Eget boende

Hur har ni gjort som har mindre ekonomi när ni blivit själva. Har aldrig bott själv, flyttade ihop på en gång. Två barn i äldre tonåren. Hur stor lägenhet bor ni i och hur många rum?
Hur mycket pengar har ni kvar efter hyran är betald?

Hej,
Jag har två mindre barn men ändå så stora att det är mer hänga på rummen, gaming och ha egentid än bygga lego över hela golvet etc.
Jag har en trea, de har varsitt rum (lyckades få tag på en där sovrummen var ganska jämnstora). Själv sover jag i bäddsoffa i vardagsrummet. Funkar bra, jag har en som är väldigt snabb att fälla ut och ihop (mindre än en minut :grinning:), vilket var viktigt för mig för jag vill fälla ihop den varje dag.
Kompisar som bor motsvarande har gjort om klädkammaren till sitt sovrum så då blir det ett eget (men mycket litet) sovrum. Tror de har 120 säng båda två. Det är alltså två olika kompisar i två olika lgh :rofl:.

2 gillningar

Lägenheten är strax över 70 kvadrat, vardagsrummet är litet, badrummet är litet men jag har den stora lyxen att ha en extra toalett, vilket är guld värt.

1 gillning

Jag hade också tänkt att sova i storarummet och ta en trea, de är så dyra bara. Blev det stor skillnad ekonomiskt, att vara själv?
Bor nu i hus med extra ytor så blir att rensa ordentligt.

Ursäkta att jag frågar, har inte bott i lägenhet på snart 20 år. Vilka fasta utgifter mer än hyra har man?

Jag bor i ett litet radhus på 80 kvm, det är en trea men funderar på att göra om planlösningen till en fyra, borde gå. Jag har två barn på 7 och 10, de delar på det stora sovrummet och det funkar än så länge men kanske på sikt att de vill ha egna rum.

Det är helt sinnessjukt billigt att bo här. Har mycket mer över i månaden än när jag bodde med exet och betalade för villan vi bodde i. Det är ju friköpt så det är lånet och en liten summa till samfälligheten som då inkluderar vatten och sophämtning jag betalar. Efter bolånet och samfälligheten är betalda har jag ungefär 22-23 000 kvar. Då är ju dock inte elen inräknad vilket ju har varierat lite på sista tiden och sen räknar jag ju då på min heltidslön efter skatt, i praktiken blir det nästan alltid några vabbdagar eller FP-dagar så lite mindre.

1 gillning

Jag bor i en liten bostadsrätt med barnen. De har varsitt rum och jag sover i vardagsrummet. Vi trivs hur bra som helst.

I min avgift ingår värme, vatten och bredband. När boendet är betalt har jag ca 16 000 kvar till allt annat. Inte är jag rik men jag klarar mig bra. Dey känns inte som att jag har sämre ekonomi nu än när jag bodde i villa med exmaken. Tvärtom. Framför allt är jag inte frustrerad längre över npgon annans usla sinne för ekonomi. :smile:

1 gillning

Mina barn är i låg- och mellanstadieåldern. De har delat rum tidigare men den äldre har ett tag uttryckt önskan om eget rum och det kändes som att jag behövde planera för det för att slippa flytta snart igen. Jag flyttade till en trea men lyckades få tag på en lägenhet där ett rum är avdelat i två så att det blir som en minifyra. Det äldre barnet har fått det större rummet och det yngre ett “halvt rum” och jag har tagit den andra halvan. Funkar fint och hoppas att det även ska göra det över tid. Minstas rum är inte stort men får in en säng, ett skrivbord, byrå etc.

Jag jobbar inte heltid just nu så det påverkar ju hur mycket jag har kvar, rör sig om cirka 16 000 kr och det räcker för mina utgifter plus att jag kan spara lite grann. Visst har jag sämre ekonomi nu när vi inte delar på alla utgifter, men samtidigt har jag full kontroll och väljer själv vad jag vill lägga pengar på.

På Konsumentverkets webb går det att se underlag för budget och där tror jag att du kan se olika utgiftsposter.

1 gillning

Jag tror du får titta runt i de områden du kan tänka dig bo och räkna på din ekonomi. Se om det eventuellt gå att få bostadsbidrag eller liknande.

Här där jag bor har priserna blivit helt galna både på bostadsrätter och radhus. Även de hyresrätter som man eventuellt kan få är ofta nybyggda dyra.
Nu fick jag köpa ut exet från radhuset och är belånad upp över öronen. Men inser att annars hade jag nog fått klämma ihop oss i en tvåa alt flytta rätt långt bort.

1 gillning