Dela på syskon? Nån som gjort liknade?

Barnen är 7,16,18

Jag har ett jobb i en annan stad 25 mil bort , det hade varit smidigt att bo där.
Jag har nu barnen varannan vecka . Och då jobbar jag inte den veckan.
Dem stora vill bo kvar tills dem läst ut skolan , det förstår jag .
Och dem vill oxå bo mer hos den en föräldern pga av att det vill ha en fast punkt , varannan vecka tycker dem vara att det känns som dem bor i en resväska .

Tänker att jag skulle kunna flytta med mig 7 åringen , ( träffar hon den andre föräldrarna mer på lov och helger kr dem stora kan ju ta sig till mig själva när dem är så stora .

Hur har ni gjort som är i samma situation ?
Den andre föräldern tjafsar om att byta veckor för han vill träffa sin tjej mer utan barn!

Behöver lite råd

Är det inte bättre att byta jobb? Låter bökigt att flytta så långt bort från barnen. Relationen mellan pappan och minsta barnet blir ju lidande om dom ska ses så sällan. Går han ens med på att du minsta barnet flyttar till dig?

1 gillning

Jag har min sambo där och tanken är i framtiden att flytta .
Dem stora vill oxå flytta efter skolan .
Han vill gärna ha mycket egentid och jag har gärna barn hemma så ……
Därför tänker jag att det kan vara en tanke .
Jag själv är uppvuxen med delade syskon och vi har alla fin kontakt och haft hela tiden

De stora barnen är så stora att de får välja själva. De är också stora nog att klara av att hålla en relation på distans.

Det blir ju svårare för 7-åringen att få en verklig relation, ffa med pappan men också med syskon om hen ska bo bara hos dig. Men du kanske tänker att hen ska bo varannan vecka trots avståndet? Om det går att lösa, så ok, det vore nog bättre.

Oj oj, jag har hört vuxna som blivit delade på som barn och det är många tragiska och trasiga känslor, hur man känt sig bortvald eller inte (även om det aldrig var föräldrarnas intention). Även kontakten med helsyskon påverkas. Detta har gällt olika åldrar vid skilsmässa.

Med denna input skulle jag själv aldrig fundera på att dela på syskon. Men visst här verkar andra ha annan erfarenhet.

Din yngsta är ju en “sladdis” och kommer snart nog ändå att uppleva när de äldre syskonen lämnar hemmet. Min yngsta har fått uppleva den ensamheten men den sker ju naturligt. Så jag tror nog inte alls att det blir större problem att sära på dessa syskon då den processen snart kommer ske i varje fall.
Jag har mina barn på heltid då pappan valde att flytta hem till England. Hade något av barnen velat flytta med honom hade vi löst det så. Jag vet fler familjer där föräldrarna till slut bor i olika länder och att det skulle vara katastrofalt ser jag inte. En familj har ena syskonet här i Sverige medan det yngsta valde att flytta till pappa i Frankrike. Det hela beror nog på engagemanget hos den frånvarande att bibehålla kontakt i veckorna och att spendera så mycket lov som möjligt med barnen/barnet.
Vi hade även tillstånd från skolan för utökad ledighet för att möjliggöra mer vistelse hos pappa vissa perioder.
Om det är detta som kommer att fungera bäst för er så tror jag att barnet kommer fixa det galant. För det verkar inte som om pappa kan tänka sig tvärtom (heltidsförälder där du tar loven osv) och jag vet att många anser att man gott kan skaffa jobb på orten, eller vad som nu krävs för att barnen ska få 50/50 till sina föräldrar. Och visst visar studier att 50/50 är bäst - men när det inte går så får man istället se att det man istället väljer blir så optimalt som möjligt. För att väljer man 50/50 för barnets bästa men istället blir att må dåligt själv så är det inte heller optimalt för barnet. Mitt ex psykiska hälsa hade utan tvekan drabbats hårt (den var redan drabbad) av att bo kvar, för sin skull var han tvungen att göra det han gjorde och det är idag de vuxna barnen väl medvetna om och insatta i.

4 gillningar

Tack för svar , lite så jag känner som du skriver :slight_smile:

Någon mer som har erfarenhet eller som gjort liknande ?

1 gillning