Citat, ordspråk eller bara ovanligt kloka ord

Sinnesrobönen är central i mycket missbruksvård. Den används främst inom 12-stegsbehandlingar och i självhjälpsgrupper som AA och NA och liknande. Men den funkar faktiskt till nästan vad som helst, som är tungt i livet. Mycket kloka rader.

Ge mig sinnesro
att acceptera
det jag inte kan förändra,
mod att förändra
det jag kan
och förstånd
att inse skillnaden.

3 gillningar

Satt och lyssnade på Gloria Gaynors låt " I will survive" Och när jag faktiskt översatte texten så är det ju så träffande, hon sjunger ju om mig…
At first, I was afraid, I was petrified
Kept thinking, I could never live without you by my side
But then I spent so many nights thinking, how you did me wrong
And I grew strong and I learned how to get along

And so you’re back from outer space
I just walked in to find you here with that sad look upon your face
I should have changed that stupid lock
I should have made you leave your key
If I’d known for just one second you’d be back to bother me

Go on now, go, walk out the door, just turn around now
’Cause you’re not welcome anymore
Weren’t you the one, who tried to hurt me with goodbye?
Did you think I’d crumble? Did you think I’d lay down and die?
osv…

5 gillningar

respect

4 gillningar

“En bankman är en person som lånar ut sitt paraply ner solen skiner och vill ha tillbaks det när det regnar” :rofl:

“Att åldras är inte så illa om man tänker på alternativet”

“Förolämpningar är argument som används av folk som har fel”

“Om man inte vet vart man ska är det ingen idé att skynda sig.
Man vet ju ändå inte när man är framme”

“Unga män vill vara trogna men är det inte. Gamla män vill vara otrogna men kan det inte”

1 gillning

Hämtad från Olof Röhlanders hemsida men har läst i andra sammanhang också. Vet ej ursprung.

Sagan om bonden.

Den fattiga bonden hade bara en häst att spänna för plogen. En dag rymmer hästen och bondens grannar blir alla förtvivlade:

”Vilken olycka!”

”Kanske det.” säger bonden.

Dagen därpå kommer hästen tillbaka och har med sig ytterligare en häst. Grannarna säger:

”Vilken lycka!”

”Kanske det.” säger bonden.

Bondens son försöker dagen därpå tämja den nya hästen, men ramlar av och bryter sin fot. Grannarna blir återigen förtvivlade:

”Vilken olycka!”

”Kanske det.” säger bonden.

Dagen därefter, när sonen sitter bandagerad på verandan, kommer soldater för att värva alla unga män till krigstjänst utomlands. De kan dock inte ta bondens son med tanke på att han har en bruten fot.

Olofs kommenta: Vi vet inte alltid om saker och ting är positiva eller negativa. Många gånger kan saker som först verkar negativa efter en tid vändas till att vara det bästa som har hänt. Svagheter kan lika gärna bli styrkor och hot kan vändas till möjligheter – bara vi har lite tålamod med att tolka in vad något betyder.

10 gillningar

Hyacint. Jag mår hur dåligt som helst. Har inte skrattat på länge. Men ikväll fick jag göra det. Gråter när jag nu skriver. Men jag garvade. En kort sekund garvade jag. Tack Hyacint.