilsmässan. :blush:

Jag bor ganska dyrt och bra, och lägger mkt pengar på barnen. Kan spara en hel del - tack gode gud! - men det är bara för att jag alltid nojjat kring min ekonomi och har dessutom förmånen att ha bra lön.

Jag har ca 6000 kr kvar till mat/hygien efter att ALLT är betalt (ink. eget sparande och sparande till barnen) och det räcker för mig och två tonårspojkar v/v.

1 gillning

Jag kan vara lite kärringen mot strömmen här och nämna att ibland blir inte ekonomin ett dugg sämre efter skilsmässan.

När jag var gift bodde vi i en villa som kostade rätt mycket, framför allt i uppvärmning. Och det var alltid nya tunga utgifter relaterade till huset som avlöste varandra. Än skulle taket lagas, än var det dränering, än var det tvättmaskinen eller värmepumpen som pajade.

Jag tyckte ekonomin gick jämns med rumpan hela tiden, trots två normala inkomster.

Idag bör jag i en bostadsrätt och har mycket bättre koll på ekonomin. Jag har samma levnadsstandard i praktiken nu som då. Dels för att det inte är lika stora utgifter i en lägenhet som i en villa. Och dels för att min exmake hade ett sätt att låta pengarna rinna mellan fingrarna.

Han hade rätt dyra fritidsintressen och behövde alltid köpa dyra verktyg mm. Han påstod att det skulle löna sig, men jag är inte så övertygad om det.

Jag klarar alltså ekonomin bättre som ensamstående.

4 gillningar

Vad skönt för dig! Jag tror att det blir lite sämre för mig, eftersom boendekostnaden lite mer än dubblas. Å andra sidan kommer jag inte ha ngn bil och vi säljer sommarstugan. Den senare kostar i och för sig 700 kr i månaden, men det blir kanske 150-200000 som kan bli ett sparande. Det som jag känner mig mer oroad över är att bli långtidssjuk eller ngt sånt. Funderar på att skaffa en sådan där extraförsäkring som betalar del av lånen ifall man blir sjuk el arbetslös.