Delad vårdnad ena parten flyttar 30mil

Hej
Vi står inför skiljsmässa och jag har en fråga. Min blivande ex man vill att vi ska ha delad vårdnad han vill ha barnen (7 och 8 år) varannanhelg. I tillägg så tänker han flytta till en annan stad 30 min bort. Han tycker att barnen ska komma till honom varannanhelg. Min fråga är kan han ”kräva” det? Barnen har aktiviteter på helgerna som dom då skulle behöva avstå varannanhelg, ridning, hockey/fotboll. Jag tycker det verkar otroligt själviskt då barnen kommer behöva uppoffra deras hobby pga att han flyttar, eller är det jag som är lite blind? Jag har föreslagit att han kan bo i mitt hus varannanhelg (jag kommer såklart inte vara här) och dom helgerna som det inte är någon aktivitet så kan dom såklart åka till honom.

En till fråga, borde jag vara med och dela på resekostnader? Han flyttar inte för att han måste han har jobb här och vi bor i en stad där det är lättare att hitta nytt boende än dit han kommer flytta ( han kommer flytta in till en kompis tillfälligt)

Oj det låter verkligen knepigt! Vad säger exet om ditt förslag? Skulle aldrig tillåta att min exman krävde av barnen att dels ge upp intressena och dels resa så långt varannan helg (30 mil med tåg mindre ju vara ca 3 timmar?) Vad har han för anledning att flytta så långt??

Det är en juridisk fråga som du bör kolla upp i föräldrabalken. Men lite tips här Flytta vid gemensam vårdnad om barnen - vad gäller?
Oavsett det juridiska så skulle jag inte betala en krona för resandet om han väljer att flytta. Sen betyder inte gemensam vårdnad att det ska vara exakt varannan vecka utan kan finnas andra lösningar/kompromisser. Får ni inte till det så sök om ensam vårdnad men är så klart inte den ultimata lösningen på något vis.

Han vill flytta till sin hemstad då han inte har någon släkt eller direkta vänner där vi bor. När jag föreslog att han kunde komma hit och bo i mitt hus säger han att han inte vill bo i mitt hus. Han ville inte spendera sin helg med barnen körandes runt till deras aktiviteter! Vet inte om det sägs i vredesmod eller om han verkligen menar det. Jag får inte ihop det alls tycker bara han är självisk

Viss förståelse för att han vill ”hem” men är detta något som uppstått nu eller har han uttryckt det förut med? Men såklart ska det vara barnen som går först!

Det kom upp i och med att vi börjat prata om skiljsmässa, det var första gången han har uttryckt något missnöje av att bo där vi gör. Känner mig så handfallen, jag förstår att han vill ”hem” men samtidigt inte ha barnen i första hand gör mig så arg

Så oerhört svårt! Lider med dig! Men också lite med honom, förstår att han kan behöva stöd av ”de sina” när han går igenom krisen av en skilsmässa. Kan han inte tänka sig någon form av kompromiss? Bo i er gemensam stad men åka vv helg till sin hemstad? Dvs den helgen du har barnen?

Bara för att klargöra. Var det 30 minuter bort eller 30 något annat?

0m det är 30 minuter är ju det ingenting. Han kan skjutsa dem till aktiviteter om de vill.

30 mil bort ska det stå

Han kan inte tänka sig färre helger då och att få ha dom på loven? Det är alltid gissel när man bor så långt från varandra (mitt X flyttade hem till England) för det försvårar ju. Jag förstår också om han inte vill bo i ditt hus, det har mitt X också påpekat att det är jobbigt. Jag tror barnen kommer att tycka det blir jobbigt med dessa resor varannan helg även om de inte har aktiviteter så han bör nog ta sig en funderare på det hela.