Bostad

Behöver hjälp. Mitt ex och jag köpte ett hus tillsammans för tio år sedan. Vi står båda på lånet. Vi har gått isär. Bostaden är värderad till 500.000. Taket behöver läggas om han har tagit offert på detta det ska kosta 200.000. Detta var inte inräknat när värderingen gjordes. Jag vet att om man ska sälja så måste man berätta om bostaden har brister. Nu vill han att han bara ska ta över lånet. För han säger att vi inte kommer få så att det löser lånet. Är detta riktigt? Tjänar jag på att bara låta honom ta över lånet och lämna huset utan att få något för det. Någon som bara kan förklara enkelt om detta stämmer eller blir jag helt enkelt lurad? Vi är inte gifta bara varit sambo i 17 år

Har ni bolån och hur mycket är de på?

Det beror ju lite på hur akut takläggningen är tänker jag. Men generellt är det väl då värt 500 k nu eller 700 k när taket är bytt. Jag skulle nog ta in en ny värdering där mäklaren vet om att taket behöver läggas om. En muntlig värdering brukar vara gratis och en skriftlig kostar ett par tusen.

Den ena frågan är vad huset är värt (tillgång) och den andra vilka lån ni har (skuld). Har ni bara ex 200 tkr i lån är det ju inte ok att du inte får något emellan. Jag tog hjälp av banken och det kostade inte mycket. Lycka till!

Det var inte en värdering värd namnet om inte ett framtida takbyte vägdes in så att det påverkade värderingen. Tak går sällan sönder bara så där hux flux, utan det är sådant som beror på att taket är gammalt och blir mer och mer slitet. Detta ser en mäklare och lägger in i värderingen även utan att det tagits in offerter.

Om ni har lån nära värderingen så skulle nog jag för enkelhetens skull överlåta fastigheten mot att bli av med lånen.

Ja lånet är på 340 tusen.

Jag tycker ni kan höra med mäklaren hur mycket ett takbyte skulle påverka värderingen.
I slutändan så beror det på vilken köpare man får och hur stort intresse det är.
Men hos oss så är det inte så stor skillnad mellan de som renoverat och de som inte gjort något i slutpriser.

Tar ni lån för att fixa taket (om ni får för banken) är det en risk att ni faktiskt inte får igen tillräckligt för att lösa lånen.
Förhoppningsvis får ni det och även mer än om ni säljer i befintligt skick.
Men det inte säkert att ni får igen hela investeringen för att lägga om taket så ni gör en lägre vinst om ni säljer. Som sagt hör med mäklaren.

Är tanken då att han ska bo kvar? Rent krasst så är det inga jättesummor att dela på om du räknar bort vinstskatt och mäklararvode från vinsten.
Samt att han måste låna upp mer än huset är värt för att fixa taket.

Men det viktiga är ju att du känner dig nöjd och inte kommer sitta och ångra det sen.

Allt är så konstigt bara han säger att jag kommer förlora på det. Och att det är därför han tar över lånet. Jag fick med mig mina kläder och en gammal tv och en byrå därifrån. Inget annat. Allt som är av värde maskiner och verktyg och sådana saker får jag inte ta för dom har han mer användning för. Och om han har användning för det varför ska jag ta dom och sen sälja dom. Jag känner mig så lurad bara. Saker från 17 år och huset. Allt ska han ha.

Grundregeln på sambo är att allt som har köpts för gemensamt boende är samboegendom. Det kan gälla hus, säng, tv, köksgrejer mm. Det ska man då dela lika på värdet av.

Om han är vrång och du inte har orsak att hålla dig sams med honom i framtiden så är väl det enklaste att du kräver att huset säljs, för att fastställa dess rätta marknadsvärde. Han kan ju fortfarande köpa huset, men då måste han ju betala det äkta marknadsvärdet. På det viset vet du helt säkert att du inte blir lurad på huset.

Sambo är tyvärr ofta en kvinnofälla, där kvinnan köper mat och grejer för barnen för sin lön, medan mannen köper verktyg mm, som han har egen rätt till i separationen.

Din andel från huset låter onekligen som att det skulle bli en ganska liten slant, kanske 40-50 000 efter att allt är avdraget om värderingen på en halv miljon står sig. Det är ju upp till dig om de är värda att slåss för. Såvida inte taket läcker som ett såll så ska du ta hans påstående att det måste göras med en näve salt. Om den som ska köpa ut fritt själv kan ange “vad som måste göras” på huset och dra av framtida kostnader för det vid utköp så skulle väl alla bre på med allehanda “nödvändiga” renoveringar tills inget överskott att dela återstår.

Halva bohaget är dock ditt, han kan inte själv bara bestämma att du inte ska ha något, då får han kompensera dig med pengar för det.