Dela lika trots olika ekonomi?

Jag står mitt i en skilsmässa och vi är oense om vem som ska betala vad.
Vi kommer ha barnen varannan vecka. Jag har en ganska dålig och låg ekonomi och min ex-man har en hög inkomst, han propsar på att vi ska dela 50/50 ändå på tex. hockey utrustning till vår son, jag anser att jag inte har råd med detta med min ekonomi och säger att då får han antingen betala allt det själv och jag kan ta hela kostnaden för sonens fotboll istället men det vägrar han.
Han menar att eftersom han köper ut mig ur huset så kan jag betala hockey sakerna för dom pengarna, jag däremot säger att de pengarna vill jag ha kvar och använda mig av de månaderna jag har det knapert med bla. hyra, mat och räkningar.

Hur ska jag göra? hur ska jag få honom att förstå att jag inte har råd med detta? har även sagt att sonen får i så fall sluta med sin hockey men det finns inte i hans värld.

Du måste rätta munnen efter matsäcken. Jag funderar på att se om golf kan vara något för mig och vårt barn. Inte klåen ska mitt x betala en sekin, det får jag vackert stå för själv. Barnet bor mestadel hos mig och då betalar jag mat, kläder vad det nu kan vara. Ska du betala halva kostnaden ska du också ha rätt att säga ifrån och så får han sluta med det. Propsar gubben på att grabben ska fortsätta med denna dyra sport får han banne mig stå för det själv. Är det finkläder till ngn avslutning kan jag höra om hon kan kosta på sig ett bidrag.

1 gillning

Dåså, är han så trögfattad eller ovillig att han inte “förstår” att du kommer att ha det knapert ekonomiskt och inte har råd att betala en så pass kostnadskrävande fritidsaktivitet som hockey trots allt är… då låter du bara bli att betala och så får antingen sonen sluta med hockey, eller så får pappan som har betydligt bättre lön betala utgifterna.

Det är ju inte rocket science direkt och alla föräldrar har inte råd med dyra fritidsaktiviteter, i synnerhet inte som ensamstående. Har ni möjlighet att låta sonen fortsätta genom att pappan betalar så är det fine. Annars får sonen satsa på en fritidsaktivitet som är betydligt billigare.

1 gillning

Jag ska inte svära på detta, men har inte försäkringskassan uträkningar för rimlig uppdelning?

Om det skiljer så pass mycket som det verkar göra mellan dig och ditt ex är det inte vare sig orimligt eller ovanligt att man har en proportionell uppdelning.
Jag tjänande exempelvis mer än mitt ex, och jag såg det därför inte som konstigt att jag stod för en högre del.

Tack hörrni! era resonemang är precis som mina.
Självklart vill jag i den mån det går att vi delar 50/50 men på just hockeyn så kan jag inte just för att det är en väldigt dyr sport.
Därför jag erbjöd mig att betala för fotbollen själv istället så han skulle slippa halva kostnaden på den istället. Vi ska nu boka tid hos familjejurist för att reda ut detta bland annat… just för han vägrar acceptera detta.

…inte omöjligt gubbrackarn vill ha tillbaks en del av pengarna du fick i uppgörelsen genom att pressa dig att lägga dem på prylar till grabben. Eller så är han sur och vill hämnas genom att få dig att dela på alla utgifter till grabben lika då alla tillgångar delades lika. Finns många märkliga existenser med bakvända tankesätt i vår Herres hage.

Så vitt jag förstår det har du egentligen rätt till standardtillägg som ska täcka just sådant som till exempel fritidsaktiviteter och kan bli aktuellt när föräldrarna har mycket olika inkomst för att barnet ska ha samma standard hos bägge föräldrarna

Själv hade jag aldrig velat kriga för det om det gällde utgifter i min egen ekonomi, men just sånt där känns ju extremt småaktigt av honom att vilja pressa dig på, det går ju även ut över dig och barnen. Men ja, jag skulle ju då säga att då får tyvärr sluta med hockeyn, för du har inte råd.

Boka tid hos jurist för att en förälder med väsentligt lägre inkomster inte kan dela utgiften 50/50 för barnets hockeyträning?!? :roll_eyes:

Alltså vilket slöseri med pengar, ska ni gå till jurist varje gång du inte har råd att betala samma kostnader som han… iaf. till dess du har använt upp din ekonomiska buffert som utlösen ur huset renderade? Vilken j-a rättshaverist till exman :see_no_evil:

Dessutom, om han löste ut dig med din halva av värdet på fastigheten så var det väl efter marknadsmässig värdering och inget som han kan använda som hållhake för att pressa på hur du ska välja att använda (eller snarare spara, vilket är mkt klokt av dig) pengarna.

Se till att han får pröjsa juristen och inte kommer dragandes med att ni ska dela 50/50 på den kostnaden oxå och se till att göra en ordentlig månadskalkyl för hur dina inkomster och utgifter ser ut INNAN du går dit så att du kan ha den med och visa svart på vitt hur de ekonomiska realiteterna ser ut för dig. Samt inte minst, hur viktigt det är att med dina ekonomiska marginaler se till att ha en ekonomisk buffert inför oförutsedda utgifter i framtiden. Se oxå till att han preciserar sina ekonomiska marginaler, sina inkomster och utgifter till fullo där och då sittande framför juristen så får han skämmas lite… om han har vett till det.

:muscle: :facepunch: :v:

2 gillningar

Jag tycker att du ska boka tid med försäkringskassan för rådgivning. Om barnen bor 50/50 så funkar inte deras verktyg riktigt. Men båda föräldrarna ska bidra efter ekonomisk förmåga. Och barnets behov/intressen ska räknas med. Glasögon, barnets hund eller hockey…

Jag använde ändå verktyget för att lära mig lite hur tänket funkar. Du kan t ex lägga in dig själv som boförälder och se vad som händer. Tanken är då att boföräldern också står för att genomföra alla inköp. Lägg in alla uppgifter så får du ett belopp som den andre föräldern ska betala till dig - och då ska du stå för alla kostnader. Sedan får han göra avdrag med en fyrtiondel på sitt belopp för varje natt som barnet sover hos honom.

Gör sedan tvärtom. Sätt honom som boförälder och lägg in alla siffror igen, så ser du vad du skulle betala om barnet inte bor hos dig alls och du inte stod för några inköp.

Menar du den kategorin om att få underhållsbidrag?

Ja, precis
Beräkna underhållsbidrag

Jag tror att du kan få en uppfattning om ”tänket” och i alla fall få svart på vitt barnets behov, samt era respektive överskott. Sen kommer ju inte delen om vem som ska betala vad att funka, men det är en start i alla fall.

1 gillning

Samma situation! 3 döttrar som håller på med en väldigt dyr sport. Jag var tydlig med att jag inte har råd och att skulle flickorna fortsätta, får han betala, jag har inte utrymme. Konstigt nog accepterade han det, men det är också det enda jag fått igenom :wink:

Förutom sporten, delar vi allt lika, in på minsta krona och då tjänar han 10 ggr mer än mig. Du har ansvar för din ekonomi framåt och han kan inte diktera villkoren för den.

1 gillning

Må vara att frågan är några år gammal men detta gäller fortfarande.

Tack! Han förstod igår kväll till slut att jag inte kommer kunna splitta hockey utgifterna på 50/50. Men ska ändå få det på print så han inte kan backa på detta.

1 gillning

Domar om underhållsbidrag är enkla. Om du behöver gå till domstol så är det ett solklart fall. Använd försäkringskassans mall och begär det dötrrarna har rätt till. I de allra flesta fall så brukar fadern gå med på kraven när kallelsen till tingsrätten kommer. Och om inte så… hjälper tingsrätten till.

Det har jag lärt mig nu, du behöver absolut inte betala ett dugg alls om du inte vill.
Jag är i samma sits fast tvärtom. Jag betalar allt och mitt x vägrar (men han har råd för han är miljonär och snor åt sig halva barnbidraget :joy:). Han behöver verkligen inte gå med på att betala någonting alls. Så slipper mitt rika x betala så må Du slippa det med.
Men vänd dig till en jurist. Man brukar få en timme gratis.
Lycka till :heart:

1 gillning