Byta namn, vad ska jag tänka på

Hej!
Jag har bestämt mig för att byta tillbaka till mitt flicknamn, men hur gör man? Jag vet att jag anmäler på skatteverket men hur funkar allt sen? Jag tänker på körkort osv. Hur legitimerar man sig när man ex ska hämta sitt nya körkort? Vad behöver jag tänka på?
Kanske dumma frågor men efter det här halvåret så har jag ibland svårt att tänka klart…

/ Mia

Du får brev från skatteverket om att ditt namnbyte gått igenom, denna måste du kunna visa när du hämtar ut det nya körkortet iaf.
Mitt har jag digitalt så det har jag även behövt vid nåt tillfälle när jag hämtade ut paket som hade mitt gamla efternamn.

Det mesta som banker och försäkringar uppdateras automatiskt. Sen får man själv ändra på vissa ställen.

När jag gifte mig och bytte efternamn var det inga problem med att hämta ut det nya körkortet. Jag visade det gamla men fick till svar att hon ser ju på bilden på det nya körkortet att det är jag.

Ok, körkortet skickades ut med rekommenderat brev i mitt nya efternamn. Gissar på att de som lämnar ut inte får öppna det för att titta på körkortet.
Då både mitt pass och körkort hade mitt gamla efternamn räknades inte det som giltig legitimation då efternamnen inte stämde överens.

Man kan ju alltid ha med sig någon som kan intyga att du är du annars när man hämtar sitt körkort.

Det enklaste blir ju att börja med att byta pass. En namnändring syns i polisens register och de tittar på passet när det ska lämnas ut

Jag fick ett intyg från… eh… Skatteverket? Det var i alla fall ett dokument där det stod tidigare namn och nuvarande namn och som skulle gälla under en övergångsperiod som bevis på att man var mitt i en namnbytarprocess.