Du lärde mig detta... kloka ord från ett brustet hjärta

Några kloka ord jag snappade upp i mitt sorgearbete. Ville dela med mig till er andra där ute som kämpar.

—————-

Du lärde mig att lita på ageranden och inte på ord - Ord är blott en spegling av den en människa önskar vara medan agerande och handling visar vem en människa verkligen är.

Du lärde mig att om känslor är ömsesidiga så är dedikationen och ansträngningen jämställd.

Du lärde mig att ta avstånd från personer som aldrig ber om ursäkt - Det är inte misstaget i sig, utan det man gör för att tillgodogöra sina misstag som definierar vem man är.

Du lärde mig att jag behöver någon som går utanför sig själv och bevisar att jag är någon som den vill ha i sitt liv.

Jag har lärt mig att ingen någonsin är för upptagen, utan att var och en har sin egen lista över prioriteringar.

Du lärde mig att jag ska vara försiktig med vem jag investerar min tid i, och att aldrig slösa den på samma person två gånger.

Du lärde mig att jag ska aldrig vara rädd att förlora någon som inte anser sig själv lyckligt lottad som har mig i sitt liv.

Du lärde mig att se personer för vad de faktiskt är och inte för vem de försöker vara.

Jag har lärt mig att det finns inget mer kraftfullt än att ha förmåga att förlåta någon som inte förtjänar det.

Du fick mig att förstå att om min frånvaro i någons liv inte har någon inverkan, så har aldrig min närvaro betytt någonting; och att en person som verkligen värderar mig
skulle aldrig sätta sig själv i en position där de förlorar mig.

Jag lärde mig att jag aldrig ska behöva jaga efter någon som verkligen vill ha mig.

Du bevisade för mig att man inte behöver agera hårdhänt för att åsamka de största skadorna - samvetslöshet och empatilöshet är tillräckligt.

Jag har lärt mig att det är okej att ha tillitsproblem när någon har problem med att hålla sig till sanningen.

Du lärde mig att vänskap inte handlar om att vara tillgiven mitt ansikte - vänskap handlar om vem man också kan lita på bakom sin rygg.

Jag har lärt mig att det bästa sättet att förlora sitt eget värde är att förlita sitt värde i vad någon annan tycker om en.

Jag har insett att förväntningar om ett avslut är oväsentliga. Att den enda som jag behöver förlåta är mig själv för att jag stannade så länge som jag gjorde.
Jag har lärt mig att släppa de som redan är förlorade, att glömma det som aldrig funnits.

Du lärde mig att jag aldrig ska vara någons fritid, halvtid eller tidsfördriv.

Du lärde mig att alla som ser mig som ett alternativ är inget alternativ.

Du lärde mig att sluta söka efter en förklaring i ditt beteende, och att släppa taget - För en människas sanna sida gestaltas inte i hur den inleder ett förhållande - utan i hur den avslutar det.

Jag hade gått ut i krig för vår skull, och du snörade aldrig ens dina kängor.

Du lärde mig detta.

48 gillningar

Såna kloka ord…blir berörd. Hade med gjort allt för oss…:pensive::pensive::pensive:

1 gillning

Jag hade gått ut i krig för vår skull, och du snörade aldrig ens dina kängor…

Amen!

7 gillningar

:heart:

1 gillning

…och jag började gråta. Precis så känns det men jag har ännu inte anlänt till lärdomen.

4 gillningar

Word!

2 gillningar

Du satte ord på precis allt jag känner… :heart:
Efter lite mer än ett år är jag inte där än själv dock…vid insikten. Hjärta och hjärna är inte riktigt på samma våglängd.

”Jag hade gått ut i krig för vår skull, Och du snörade aldrig ens dina kängor…”.
Så sant som det är sagt…

3 gillningar

Jag är inte igenom det ännu, men det blir allt bättre. jag har börjat skriva ner allt jag känner, och sen läser jag igenom det själv dagen efter. Jag har börjat samla ihop kloka ord och tankar som jag möter och sparar dem och läser dem när ångesten kryper på. Det hjälper mig verkligen.

6 gillningar

Dito

1 gillning

Väldigt klokt och konstruktivt i ditt sorgearbete. Bara att du gör det visar att du är på rätt väg. Smärtan finns och kommer finnas, men smärtan är också ett bevis på betydelsen och att du känner.
Reflektera över det du skriver och citatet du skriver ner. Sätt in dem i ditt perspektiv och det liv ni hade och framförallt nu.

Skriften är ovärderlig i mitt tycke, att sätta pränt på tankarna, formulera ord till känslorna för att sedan kunna reflektera över det. Det hjälpte mig enormt, att bara tänka tanken är lätt men blir också flyktigt, att få ner orden blir mer svart på vitt, varför man känner och tänker som man gör.

Snyggt, @Enlitenponny, ta hand om dig.
Omfamna sorgen som om det vore en vän (om än ovälkommen), lär känna den, ju längre tiden går och ju längre du kommer i arbetet desto mer sällan hälsar den på.

3 gillningar

Jag vet inte i vilken fas jag är i nu men jag känner så här.

Mitt hjärta är krossat. Influensa i min själ. Brännande ögon och frusen i min fot. Luften är slut och mörkret mitt hopp.
Vikande ben och ljus från bilar genom min kropp. Sitter
fast i asfalt och försöker flyga härifrån. Orkeslösa armar kan inte lyfta sig upp. Ljudet av minnen som pilar genom min hud. Letar sig in där du brukade sitta så fin. Vill klättra upp för träd men grenarna tar slut. Trillar ner igen med skuggor för min sikt. Tårar för min kind som första gången vi sågs. Torkar på kinden och stelnar så hårt. Min själ är bruten i bitar och letar sig ihop. Men vägen dit är lång för jag sitter fast i trånga skor.

3 gillningar

@Lostsoul
Känns väldigt mörkt det du skriver. Jag känner igen känslan men jag tror att för din egen skull försök att se till kärnan i sorgen. Vad är det som skapar detta i mig? Varför klarar jag mig inte utan hen? Varför har hen makten över mig? Jag som fått gåvan att leva, ska hen verkligen få tag livet ifrån mig?

Rekommenderar dig att läsa boken ”i befintligt skick” av Katja Lindert Bergsten. Mycket bra bok som tydligt beskriver kärnan i det man känner och får en att förstå vad det är som händer i kroppen.

”Them a hero comes along, look inside you and be strong.
And you’ll finally see the truth, that the hero lies in you.
Hold on, there will be tomorrow. Some day you’ll find a way.
Dreams are hard to follow, and don’t let anyone tare them away.”

2 gillningar

Tack så mycket för dina ord. Ska kolla upp boken.

1 gillning

Vau…tack det var fan så jäääkla braaaa
Gott nytt år. Nu kör vi​:crazy_face::mask:

1 gillning

Några kloka ord,
Tack, Det stämmer varenda ord i mitt fall.

1 gillning

Så ruskigt bra skrivet!! Magiskt förmåga Du har att klä handlingar eller icke handlingar i ord!!
Tack snälla!! Du skrev nog det bästa jag någonsin läst!! :pray:t2::relieved:

Lycka till i livet :muscle:

1 gillning

Åh herregud, du satt ord på precis allt som jag känner!

Speciellt det där sista “jag hade gått ut i krig för vår skull, och du snörade aldrig ens dina kängor”

Nu flödar tårarna igen

Fy fan så bra skrivet. Det där skulle mitt ex läsa.

Så så bra! Kopierar och tittar på varje dag som mantra :wink: Tack !!

Så bra skrivet !