Brulat ångest

Hej, några tips för att hantera en riktigt avgrundsdjup ångest?

Har senaste veckorna haft en riktig ångest känsla, börjar gråta utan anledning precis i tid och otid, får svårt att andas och blir yr och illamående. Vet inte varför jag mår så här, om det är på grund av skilsmässan för ett år sedan som var på mitt insiativ, barn varannan vecka, nytt jobb och nytt förhållande. Känns som jag är ensammast i världen och har senaste inte känt riktigt meningen med livet. Känns otroligt jobbigt då jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det, eller vad det ens beror på. Mår riktigt dåligt i alla fall. Har familj och många vänner, friska barn och bra jobb, borde vara lycklig men känner mig långt ifrån det. Vad gör man åt det?

2 gillningar

Du söker hjälp.
Att det liv du lever verkar perfekt har ingen betydelse - du kan må lika dåligt för det.
Titta bara på hur många utåt sett perfekta äktenskap som kraschar - ångesten kommer någonstans ifrån, det hjälper inte att säga till den att den inte får komma för det finns ingen anledning för den att komma…

Jag hamnade i en depression för några år sedan, diagnosticerades som utmattningsdepression, och tårarna bara kom utan att jag var ledsen kändes det som. Fanns ingen anledning alls, hade inte läst något ledsamt eller sett något, inget som hänt. Jag hade fina barn, en man, egen bil, bodde i jättefint hus… alltså ingen anledning alls.
De saker du nämner att du har är för det mesta yttre saker (som jag också tänkte när jag blev sjuk) som inte har med ditt inre mående att göra och ja det kan definitivt ha med din skilsmässa att göra. Hur lång tid det tar att hämta sig från en sån är väldigt olika och reaktionen efter den kan också ta olika lång tid innan den bryter fram.
Jag tänker att du ska ta kontakt med någon professionell för som du skriver har du mycket gott att leva för. :heart:

3 gillningar

Hej, tack för svar. Jag vet bara inte ens hur man börjar, huvudet snurrar och det känns som att en minut är en timma, stundtals mår jag bra och kan fejaka det utåt till dom det behövs mot. Men det sköljer över oftare och brutalare för varje dag, hade bara velat sova bort livet, fast jag har sömnproblem så det fungerar inte. Utmattningssyndrom, kan man få det bara från en dag till en annan?

1 gillning

Nej, jag menade inte att du fått utmattningssyndrom - ursäkta min otydlighet. Det var bara för att förklara att jag själv haft depression trots vad som utåt sett var ett “perfekt” liv.

Kontakta vården, din hälsocentral och be om hjälp. Du kan också höra med företagshälsovården om din arbetsgivare har något sånt avtal.

Huvudsaken du får hjälp med att hantera din ångest. Det känns hemskt när du har den men den kommer att gå över och om du får bra hjälp nu kan du lära dig hantera den om den skulle komma tillbaks.
kram!

2 gillningar

Jag har sådan brulat ångest just, känns som kroppen ska sprängas i bitar. Vet inte hur jag ska ta mig igenom kvällen.

Är det här som du känner nu något som du kunnat känna av (om än inte lika starkt) tidigare i livet?

Ja kanske stundtals när det varit mycket i livet, men hanterbart. Är egentligen en positiv och glad människa, just nu känns det allt annat än det, känner mig patetisk och värdelös.

1 gillning

Om du aldrig tidigare sökt hjälp så är det förmodligen dags nu. Läste din förra tråd från början på året och du mådde inte bra då heller, så det kan vara långvarig stress och press som successivt byggts upp.

När måttet börjar vara rågat så behövs det inte så mycket påtagligt mer, eller kanske tom. inget alls som man är medveten om, förrän det plötsligt svämmar över.

1 gillning

Har det hänt något särskilt under veckan som kan ha påverkat ditt mående?
Sök hjälp hos din vårdcentral. Ta hjälp av mediciner för att få ner den värsta ångesten så att du kan komma på fötter igen och tänka klarare.
Har du någon vän att ringa och prata med?

1 gillning

Kul att man ger råd som man knappast följer själv men så är väl livet oftast?

Jag skulle säga att I den akuta fasen säg en ångest attack handlar det mestadels om att överleva, iallafall är det så kroppen reagerar. Detta är ju det svåraste att hantera, när man är på väg mot ångest toppen.

Mitt råd är att kupera ångesten innan den blommar fullt ut. Detta kan göras genom att försöka identifiera triggers. Då kan man bryta mönster och slippa en del av attackerna. Läkemedel är ju också ett hjälpmedel, kanske något receptfritt i kombination med beteende aktivering.

Ångesten är ju oftast ett symtom på något annat, det bästa är ju att behandla grundproblemet men det är aldrig fel att symtom lindra.

Tips för att lindra ångest som funkat för mig är att läsa på om det, gärna Anders Hansens nya Depphjärnan. Sedan fysiskt anstränga sig och bryta det du gör. Ligger man i sängen så kliv upp och gör något.

Det är få saker jag hatar mer än när min ångest pajjar mitt liv. Men tycker att jag blir bättre och bättre på att hantera den.

2 gillningar

Om ångesten blir för svår och du känner att du inte kan vänta på en tid på HC eller orkar koncentrera dig på något annat - det finns många bra hjälplinjer att ringa!
Råd och stöd på mejl, chatt och telefon vid psykisk ohälsa och beroende - 1177 Vårdguiden

1 gillning

Få attarax utskrivet av en läkare. Det är en allergi medicin som minskar ångesten. Den sover jag på när det är som värst. Inte en äkta ångest medicin men hjälper direkt tar en halvtimme ungefär. :heart:

Du har fått en hel del bar råd redan. Jag tänker fylla på med saker du kan göra själv som komplement.
Jag fick ångest anfall när en nära anhörig gick bort väldigt hastigt. Jag visste inte hur jag skulle göra. Men jag fick ett bra råd som gjorde att det var lättare att hantera.

När du känner att ångestattacken är på gång ställ dig stadigt med fötterna i axelbredd. Sträck armarna rakt upp i luften så att händerna snuddar vid varandra. ANDAS! Fokusera på hur du andas, jobba på att få ner luft “i magen”. För varje andetag ska magen åka ut mer och mer. Stå så tills du känner att det lättar.

Jag gjorde den här övningen på många olika ställen. En gång fick jag ställa bilen på en parkering och fokusera på mig och mitt. Det hjälpte mig väldigt mycket.

Dessa råd är inte istället för att ta kontakt med vården!!

3 gillningar