Det blev inte som du ville men det kan bli bra ändå

En liten uppmuntran till alla som just nu är mitt i ett lidande.
Livet går vidare och dåliga stunder avlöses av bra nya stunder, även om det sen kan vända igen, och så håller det på så…

När jag var yngre ville jag liksom krampaktigt hålla fast vid allt bra, undvika allt dåligt, och försöka ha kontroll. När jag fick barn ville jag att inget skulle hota dem eller familjen. Men min första man var otrogen när jag var gravid med vårt andra barn, och vi skilde oss. Sen fick min äldsta dotter cancer, men hon blev också frisk. Min andra man efter ett par år hamnade i kris efter att ha fått sparken, han personlighetsförändrades, började dricka okontrollerat, blev psykiskt instabil och vi skilde oss också. Ett par år senare träffade jag en man med tre barn precis som jag, och vi blev kära. . Han var nyskild, och efter ett år ville hans fru som lämnat honom göra ett nytt försök, och han valde att lämna relationen med mig för kärnfamiljens skull. Jag kände mig helt knäckt, och hans försök med ex-sambon funkade inte heller. Det kändes så meningslöst alltihop. Och jag har lidit mycket, samtidigt som jag alltid har jobbat, alltid prioriterat barnen, alltid försökt ha en ok relation med deras pappor, för att göra det bästa av situationen.

Och nu, nu är jag 50+ och lycklig, trots att jag på djupet vet att jag inte har kontroll över nästan någonting alls, bara över mitt eget agerande. Mina barn mår bra trots att de inte vuxit upp i en kärnfamilj. Jag känner mer medlidande och sympati än agg mot mina ex-män. Jag är stolt över att ha lärt mig släppa taget, att inte ha fastnat i ältande över svek eller andra kvinnor. Dessutom vet jag lite mer både om hur passion kan drabba någon och även mig, hur opassande det än kan vara, och om hur sex kan fungera som destruktiv tröst vid lidande. Så jag förstår att människor trasslar in sig i sådant utan att vara särskilt ondskefulla. Visst är det bra om man kan gå genom livet trygg och stabil med hög moral, särskilt efter att ha gift sig och skaffat barn, men kanske är det faktiskt lite för svårt för alla att klara av det.

En lärdom är att man inte behöver vara en förlorare för att man förlorar den man älskar eller sitt familjeliv. Man får omskapa sin tillvaro och den kan bli bra ändå. Frågan är kanske om man kan tillåta sig själv att ha det bra fast det inte blev som man ville. Vill man få rätt eller vill man vara lycklig?
En annan lärdom är att man inte behöver skydda sina barn från allt svårt i livet. De kommer ju själva att få tampas med samma saker när de blir äldre. Kanske kan man öva sig i att vara lite mer öppen med sin egen osäkerhet istället, och ändå förmedla kärlek och tilltro till livet?

Jag skulle gärna vilja skicka lite framtidstro och hopp till er som behöver det. När man är i fasen att man hela tiden blir mer och mer besviken över vad ens ex är förmögen till, då skulle man verkligen behöva snabbspola bandet framåt i tiden och inse att det på sikt faktiskt inte kommer att vara så viktigt längre, alla detaljer, allt ältande. Det finns nya saker att upptäcka, nya stunder av njutning, frid och glädje, om man bara kan försöka släppa in dem. Att älta oförätter eller svek blir lite som en drog, något som hjärnan fastnar i och skapar djupa hjulspår av, där man liksom kör fast i leran. Genom t ex mindfulness och yoga kan man öva sig i att släppa lite på det där krampaktiga, det är åtminstone min erfarenhet. Och det kan vara befriande att fokusera lite mer på sig själv än på sitt ex, eller på sin otrogne make. Vad vill jag göra av mitt liv? Hur kan jag leva så bra som möjligt oavsett omständigheter? Vilka saker vill jag själv försöka sträva emot eller uppfylla, som jag kan påverka?

När man är mitt i ett lidande kan det också vara hjälpsamt att tänka att lidande är en stor del av livet. Det är inget misslyckande att lida, det är en stor del av vad det innebär att vara människa. Och man är i sällskap av väldigt många andra, även om det inte syns på sociala medier.

57 gillningar

Tack❤️

Otroligt viktiga ord! Tack för att du tar dig tid att skriva!! Det är enklare att bära ett tungt känslotäcke än att lyckas skaka av den. Ett av mina tunga känslotäcken är hur jag behandlades av min fd chef. Det var oerhört jobbigt att konstant vara osynlig, se hur alla andra fick beröm och extra uppdrag medan jag bokade möten, mejlade, pratade och på alla vis försökte få henne att se mig fick kalla handen. Jag jobbade hårt att få nytt jobb och är enormt lättad nu när min kompetens och erfarenhet tas vara på. Men jag visste inte vilken bitterhet jag bar. Det var en ögonöppnare när min kollega sa att jag måste acceptera det som hänt och börja leva i nuet. Otroligt svårt för det känns som jag går runt med öppna sår men jag bestämde mig att det finns inga andra sätt, jag måste och vill slänga bort det onda. Genom att jag varje dag tänker leva här och nu och vara glad över det jag har, är jag också mottaglig för allt annat positivt som sker! Och positiv energi tenderar smitta av sig. Det har jag redan känt av!

Jag tror vi alla behöver olika slags uppvaknanden eller ögonöppnare, för mig har det alltid varit just det sätt som du gör. För mig är det viktigare att uppnå glädje även om jag befunnit mig i mörker. Ett steg i taget och tydliga delmål, så har jag uppnått de mål jag satt upp för mig själv.

Tack igen för påminnelsen och allt gott till dig :pray:t2::heartpulse:

3 gillningar

Väldigt fint skrivet tack :heart: Verkligen livserfarenhet du delar med dig, kloka tankar :+1:

Vilken resa. Jag är djupt imponerad. Tack för ditt inlägg!

1 gillning

Hördu, @Honungspaj, vad ditt inlägg hjälpte mig. Jag sov gott, jag läste pånytt på morgonen och bara tänkte …att, just så ska det vara. Fick min energi tillbaka, skall nu ut på havet och njuta. Skita i att älta och söka fel och bara tänka på ” dom” . Livet är… här och nu. Tar problemen sedan när de kommer. Dags att sluta vara bitter och tycka synd om mig. Jag är bra fast han lämnat mig! Tack , snälla du. Vet inte vad det var med ditt inlägg men fick nånslags lugn av det.Bättre än en psykolog​:rofl::heart:

9 gillningar

Tack för att du delar med dig! Har återkommit till dina ord flera gånger idag och det ger mig kraft. Tack!

2 gillningar

Jag skulle behöva tatuera in detta på insidan av ögonlocken. :+1:

2 gillningar

Tusen tack!!! :heart::heart::heart:

Tusen tack från mig också :hugs::heart:

Tack för kloka tankar och ord! Visst ligger det väldigt mycket i det du säger…sorgen och bitterheten kan bita sig fast…lyckan kommer när man kan släppa det gamla…jag jobbar på det!:tulip:

Tusen tack för kloka ord.Så hjälpsamt och rätt.

Tack för kloka ord, det hjälpte lite idag. Jag är själv uppe i en tuff sits just nu, men det är inget mot vad du gått igenom.

1 gillning

Dina ord lugnar, ger tröst och hopp när jag som bäst behöver det. Tack :heart:

1 gillning

Tack :heart: Är mitt uppe i skiten just nu, vissa dagar mår jag helt ok medan andra dagar bryter jag ihop… (idag är en sån dag) Min man valde att lämna mig men ändå kan han inte släppa mig helt och blir svartsjuk om jag träffar någon. Vet inte hur detta ska sluta men ditt inlägg ger hopp…

1 gillning

Tack för så kloka ord :heart:

Så underbara ord, det här ska jag tänka på när det känns hopplöst och jag är nere i hålet. Det är lätt att tycka synd om sig själv och liksom fastna i geggan.

Läste ditt första inlägg på denna tråd nu :heart:. Så otroligt mycket du gått igenom och så stark du är som lyckats hantera allt så väl. Det var verkligen ett stärkande inlägg att läsa. Tack :heart:.

Hej! Ny här som hittills bara läst men som nu kommenterar något för första gången.
Ditt inlägg är det i särklass bästa jag hittills läst! Fint och insiktsfullt! :star2: Många har mycket att lära av dej!

3 gillningar

Relativt ny här sedan några månader och läste ditt inlägg först nu. Tack! Och åter tack! Ditt inlägg ingav en känsla av hopp och lugn på en och samma gång :heartpulse: har tampats med tuffa känslor den senaste veckan och det var så fint att läsa det du skrivit. Vilken resa du gjort, och så stark du måste blivit av alla utmaningar. Tack igen!

1 gillning