Deklaration efter bodelning (2018)

Hej!

Nu har jag googlat och frågat runt hos bekanta men känner mig väldigt osäker gällande vad och hur jag ska fylla i deklarationen gällande bodelningen.

Exmaken köpte ut mig i somras och vi hade då hjälp av en jurist för att allt skulle bli korrekt. Jag fick ut mina pengar och investerade ganska snart i en bostadsrätt. Vid bodelningen så drog vi av för latent vinstskatt samt eventuellt framtida mäklarkarvode så jag ska alltså inte skatta för pengarna igen.

Jag förstår det som att jag inte ska föra upp något som helst gällande “försäljningen” av huset i deklarationen då det handlar om en bodelning men samtidigt står det att jag äger 50% av huset vilket bara stämde fram till 1 juli.

Någon som vet var och hur det eventuellt ska registreras något i deklarationen?

Stort tack på förhand!

Det stämmer, du behöver inte ta upp något. Vid bodelning räknar man ju bort skatten som skjuts på framtiden. Den som tar över huset betalar ju skatt beräknat på det ursprungliga inköpspriset vid en eventuell senare försäljning.

Du stod som ägare del av året vilket gör att du måste betala din del av fastighetsavgiften, det brukar ju vara med automatiskt på deklarationen.

/M

3 gillningar

Tack för ditt svar!