Dubbla förskolor!

Mitt ex bor 30 min bort i bil. Hon tkr vår son ska gå i förskola på hennes ort under hennes vecka. Jag har ansökt och fått förskola på min ort. Sonen är skriven hos mig efter utredning av skatteverket. Mitt ex jobbar natt och trots mina protester tänker hon fortsätta med det. Finns inget nattdagis. Hon hotade sist med att dra detta till tingsrätt,hon vill att vår son ska ha dubbla förskolor pga avståndet. (Skulle hon tänkt på innan tycker jag).
I nuläget tänker jag inte godkänna att vårt barn ska gå i förskola vv på hennes ort. Exet får helt enkelt lösa avståndet. Min psykolog är helt emot dubbla förskolor för ett så ungt barn,det blir för mkt oro då. Barnet är ännu inte 1 år gammalt.
Tänker jag rätt?

De jag vet försökt med liknande har slutat med att en får vårdnaden i veckorna, den andra har fått varannan helg. Är barnet skrivet hos dig och det inte finns synnerliga skäl att du skulle vara en sämre förälder kommer du få rätt…

Tror jag iaf

1 gillning

För ett så ungt barn så tror jag inte någon kommer rekommendera olika förskolor varannan vecka.

Blir det tvist i tingsrätt så har jag mycket svårt att tro att familjerättens utredning ens kommer rekommendera varannan-vecka boende pga barnets låga ålder faktiskt.

Förskolan blir en trygg punkt i barnets tillvaro, barnet knyter an och utvecklar förtroende även till förskolepedagogerna. Jag personligen tror inte alls ett så ungt barn skulle må bra av att gå på olika förskolor, det blir bara rörigt och förvirrande.

Tar man även med ditt ex jobbsituation i beräkningen så tror jag faktiskt att det ligger nära till hands för familjerätten att rekommendera att barnet bor hos dig i veckorna, och har umgänge med den andra föräldern helger.

Hur får man ens ihop ett nattjobb med att ta hand om ett barn?

Låter oerhört olämpligt och rörigt med två förskolor. 30 min med bil är ju inte i hela världen, även om det förstås lär kräva att hon faktiskt har det (bil). Det är många som har 30 min till förskolan, även inne i städerna där det handlar om att gå/cykla/åka buss. Mycket bättre för barnet att åka lite extra men få gå på samma förskola. För de flesta små barn är det redan för många barn och pedagoger i EN förskolegrupp för att vara idealiskt för dem. Det blir för många att hålla reda på och lära känna. + att ni skulle åka på alla jävla dagissmittor dubbelt förmodligen.

@Acke76
När jag läst din berättelse och alla andra kommentarer det verkar att allt kommer att låsa sig bara om mamman ändra sitt jobb eller jobb tid eller var hon bor eller bara göra vad du vill. Du som verka bry sig mer an mamman, har du gjort all som du kan för att saker o ting att fungera? Hur är det nu med den lilla babisen? Var bor hen? Har ni tänke att tar ut alla era föräldraledighet nu, så kanke ni hinner tänka lite till, barnen hinner växa lite… Bara några funderingar… Det alltid lösningar men kanske inte alltid det lättaste.
Lycka till.

Vv med en så liten rekommenderas inte men vi har koll på bvc och barnet mår jättebra. Jag går dessutom hos psykolog som säger vv för vårt barn är ok.
Jag har försökt få exet att byta jobbskift men hon vill inte,har försökt att intala henne om EN förskola men hon vill inte pendla. För HENNE blir 2 förskolor bäst,för HENNE blir nattjobb bäst.
Sagt till henne att tänka på vår son och inte sig själv.
Ja ja,jag kommer köra på min plan och jag kommer INTE godkänna annan förskola än den i min kommun. Vill mamman gå till domstol så blir det så. Jag har inget att förlora där.

Visst tog ditt x med sig barnet och flyttade hem till mamma? Har du fått hand om barnet nu?

Tyvärr är inte alltid familjerätterna så “rättvisa” som man kan hoppas utan kan tycka att barnet nog har detbra med sin mamma och mormor, särskiltom det redan äretablerat faktum.
Tingsrätterna beslutar nästan alltid i enlighet med familjrättens förslag.

Efter 8 månader boende hos sina föräldrar så har hon nu skaffat egen lya. Sedan 6-7 månader har vi vv på mitt initiativ. Skatteverket har gjort utredning på vart barnet ska ha sin folkbokföring då exet ville skriva han hos hennes föräldrar. Mitt hem blev fortsatt folkbokföringsadress för barnet.
Som jag ser det här exet inget att hämta vare sig folkbokföring eller 2 olika förskolor. Även om det kommer till domstol.

1 gillning

Skönt att det gått framåt för dig med kontakten med barnet. Då är dina förutsättningar mycket bättre!

1 gillning

Det finns många yrken som kräver att man arbetar natt. Ex busschaufför, taxi, personlig assistent, sjuksköterska m.m. Inte alltid arbetsgivaren är flexibel med tiden.

Du tänker helt och fullt rätt, så låt henne aldrig någonsin få dig att vackla i den övertygelsen. Oavsett vad hon ömsom hotar, ömsom lockar med :ok_hand: :pray:

Självklart är det så, vad är din poäng?

I vilken stentavla är det inristat nån form av tvång att man ska ha samma arbete, arbetstider eller arbetsgivare hela livet?

Självklart kan föräldraskapet ändra en persons livssituation på ett sånt sätt att det enda rimliga är att man ändrar sina arbetstider för att det ska passa sina nya livssituation… Istället för att försöka, med alla medel, att få föräldraskapet att passa in i den livssituation man hade innan…

Finns det inga möjligheter att jobba mer “normala” familjevänliga arbetstider hos den arbetsgivare man just nu arbetar åt så finns det kanske andra arbetsgivare? Vissa yrken är pga de villkor o tider som gäller rent olämpliga rakt av, då kanske man till o med behöver byta branch?

Eftersom vi nu sitter på ett forum som samlas kring separationer och skilsmässor så känner jag även att jag vill ytterligare påpeka att detta ställs ju än mer på sin spets när det finns barn med i bilden o det efter separationen behöver få ett delat föräldraskap att fungera.
Här tror jag att det på gruppnivå krävs större anpassningar än männen att vänja sig vid tanken att man kanske inte kan fortsätta det arbete man haft innan, utan att förlora barnen…
Har man annat är “vanlig dagtid” så blir det väldigt ofta direkt problem att få varannan-vecka upplägget, eller att dela föräldraskapet på något annat likvärdigt sätt att fungera, då är det bara att anpassa sin arbetssituation.

Det är klart man kan spekulera och gissa men nu vet ju inte någon här vad personen ifråga har för möjlighet att anpassa sin arbetssituation, och det är möjligt att det inte alls “bara är att anpassa sin arbetssituation.” Nattarbetare behövs för att vårt samhälle ska fungera. En nattarbetare kan också ofta vara närvarande för barnen på eftermiddagar och hämta tidigt vilket en dagarbetare inte kan.