Destruktiv relation?

Jag är gift och har gemensamma barn.
Relationen har inte alltid varit dålig, upp och ned. Växling mellan varmt och kallt.

I början av förhållandet var jag projektledare och försökte hjälpa honom. Det klassiska “jag kan rädda honom”. Jag vet att detta kommer ifrån min personlighet.

Vi var unga och hade många vänner.

Jag fick kommentaren: “skaffa inte barn med honom” av en ytligt bekant. Jag önskar att jag hade lyssnat.

Han har aldrig visat något större intresse för barnen utan detta sker sporadiskt i form av köpa nån dyr present eller extravagant utflykt. Jag har sedan barnen var små skött hämtningar/lämningar, sjukvårdsbesök osv. Redan tidigt och löpande kommunicerade jag att vi är TVÅ föräldrar. Ingen förändring.

Han har i stort sätt aldrig städat eller skött hemmet. Även här har kommunikation inte funkat. Antingen blir han arg och passivt agresssiv “men du då” eller så bemöts jag med tystnad.

Jag har under hela förhållandet heltidsarbetat samtidigt.

Jag lärde mig ganska tidigt att gå på äggskal för att slippa utbrott. När jag förr träffade en kompis för fika kunde han ringa 10 ggr på den stunden. Han har alltid varit svartsjuk och jag har genom åren blivit anklagad för att vara otrogen. Han har alltid haft ett varmt och kallt sätt mot mig, i det kalla idiotförklara mina åsikter, mitt yrkesval osv. Han skämtar nedvärderande på min bekostnad och jag har alltid sagt att jag tycker inte att det är roligt. Jag vet att han vet detta men det förekommer ofta både hemma och runt folk. Jag vet även att han gått igenom min telefon. När vi är runt andra personer är han som en helt annan person. När han är varm kan jag få dyra presenter

Han har aldrig varit fysiskt våldsam men jag har kommit till insikt om att hans beteende involverat både gaslightning och tex silent treatment. Mkt pikar om att allt jag gör är fel. Ställer någon krav slår han bakut. Mina pengar efter räkningar går till mat och allt till barnen. Jag har inget sparat. Jag vet att han bör ha sparat själv men har ingen insyn.

Han lever som att vi i övriga familjen inte existerar. Som en ungkarl lite. Eftersom han vägrar kommunicera vet jag aldrig när han är hemma eller ej.

Jag har inget socialt nätverk och mina vänner har försvunnit en efter en. Vilket jag förstår.

Jag vet att jag måste separera för barnens skull och då min hälsa fallerar dag för dag. Jag har tidigare haft problem med stress så jag känner igen signalerna. Mellan markservice hemma, barnen och jobb finns ingen tid för återhämtning. Jag är så in i själen trött. Jag har inget självförtroende kvar och det känns som jag sitter fast. Jag har genom åren lyckats se det dysfunktionella med klara ögon och haft tanken i att lämna men inte förrän nu känner jag att jag måste. Jag måste komma ur detta för barnens skull.

Jag känner att jag blivit sjuk av detta förhållandet medan han jobbat med sig själv och utåt sett framstår som en frisk och bra förälder med mycket bra inkomst.

Jag vet inte i vilken ände jag ska börja.
Är det någon med liknande erfarenheter som har något råd?

Jag känner mig väldigt förvirrad och velar fram och tillbaka över beslutet. Ena dagen känner jag att jag klarar detta, andra att det aldrig kommer att gå. Jag kanske har för stora krav, är känslig eller är orsaken till att det blivit såhär.

Jag oroar mig även för hans reaktion när jag berättar, om han ska sätta sig på tvären och försöka göra allt så surt som möjligt eller om det kan gå lättare (jag vet att alla separationer är tuffa men hoppas ni förstår vad jag menar).

4 gillningar

Ja, men jag har ingen möjlighet att svara ordentligt just nu, för jag är på väg ut. Ville bara säga att du INTE är överkänslig och INTE är orsaken till att han behandlar dig illa. Det är helt enkelt hans personlighet att göra så, och om du och barnen mår dåligt av det, så är det inget som bekymrar honom.
Ska försöka återkomma senare.

5 gillningar

Tack för svar! Skam över sin situation och till slut inte veta vad som är vad är så betungande.

1 gillning

Ville bara säga att jag känner igen mig och det är tvärtom här ( jag lever så fast jag är man och min fru har två barn sedan tidigare). Det gör allt bara jobbigare att man är en bonus pappa som ska lösa alla konflikter hemma.

Behöver du prata så finns jag här ska du veta. Att vara deprimerad kan vara farligt och jag känner att jag är där nu men jag pratar med en kurator på vårdcentralen och dom är jätte bra. Har tänkt på att ta mitt pick och pack och bara dra men har hjärta för barnen och vill inte sätta dom i någon risk eller oro.

Frun går ej och prata om separation om för då får man väll en lusing och hotar och ringa polis på mig för ingenting.

4 gillningar

Jag involverar mig inte i någon terminologi eller spekulationer om vad exakt det är för fel på honom och alla hans beteenden.

Kan direkt konstatera att om du har en utbildning/anställning/inkomst som gör att du klarar dig och barnen på egen hand så är det i mina ögon “enkelt”… lämna honom!!

Vad i all världen ska du med honom till, han gör absolut inget för att underlätta livet… tvärtom :woman_facepalming:

3 gillningar

Den som har en sådan typ av partner som du har blir förvirrad, ledsen, arg, skamsen, nervös och med tiden sjuk av förhållandet. Kroppen klarar inte att leva på helspänn och på gränsen till utmattning hur länge som helst!
Vi som levt med en sådan person söker svar och stöd som vi inte får ute i “verkligheten”, och därför söker vi oss till skilsmässoforum och stödsajter på nätet. Här på skilsmässa.se är vi flera stycken med liknande erfarenheter.

Barnen får men för livet av att bo med en förälder av den typen. Tyvärr, men det är den bistra sanningen. Barnen tar skada och du tar skada, som du redan märkt. Därför måste du skilja dig. Men …

Risken finns att han begär vårdnaden bara för att hämnas på dig. Då får du bedöma hur väl barnen klarar att bo halva tiden med honom. Hur gamla är de? Jag väntade tills den yngsta var 10 år för säkerhets skull, men då fick jag offra min hälsa. Kroppen höll inte så länge.

Du måste också vara beredd på att INGEN kommer att tro på dig om du försöker berätta hur din man är hemma. De ser det han vill att de ska se, så de ser antagligen en stark, duktig, trevlig man med en nervös vekling till fru. Se därför till att aldrig tala illa om honom inför andra (du behöver inte tala väl om honom bara för det!), för då framstår du som den bittra häxan till exfru.

När du fattat beslutet, så förbered allting. Ska du bo kvar eller flytta? Planera för att ha barnen på heltid men stålsätt dig inför risken att det kanske inte blir så. Sedan skickar du in skilsmässopapperen innan du berättar något för din man, så han inte hinner gömma sina sparade pengar. Vid skilsmässan ska ni nämligen dela lika på allt, och då tittar de på hur kontona såg ut när papperen kom in.

Fram till dess - några råd för att överleva:
Var artig men inte personlig.
Undvik sex så gott det går.
Berätta ingenting som han kan vända mot dig (vilket är typ allt).
Försvara dig aldrig, oavsett vad han kallar dig eller anklagar dig för. Säg bara “Jaså, tror du det?” eller “Jaha, tycker du så?”.
Förklara dig aldrig. När han frågar varför du köpt något eller varför du lagat fisk till middag eller vad som helst, så svara med en motfråga; “Varför undrar du det?”.

10 gillningar

Jag känner väldigt mycket med dig, och jag känner också mycket igen mig i det du beskriver, att du upplever just nu. Den här villrådigheten med att fatta beslut om att lämna en destruktiv relation, som man innerst inne vet inte är hälsosam, man vet att ett uppbrott är det enda rätta, men samtidigt finns den enorma rädslan och oron för hur allt kommer gå sedan, som i sin tur gör att man tvekar och undrar när det är rätt läge.

Jag fattade beslut om att lämna en relation där jag mådde psykiskt väldigt dåligt, för snart tre år sedan. Det som till slut fick mig att få tillräckligt med bränsle för att orka lämna var att jag fick en stark inre övertygelse om att det till slut blev alldeles för ohälsosamt både för mig och för barnen om jag och deras pappa skulle fortsätta tillsammans. Jag var inte sann mot mig själv, om jag skulle fortsätta. Jag levde inte som jag lärde, som jag försökte uppfostra mina barn. Jag ville vara sann både mot mig själv och barnen, och gentemot deras pappa, och det var jag inte om jag fortsatte. Jag fixade inte längre att dölja sanningen, hur dåligt jag mådde, hur dåligt vi hade det.

Jag vill skicka med dig att du dels behöver stärka dig själv, skaffa en målbild, hur du vill må och vad du behöver för att må bra. Se in i framtiden, vem vill du vara och hur vill du leva, och vilken förebild vill du vara för dina barn. Något att hålla fokus på, när det blir stormigt.

Samtidigt också börja ta reda på de praktiska bitarna, se över din ekonomi, boende, vad finns det för möjligheter och lösningar för dig att bo själv med barnen, vad gäller t ex vid bodelning, vad behöver man tänka på.

I mitt fall anade jag också redan innan att det skulle bli tufft när det gällde samarbetet kring barnen. Jag tog redan innan kontakt med familjerätten för att få information om vad som gäller kring skilsmässa när man har gemensamma barn, vårdnadsfrågor, hur man bäst lägger upp boendet för barnen, hur ser man på barnens bästa och vad säger föräldrabalken. Det här gjorde mig också lite lugnare, att vara påläst när det gällde detta, när dagen väl var inne att förmedla beslutet.

Säkra dig själv, ta fram olika alternativ, var förberedd, läs på vad som händer vid en skilsmässa, både ekonomiskt, praktiskt med boende osv, och gällande barnen. Och ta fram en tydlig målbild som är väl grundad i dig själv, att ha ditt fokus inställt på, varför du väljer att lämna och vad du behöver, för att både du och barnen ska få det bra.

Jag vill också lägga till att det är bra att ha någon eller några nära runt dig som kan stötta dig och som du kan lita på, som du kan anförtro dig åt, som du kan ringa, så du inte är helt ensam i detta, om det blir jobbigt.

All styrka till dig. Du fixar detta. :muscle::heart::muscle:

7 gillningar

Apropå energi. Du kommer att ha mer energi (och tid) över än någonsin när han är borta ur ditt liv. Så blev det iallafall för mig. Jag var också ensam med ”allt” i äktenskapet (med en man som liknar din), jag är ensam med ”allt” efter äktenskapet. Men det går, riktigt bra till och med!

Förstår att tröskeln är hög. Men du har bara ett liv och du är värd bättre, och det finns bättre! :yellow_heart:

9 gillningar

Den första frågan att hantera är ju boende. Även om man naturligtvis skulle önska att han skulle flytta ut så är det betydligt enklare att hantera det om du själv håller i taktpinnen, dvs själv söker annat boende. Om du inte har gjort det tidigare, ställ dig i alla bostadsköer du hittar!

4 gillningar

Du har fått riktigt bra svar här. Jag skulle bara vilja lägga till att du kanske ska ta kontakt med dina gamla vänner? Någon utav dem.
Det finns säkert någon som saknar dig precis så mycket som du saknar dem.
Är du rädd för att han ska rota i din mobil så kanske du har en jobbmail som du kan använda till det?
På messenger går det att skicka hemliga meddelande. Jag vet inte hur det funkar men det kan vara värt att kolla upp.

Anledningen till att jag skriver om att du kanske ska söka upp en gammal vän är att det kan underlätta för dig att ha en pysventil. Någon som du kan prata med om väder och vind eller gråta ut hos. Dina vänner kan mycket väl ha förstått att något inte stod rätt till men inte vetat vad de ska göra eller om de ska göra något.
Jag fick själv nyligen kontakt med en gammal vän vars man (numera fd) visade sig ha varit ett riktigt svin. Idag har jag och min gamla vän en helt annan relation. Jag trodde att vår vänskap var en sån som “rann ut i sanden” för att vi var där vi var i livet.
Så varför inte testa att ta kontakt med någon?

Och med det sagt så hoppas jag att du hittar ork och styrka att lämna. Du förtjänar att leva ett liv så som du vill ha det

3 gillningar

Jag har anställning men låg inkomst. Har försökt göra en kalkyl hur det skulle kunna se ut med den inkomsten jag har nu och kan väl konstatera att det KAN gå. Och då varken egen sjukdom eller vabb i betänkande.

Utbildning finns men ingen sådan där det finns direkt jobb tyvärr.

Letar nya jobb för försöka höja inkomsten men vet inte om jag nystar i rätt ände. Tror inte att jag skulle kunna klara allt vad nytt jobb och provanställningar innebär i detta läge.

1 gillning

8 och 10 år är dom.

Tack för riktigt handfasta tips! Välbehövligt när det känns som man inte kan tänka en hel tanke!

Du menar begär delad vårdnad för att hämnas? Det har framkommit i tidigare kommunikation att: om vi går isär ska jag ha barnen halva tiden. Varannan vecka.

Men med tanke på att han aldrig anpassat sig eller tagit nåt större lass med barnen misstänker jag att han kommer “tycka att det är för jobbigt” sas. Tror också tyvärr att han skulle kunna utnyttja situationen till att vara “fri igen” och leva som innan då allt som verkar finnas i hans liv är han själv och hans behov.

Men detta är fritt spekulerande utifrån våra år tsm och jag kan stundtals känna att jag kanske överhuvudtaget inte känner denna människa.

Försöker köra grey rock. Men det obehagliga är att det känns som att han vet om mina tankar på separation. Han har initierat mer kontakt med barnen osv.

Jag vill vara förberedd, ha en plan och ha taktpinnen sas.

2 gillningar

Tack för dina ord och så mkt goda råd!

1 gillning

Bra tänkt av dig, känns som att det kan bli för mkt på ingång.

Räkna på en noggrann kalkyl och försök anpassa utgifterna (ffa boendet) efter inkomst. När du landat och hunnit stabilisera vardagen, då är det läge att börja testa bättre avlönade jobb och då kan du oxå byta upp dig när det gäller boendet. Ett första boende efter separation behöver inte heller vara for ever :muscle: :v: :revolving_hearts:

Det är en läskig och oviss del, det här med barnen. Mina barns pappa är svår att förutspå på den här punkten och jag har fått försöka hänga med i alla varianter, från att han knappt brydde sig och i allt signalerade att barnen inte skulle vara med honom, till att endast 50/50 var okej, till att ha ena barnet på heltid och försöka stoppa all min insyn i hennes liv. Efter några år så kan jag ändå konstatera att jag överlevde och det gjorde även barnen. Mitt råd är att du verkligen bygger relation med dina barn och LITAR till relationen. Det kan komma tider då det blir svajigt med boende, men det är inte samma sak som svajigt med relationen. Låt inte oro för boende hålla dig tillbaka! Jag tror att du kommer att vara så mycket mera DU när du inte behöver trippa på äggskal för barnens pappa, och det kommer barnen att märka och verkligen uppskatta. Ni kommer få ett fint liv ihop som stärker även dem att orka med pappans eventuella svängningar.

På ett plan var det förstås tungt, jobbigt och en press att vara själv med ansvar, men eftersom den känslomässiga delen inte slukar energi på samma sätt så tycker jag att det ganska snart blev ett plus på energikontot. Räkna noga på ekonomin, och tänk på att om ni ska dela 50/50 på tiden med barnen så hur ska ni dela kostnaderna? Vem köper kläder, cykel, glasögon osv? Nöj dig inte med att en av er ”får barnbidraget” och därmed ska ha täckning.

Det finns alla möjliga varianter.
För min del så tänkte jag mycket på hur barnen skulle klara sig hos pappan när inte jag fanns där och gick emellan. Han hade ju ingen koll alls på dem och brydde sig inte heller. Visste inte vad deras kompisar hette, vilken mat de tyckte om, vilken klädstorlek de hade, vad de tänkte och kände. Han hade liksom alltid struntat i det, för det var inte viktigt för honom. Lägg till att han inte hade något tålamod med barnen och aldrig var nöjd med något de gjorde, så förstår du att jag oroade mig.

I mitt huvud var det jätteviktigt att barnen hade en bra kontakt med sin pappa, men jag fick inte i hop det med att de mådde så uppenbart dåligt av hans beteende. Vad var bäst? Att ha barnen 50/50, att han hade barnen varannan helg eller att jag stannade kvar i äktenskapet och kunde vara stötdämpare mellan dem? Det visade sig att han inte ville ha särskilt mycket med barnen att göra efter skilsmässan, så jag har haft dem 100% hela tiden.

Jag hade tur. Det finns andra liknande fall, där pappan krävt 50/50 och sedan dumpat barnen på någon älskarinna under sina veckor eller där han varit så hemsk mot barnen att de tagit stor skada av det.

2 gillningar

Tycker du @Tailor att det här är normalt och inte alls destruktivt? I så fall förklarar det alla dina märkliga inlägg här.

Självklart är det här destruktivt! Det är fel på så många punkter! Säger man elaka, nedvärderande saker om den andre, vill hindra den från umgänge och får familjen att gå på äggskal för att undvika utbrott så är det destruktivt! Livet blev så mycket bättre när jag lämnade ett sådant förhållande.

Det är ömsesidigt. Du kommer in och förstör en massa trådar med att släta över allt som männen gör och har inte en susning om hur det är att leva och bli förminskad i ett destruktivt förhållande.

Ja, där får jag göra en pudel och erkänna att jag läste det jag trodde att jag skulle få se. Ursäkta mig!

Det finns oändligt många här som kan vittna om expartners som gör livet surt för den andra parten utan att de uppvisat våldsamma tendenser. ”Krig” och försvårande beteende kan föras på andra sätt än genom våld så läs alla goda råd du har fått ordentligt och planera detta väl.