Delad ekonomi och bodelning

Vi är snart i läge för att göra bodelning.
Jag är en sparsam person och har sparat en del under några år. Det har däromkring inte han jag skiljer mig ifrån. Vi har alltid delat lika på gemensamma räkningar, satt över till ett konto samma summa för huset etc…
Vi har tjänat ungefär lika mkt i månadslön. Resten av pengarna som blivit över varje månad har var och en disponerat som vi vill. Nu pratade jag ikväll om delning och hur man räknar ut tillgångar och skulder. Han säger att han absolut inte vill ha en del av mina sparade pengar då han inte har något sparat själv…utan bara skulder…Har ingen aning hur mycket han har i skulder…han säger -du vet inte allt.
Jag vill bara att det ska gå rättvist till så det inte kommer surt efter. Han säger att om vi säljer huset med vinst så tar vi bort huslånet och att han själv behåller sina skulder….suck kommer ingen vart känner jag…Vill att det ska gå rätt till…

1 gillning

Det framgår inte hurvida ni är gifta eller bara sambos?

Är ni gifta och du vill att “det ska gå rätt till” så kommer du som sparat dina pengar få betydligt mindre med dig ur relationen eftersom allt giftorättsgods skall fördelas lika.

Vad som är “rättvist” eller vad som är “rätt” behöver inte alltid vara samma, beroende på perspektiv och resonemang.

Lägg alla kort på bordet hos någon familjejurist så rafsar de rätt snabbt över det hela med miniräknaren och berättar vad som är “rätt”, om du sen finner det rättvist eller inte kan bara du svara på.

1 gillning

Om man är överens så är faktiskt allt rätt.

Jag har hört flera berätta att de inte för allt smör i Småland vill berätta för sin (x)-partner hur mycket skulder de har. De tar hellre smällen själva. Kanske är ditt x sådant? Låt honom behålla sin stolthet då.

Om ni bara skriver ett ordentligt bodelningsavtal så kommer inget surt efter.

3 gillningar

Ja det verkar som mitt x är så…Jag har aldrig fått veta hur mycket skulder han har. Vi hade 27 år tillsammans och var gifta. Han vill inte att jag ska drabbas av hans skulder säger han…

2 gillningar

Då tycker jag att du skyndsamt ser till att få bodelningen både skriven och underskriven, varför envisas och krångla till det om han själv vill behålla sina skulder och låta dig behålla dina sparpengar?

Han har ju uppenbart konsumerat upp allt sitt eget ekonomiska övervärde när räkningarna är betalda och det med stor råge dessutom, som det låter… det enda jag inte riktigt kan begripa är att du verkar clueless och har öht inte noterat vart pengarna (oavsett exakt storlek på skulder) gått under 27 års relation :see_no_evil:

Vad är det han egentligen håller på med, det skulle jag ha frågat mig själv för decennier sedan, och fick jag inget svar hade jag tagit reda på det själv…

Vi har bara sparat tillsammans till semesterresor och till huset. Han har ett stort special intresse som han lägger ner mkt tid och pengar på så det är nog där hans pengar gått till. Jag har inte blivit lidande av det mer än att han behövt låna pengar ibland av mig i slutet på månaden men alltid betalat tillbaka…

1 gillning

Okej… men ett intresse som gör att en vuxen man i en nästan 30-årig relation måste låna större summor pengar i smyg för att finansiera sin hobby/fritidsintresse :thinking:

2 gillningar

Håller med tidigare inlägg! Ni ÄR överens om bodelning inkl sparande oh skulder. Se till att skriva avtal omedelbart! Det är så jag uppfattar lagens anda, att den ska ge utrymme för att inte dela exakt lika om man är överens. Han kanske är ansvarslös med sina pengar, men han är uppenbarligen mogen nog att ta ansvar för sina beslut, han har dessutom ett samvete och konsekvenstänk. Dvs du lurar honom inte. Tycker snarare att ni behandlar varandra med visst mått av respekt genom att göra så här.

(Om det inte finns indikationer på att det är precis tvärtom - att han har en massa pengar och försöker lura dig att inte syna korten. Mvh cynikern. )

4 gillningar

Om det är så att du vill hjälpa honom ekonomiskt ur din egen goda vilja så är det inget fel i det. Du har dock ingen skyldighet till det, och det är väldigt rart av dig. Nu verkar han inte vilja ha pengar av dig från bodelningen och så länge ni skriver ordentliga papper på det så behöver du inte ge honom något.

1 gillning