Det här med att förbli vänner...är det omöjligt?

Men nu behöver vi väl inte dra allting till sin spets :vulcan_salute:

Varför måste en fungerande kommunikation och relation till ett ex (som förmodligen är en ordinärt välfungernade person, till skillnad från vissa andra :wink:) betyda att man måste fira alla storhelger ihop med exet (eller ens någon enda storhelg), eller att någon ägnar “all” tid, omsorg och tankeverksamhet åt sitt ex?

Och @Rulle, varför ställa det i motsatsförhållande till den tid, omsorg och engagemang man äganar åt sitt nya förhållande? En ordinärt funktionell människa är väl kapabel att dela sina tid, tankar, omsorger och engagemang mellan flera olika områden… och en normal människa är ffa. också kapabel att prioritera.

Sedan det där med att empati, välvilja och faktiskt plain and simple medmänsklighet skulle indikera “medberoende”, där tror jag att man isf måste definiera begreppet medberoende mycket mer noggrant.

För att bli totalt cynisk, ignorant, raljant, kall och likgiltig mot människor som betytt mycket för en och som man delar hela livets absolut viktigaste ingrediens med… vad säger då den (i grunden extremt oattraktiva och nästan patologiska) inställningen egentligen om personen ifråga?! :scream:

5 gillningar

Jag måste tillstå att jag har full förståelse för dem som lägger sig i vilken slags relation ens partner har med sitt ex med tanke på att det finns de som separerat, minst en har en ny och så träffas de och har sex.

Vissa går in i nya förhållanden för att slippa vara ensamma men vill helst ha tillbaks sina ex. En vanlig normal artig kontakt och kommunikation är en sak men när övergår den till ett osunt, patologiskt tillstånd?

Nu var det trådskaparen som uttryckte det i starten att den intentionen hade funnits men att hans nya tyckte det var en dålig idé.

Yep. En normalt fungerande människa är kapabel till att ha flera kontakter åt olika håll. Jag är väl färgad av mina erfarenheter och bekantskaper. Det är inte alltid man är klar och redo att gå in i en ny relation för man sitter alltför mycket fast i den gamla.

Empati och medkänsla är inte medberoende men att anspela på skuld- och ansvarskänslor för att binda fast den andre i det som varit så att ingen kan komma vidare? Jag vet inte vad jag ska kalla det. Yep. Jag är hård och cynisk. Jag har brutit allt jag kan med svärisar och ex. Jag vill inte binda henne emotionellt mer till mig än vad hon redan är, då kommer hon inte vidare.

Ja just ja, livets viktigaste ingrediens…förtvivlan, desperation, hopplöshet i 15 av sjutton år under vilka jag funderade på att döda oss alla tre eller bara rymma. Plikt, ansvar, dåligt samvete…17 bortkastade år åt helvete för oss båda. Den större delen av tiden hatade jag vårt samliv och ibland henne.

1 gillning

Detta är ju så oerhört tragiskt, både för dig och alla berörda i din familj :disappointed_relieved:

Men trots det, möjligen bara min naiva tro, så är ändå inte din personliga tragedi något som varken bör eller kan appliceras rakt av på den absoluta majoriteten av övriga familjerelationer/konstellationer/problem.

Troligen är inte heller ditt extrema och privata helvete något som alldeles okritiskt kan tillåtas att lägga ribban och ligga till grund för hanteringen av alla familjebekymmer, eller vad tror du själv @Rulle :hugs:

3 gillningar

Exakt.
Det går inte att applicera ens egna erfarenheter på andras situation. Alla kategoriska imperativ avissas vänligt men bestämt. Dras något fram är jag snabbt framme och visar på det dike ett påstående kan få som yttersta konsekvens.

Är det en normal relation eller ett osund anknyting? Är det befogade invändningar den nya har? Vad är bäst för båda? Vissa kanske kan behållla en vänskap efter separation och umgås vid högtider med sina nya, andra kan det inte.

Är det fel av den nya att vilja fira högtider utan inblandning av x:et? Hur blir det när de träffas allihop?

Min första flickvän höll jag en vänskaplig kontakt med till strax efter jag gift mig. Då slutade hon ringa för min fru blev så svartsjuk. Jag lät mycket gladare när jag pratade med min vän än henne.

Det tragiska i mitt fall var att jag inte följde min magkänsla från början. Jag ville vara snäll och hjälpa men stjälpte för oss båda. Ibland kan en god intention få.motsatt effekt och det bästa hur hårt det än kan låta är att bry sig så lite som möjligt även om det gör ont för det är enda sättet för båda att få rätsida på tillvaron och komma vidare.

1 gillning

Så är det såklart, oavsett hur bra intention man än hade, eller i det läget trodde (kanske beroende på viss bristande självinsikt) att man hade, så kan det ändå slå helt fel.

Man kan ändå trösta sig själv med att man gjorde så gott man bara kunde/visste… i den stunden :+1:

Men det här;

… håller jag verkligen inte alls med om :-1:

Att vara människa och stå högst i näringskedjan kräver förvisso mycket och att i nära, på ett eller annat sätt, relationer helt kapitulera för minsta motståndets lag som i ignorans, cynism, likgiltighet och empatilöshet är att helt avsäga sig sin (med)mänsklighet och det innebär enbart förluster för alla och på alla plan. Big time!

2 gillningar

I vissa situationer tycker jag att ”bry sig så lite som möjligt” (inte involvera sig alls i en annan människas liv) är både ocyniskt och ett sätt att visa att man bryr sig när man sätter de egna behovet att ”hjälpa” åt sidan! För ibland stjälper hjälp!

1 gillning

Hm. Och om den andra krampaktigt klamrar sig fast i en och båda håller på att drunkna? I så fall skulle jag fortfarande vara gift med mitt ex och vi skulle alla tre må dåligt.

Om jag skulle ränna till henne så fort hon bad mig om ngt skulle det vara lika bra att flytta in. Nu begränsar jag kontakten och då avtar förfrågningarna.

Ibland är det så att för att få någon att ta tag i sitg liv och göra något åt sin situation så måste man gå därifrån för så länge man finns kvar för att hjälpa och trösta stannar de inte bara kvar i det tillstånd de befinner sig, de lastar över met och met på sin hjälpare tills hjälparen slukats helt.

2 gillningar

Bry sig var fel ordval. Inte riktigt så jag menar. Bry sig om kan man göra men det är inte alltid att det är ens ex som bör hjälpa då det kan bli ett osunt beroende och ett försök att hålla kvar eller skuldbelägga exet.

Ja, vi kanske menar, beskriver och definierar olika saker på olika sätt och det är ju helt okej.

Men… det jag skrev i mitt föregående inlägg kvarstår. Inlevelseförmåga och empati, genuin välvilja och vanlig medmänsklig omtanke om andra människor har aldrig diskvalificerat en mänsklig människa. Motsatsen har däremot gjort det, så oändligt många gånger.

1 gillning

Nu pratar du ömsesidigt destruktiva relationer förstår jag på ditt sätt att formulera dig?!

Jag däremot talade nog lite mer “allmänt” där ingen part är uttalat destruktiv i gängse tappning. Vi alla som har barn, har både ett ansvar och faktiskt även en skyldighet att lära dem empati i praktisk tillämpning. I det ingår såklart INTE destruktivt beteende från något håll. Och verkligen inte från det egna hållet.

Men när man själv på verkligt allvar är helt och fullt på det klara med varför man faktiskt gör/gjorde som man gör/gjorde, då löser sig det mesta tror jag… och först då kan man också förklara sina egna handlingar och därefter guida sina barn vidare. Utan att i egen praktisk handling lära dem att empatilöshet, ignorans och själviskhet är någon fruktbar lösning på någonting alls överhuvudtaget.

1 gillning

Jag menar inte att man måste fira högtider ihop och absolut inte att man ska prioritera sitt x framför en ny relation. Men att man kan lyfta luren och prata med varandra om viktiga frågor som rör barnen. Att man som barn känner att ens föräldrar prioriterar en så högt att de faktiskt kan ha en egen kommunikation och inte lastar över den på barnet.
Och jag kan inte förstå att man måste bryta med svärföräldrar såvida de inte betett sig illa. Min fd svärmor är ju mina barns farmor. Bara att tugga i sig, precis som att fd maken är barnens far. Och jag känner att det ju är MITT ansvar, det är ju jag som valde att skaffa barn med denna person. Barnen är ju helt oskyldiga. Då tycker jag det känns fel att lassa över kommunikationsbiten i deras knä.
Jag är så glad att mina föräldrar är kloka och sansade personer. När skilsmässan och seperationen var som värst och fd maken flyttade till sitt hus var de där och hälsade på helt kort. De resonerade så att det blir konstigt för barnen att ha vattentäta skott i livet. Konstigt att inte mormor och morfar vet hur tillvaron hos pappa ser ut. De måste verkligen inte ha en massa egen kontakt men vare sig de vill eller inte är min x-make deras älskade barnbarns älskade pappa. Bara att tugga i sig och svälja. Tycker jag. Jag är förstås färgad av min egen uppväxt och människorna i min omgivning men för oss och våra barn har det fungerat bra.

3 gillningar

Jag tror att hur seperationen gick till och hur den personen agerade efter spelar stor roll. Hur man e.v. vill ha kontakt både som ex partner och ex svärföräldrar och övrig släkt. Tror det är enklare om det inte är otrohet och lögner bakom beslutet. Mitt ex lurade mig x 2 först för 10 år sedan då med en 30 år yngre tjej. Och sedan då för 3 år sedan med den 23 år yngre friska tjejen. Mitt ex valde att göra detta då första gången när jag utreddes och nästa gång. Då han lämnade mig 2 år efter jag fått min diagnos. En neurologisk sjukdom.

2 gillningar

Det spelar självklart in. Jag har väl säkert någon psykologisk rubbning själv som gör att jag har svårt att klippa kontakter precis som jag har svårt att se andra göra det. Men jag tänker ändå att vuxna personer som har vuxna relationer med sina fd svärdöttrar/söner/föräldrar borde kunna fortsätta att ha det i viss mån. Jag har svårt att förstå hur man helt kan klippa de banden och bortse från att man älskar samma människor.

2 gillningar

Det här håller jag med om till 100%.

Och tyvärr lever jag i den sanningen själv oxå, eftersom mitt x plötsligt började tänka precis likadant.

Nej, det gör jag inte!
Om det inte är så att du menar att det @nizzehult har beskrivit som ett problem han brottas med just nu är ömsesidigt destruktivt?! Det menar inte jag att det är. Men det är ett problem han hamnat i av olika orsaker där jag försöker ge en bild. Jag tycker det blir så himla onyanserat när alternativet att backa framställs mer eller mindre inhumant. Jag ser det inte så! Att det skulle vara en inställning som gäller för alltid menar jag heller inte. Men att skapa en viss distans när saker helt uppenbart är infekterade för olika parter tycker jag är sunt.

3 gillningar

Nu är jag en ytterst asocial person. Jag har inga nära vänner och vill helst inte ha några heller. Jag tycker mycket om min käre bror som bor ca 50 mil bort men har inte talat med honom det senaste halvåret.

På mitt förra arbete fick jag en del kontakter som betydde mycket för mig men sedan jag flyttade för ca 6 år sedan och ca 7 mil bort har jag inte haft kontakt med dem.

Mina svärföräldrar är trevliga och har inget emot mig. Nu gifte jag mig med deras dotter, fick henne att säga upp sin lägenhet i en större stad med hård bostadsmarknad, flytta tvärs genom halva landet från sitt sammanhang, släkt och vänner och sedan sparkar jag ut henne. Tycker ni att jag då ska anta deras erbjudande att bo hos dem när vi far ner alla tre på den sista “gemensamma” semesterresan fast skilda? “Jo tjena, jag sparkade ut er dotter för jag ville inte ha henne längre men nu ska jag komma och bo hos er i ca 14 dar, äta er mat, använda ert vatten, er el, le och vara trevlig”? Personligen tycker jag det känns övermaga.

Vill jag umgås med mitt ex efter skilsmässan? Nej, jag vill ha så lite så möjligt med henne att göra. Dels dåligt samvete, dels påminns jag om hur dåligt jag mådde under äktenskapet. Om jag nu föredrar att undvika mitt ex, av vilken anledning ska jag då vara tjenis med svärisarna?

Sedan kan det naturligtvis finnas de som blivit svikna och bedragna av sina respektive där svärisarna tar den lämnades parti men snälla, dra inte alla över en kam. Förutsätt inte att alla har samma behov av relationer, samma förutsättningar, samma känslor som du har. Vi är alla olika, vi fungerar olika. Det som är möjligt för en är otänkbart för en annan.

Barnen ja. Vårt barn är 16 och fullt kapabel att själv ha kontakt med sina morföräldrar, mostrar och kusiner och vice versa. Jag behöver inte fungera som mellanhand men snälla, om jag inte ens ringer min bror ca 50 mil bort som jag växt upp med och gillar, av vilken anledning ska jag hålla kontakt med svärisarna som bor dubbelt så långt bort när jag försöker undvika mitt ex?

En av anledningarna till att jag undviker henne är att hon kan tro att hon har en chans att få tillbaks mig eller i alla fall att jag ska ställa upp i tid och otid så fort det är någonting och så fortsätter hon att vara beroende av mig och min hjälp istället för att inse att hon kan själv, att hon klarar mer än hon tror och kan stå på egna ben. En annan är att det som har varit har varit. Jag vill inte fastna i det gamla utan gå vidare. Det bästa sättet att göra det för mig är att kapa banden med det förflutna så mycket som möjligt och leva i nuet. Vidare har det visat sig att det bästa för mig och dem i min omgivning är att vi har så lite med varandra att göra som möjligt. Lugnast så för alla parter.

Tro inte att en situation, en lösning är tillämplig på alla i alla situationer. Var och en måste komma fram till vad de tror är bäst för dem för att få vardagen att fungera. En del lösningar kan tyckas hjärtlösare än andra men kan vara med omtanke med tanke på hur a) man själv fungerar b) hur andra fungerar c) situationen man befinner sig i.

Det finns ingen patentmedicin, det är upp till var och en efter sina förutsättningar. Men man måste göra en avvägning vad som är bäst för en själv, för den andra och för eventuella barn och sedan göra en bedömning. Ja, jag sätter mig själv först. Blir det tryckfall i kabinen och syrgasmaskerna löses ut sätter jag på min först så min hjärna får syre, jag kan tänka klart och sedan se mig om vilka som behöver hjälp och med vad.

3 gillningar

Okej, då missförstod jag dig, eller rättare sagt så förstår jag egentligen inte riktigt hur du menar i just det här fallet som beskrivits i tråden. “Viss distans” verkar det ju sannerligen finnas gott om då det beskrivs som “de få gånger vi talar” osv. och där alternativet/önskemålen från ny etc. har varit att klippa kontakten totalt.

[EDIT] Såvitt jag förstått så är det oavsett tvunget med viss kontakt med den andra föräldern/exet (inte svärföräldrar eller andra) pga att det gemensamma barnet/barnen har personliga problem av större slag. Så att då försöka göra allt man kan för att kontakten med ex ska bli bättre fungerande inte minst för barnens skull, istället för att ivra för haveri, ser jag som något naturligt. Men vi har olika åsikter i detta så vi lämnar det därhän.

Jag minns inta alla formuleringar ordagrant i denna tråd, men som jag har uppfattat det så har @nizzehult haft en grundinställning att han gärna vill behålla vänskap och omsorg för sitt ex vidare i livet efter sin separation. Det rycker jag är en oerhört fin tanke! Kanske kommer en tid för det igen? Personligen var även det min intention under början av min egen separation. På olika sätt kan den önskan/visionen/målet behöva revideras av olika anledningar som ser olika ut för olika personer. Det gör nog för de allra flesta ont att komma till den punkten där det behöver göras?!

Jag uppfattar det som att ts ex har…flippat över lite. Beter sig ologiskt och anklagande och vill lägga ansvaret för hon ska komma till rätta med sig själv på @nizzehult där det är hans agerande som ska avgöra hur hon ska må och förstå. Parallellt känns det inte ok för det nya förhållandet när det är på detta sätt.

Där tänker jag att man kan behöva få stöd utifrån i att det faktiskt är ok att backa eller att ha backat, trots att det inte var så här man hade tänkt sig från början. Man kan behöva få höra att man har gjort och tänkt rätt och varför. Springa med ex på terapi under rådande omständighet verkar riktigt riktigt dumt av skäl jag redan nämnt! Terapi är inte svaret för alla alltid!

Edit (efter @Noomi edit)
Kanske blir kontakten bättre på sikt och det nya förhållandet hållbart om man låter sitt ex ta ansvar för sig och inte geggar in sig för mycket i dagsläget. Han har ju faktiskt en viss kontakt eftersom han måste!

1 gillning

A och B har en relation. A är missnöjd och vill separera. Oki, säger B och så separerar de till A:s oförställda överraskning. Inte så A hade tänkt sig det hela. Ställd inför ett ultimatum hade A hoppats få till en förändring i relationen med B.

Nu upptäcker B att de inte hade så bra i sin relation och genomdriver till A:s stora sorg en skilsmässa. A tänker att umgås de som familj under storhelger och familjehögtider kanske A kan få B att ändra sig. B tänker att det är bra för barnen att umgås som familj under sådana tillfällen så kör i vind.

Så kommer C in i B:s liv till A:s stora förtvivlan. Nu mår A skitdåligt för att 1) det var A som först föreslog separation 2) B genomdrev den och 3) B har en ny.

A inser att loppet är kört, anklagar B för sitt mående för att skuldbelägga B och kanske sabba relationen till C. När inte det går börjar A tala illa om B inför barnen för att vända dem mot B och C. Frågan är nu vad B ska göra. Ska B gå in och stötta och trösta A samt fira högtider med A och barnen något som C av förståeliga skäl motsätter sig. I det första inlägget står det: ” Även om vi hade andra ambitioner tidigare med gemensam jul, middagar etc ” Längre ner står det: ”Hon har föreslagit parterapi - vilket i sig känns skruvat då vi inte längre är ett par. Hon vill förstå vad som hände och varför och tills dess är allt, precis allt som hänt och hennes mående min skuld - och det känner jag av.”

Uppenbarligen har inte A släppt B och vill fortfarande att de ska vara ett par vilket A kanske hoppas att parterapin ska leda till och B inte alls vill bli tillsammans med A igen. Vad ska B göra? Så länge B ställer upp på A utöver den kommunikation och det umgänge de måste ha kommer de troligen att leva i en loop där de tär på varandra. Eftersom A mår dåligt och skuldbelägger B så B också mår så dåligt över det att det börjar gå ut över B:s nya förhållande, vad ska B göra?

Är B beredd att försöka allt för att hjälpa A släppa taget? Till och med det skruvade att göra som A vill eftersom det är vad A tjatar om? B måste dock i så fall göra absolut tydligt från början att det inte kommer att bli A och B igen utan att det är för att hjälpa A att komma vidare. Personligen tycker jag det kan verka vara värt ett försök. I så fall har B i alla fall mött A en del på vägen så då kan inte A lasta B för det.

Så kan det förstås vara. Det finns ju dessutom inga exakta rätt eller fel heller i sådana här sammanhang :+1:

Jag personligen hoppas iaf. att TS försöker hålla fast vid sin uttalade och väldigt goda intention visavi sitt ex, på ett eller annat sätt som kan fungera för båda parter. Inte minst för de gemensamma barnens skull, de som trots allt är det absolut viktigaste i livet.