Delad ekonomi..aktier och fonder

Hej! Har en liten fundering, om man säljer huset vi säger med en vinst på ca 1 miljon kronor så delar man lika på det visst? Men om jag sparat i fonder och aktier måste jag sälja det eller skriva över hälften? Eller kan han få mer av pengarna som blev över efter huset är sålt och jag mindre exempelvis motsvarande belopp som aktier och fonder är värda. Eller fungerar det inte så? Har inte kommit så långt i processen…

Vi har alltid har delad ekonomi men delat på gemensamma utgifter och barnens kostnader. Vi har ingen insyn hur mycket var och en sparat. Vi är olika där då jag gärna sparar och han slösar.

1 gillning

Hej! En forumvän @nizzehult gjorde en gång en guide med massa bra förklaringar. Jag lärde mig mycket av den:
Guide

Börja där, för det kan komma fler frågor än den du har just nu! Mitt absoluta råd är att läsa på som tusan, som till det viktigaste provet i ditt liv. Inte för att kunna luras, utan för att vara medveten om när ni är mer generösa än vad lagen kräver och gränsen rättigheter/skyldigheter. Så tror jag att man undviker att i efterhand känna att det blev fel.

Mitt råd i detta är att om du inte med säkerhet vet att råden du får är 100% rätt så ta hjälp.
Fonus/begravningsbyråer tex har sådan hjälp.
Sånt här gissar man sig inte fram genom… en jäkla djungel är det.
Så kan heller ingen av er komma sen och säga det blev orättvisst.
Sen är det naturligtvis helt upp till er hur ni väljer att dela ändå… vill du ge han hela huset så är ju det ok vadän lagen säger…
Vi tog hjälp och det känns skönt nu iaf.

Tack för tips :pray:, ja känns nog bättre om man tar hjälp så det verkligen blir rättvist för det är känns väldigt viktigt

1 gillning

Tack för tipset, ska läsa igenom det! :pray:

1 gillning

Ja det kostar en liten peng, men i långa loppet är det nog värt det så båda är nöjda.:handshake:

Är ni gifta? Det har betydelse.

Ja gifta

Om ni är gifta utan att ha äktenskapsförord så är grundregeln att var och en ska sammanställa värdet av dennes giftorättsgods och dra ifrån skulderna. Det kan t.ex. betyda att du har t.ex. 1 miljon i sparande men inte så mycket annat samtidigt som din man inte har sparat någon ting och slösat bort pengarna på kläder, mat, resor och krogen. Nästa steg är att lägga ihop dessa två summor (1000 000 och 0) och dela i två lika stora delar som fördelas till var och en. Då får du alltså sponsra honom och hans slösaktiga leverne med det du sparat ihop genom att försaka det som han unnade sig. Det behöver dock inte vara hälften av fonderna respektive hälften av aktierna, utan det är bara kronor och ören som fördelas.

Hus bli komplicerat först när den ene ska köpa ut den andre, annars är det bara att dela på vinsten man fick.

1 gillning