Borgensman för billån

Det där bör väl vara med i bodelningen?

1 gillning

Jag försöker. Men när jag tar uppbådet blir hon sur och skriker ”Bilen är min enda chans till en inkomst”

Men ja, jag ska vara lugn och försöka resonera med henne. För bort som borgensman ska jag!

Nej, det kräver ju att hon löser lånet på ett eller annat sätt… dvs. säljer bilen :wink:

Gå i borgen för någon bör man till varje pris undvika, så länge det inte rör en person som man lika gärna kunde ha skänkt pengarna till direkt. Dvs. ens egna barn och knappast någon enda annan levande varelse.

2 gillningar

Inte aning. Men hon vill inte ha med bilen i bodelningen då den är ägodel till hennes enskilda firma.

Precis vad jag tänker med.
Varför ska jag gå med på alla hennes krav?

Jag har 1 krav. Jag vill bort som borgensman på hennes bil.

Kräv att hon avyttrar bilen och löser lånet där du står som borgensman.

Men som sagt, har du inget att sätta emot som tvingar henne så sitter du med skägget i brevlådan iom. att du gått in och borgat för hennes billån.

Tyvärr, men så är det. För du har gått in som stand-in för henne rent ekonomiskt/säkerhetsmässigt och är nu bankens säkerhet för ett beviljat lån där låntagaren (dvs. hon) egentligen inte ansågs vara kapabel att lösa den ekonomiska risk som lånet innebar på egen hand.

1 gillning

Nu har jag kanske missat det… Men är ni gifta? Är det relativt stora summor pengar inblandat i bodelningen generellt??

Tillsätt en bodelningsförättare?

Bolagsformen enskild firma är i juridisk mening personlig egendom o ska tas med i bodelning.

1 gillning

Enskilda firman ska självklart med i bodelningen. Det där att vara borgenär för sin äktenskapspartner finns det säkert prejudikat kring som inte jag är insatt i däremot.

1 gillning

Ja vi är gifta.

Spännande att företaget hennes ska med i bodelningen. Det ska jag ta upp :+1:

Tack!

Kanske ska ta och kolla upp det med då.

Tack för tips!

1 gillning

Ja. Det är stora summor med i detta. Ja för mig är de stora i alla fall.

Här om enskild firma:

Hur borgensåtagandet ska värderas är inte lika enkelt att få fram, men tydligt är att det ska med i bodelningen.

1 gillning

Verkligen inte . Jag står som låntagare gemensamt med mitt x på hans bil som han använder i sitt företag. Erbjöd att han kunde ta över lånet själv då han behöver bilen i sittföretag. Detta sa han nej till och blev förbannad på. Han sa att den skulle säljas, då det var en familjebil ( oja …en pickup truck) . Han står för bilen i registret . Då han slutade att älska mig vill jag inte stå för ngt tills med hnm … vilket han inte tycks förstå. Dessutom är han väldigt oekonomisk . Han har sagt sen i maj ( då jag även hade en köpare på den) att den ska säljas… nu är det oktober månad. Jag vill bara bli fri från detta. Han har då dessutom struntat i att betala lånet en månad …bara för att jäklas…
Det var han som gjorde slut…han som ville gå vidare…
Men inget sker.

Jag förstår dig till fullo . Är det slut så är det slut. Bara avsluta affärer , och gå vidare.

Makt kanske? Att den som har lånet med dig vill inte släppa dig…utpressning?

Jag har sj ringt banken och frågat ang lånet …de kan inget göra.
Be hen ta över lånet, eller skaffa annan borgensman. ( har sj provat det sist nämnda - men det är nog fler som inte litar på mitt x…som hans mor)
Annars får hen sälja bilen ju.

1 gillning

Jag står fortfarande som borgensman. Hon har försökt få bort mig säger hon

Men

  • Hennes mor får inte. Har för höga lån.
  • Hennes bror (som skryter om att han har så mycket pengar och tjänar så bra) fick inte heller bli borgensman då han har för höga lån.

Nu återstår att sälja bilen vilket hon vägrar.
Hon ska fråga sin syster. 20/12 ska vi vara ute ur huset och då ska jag vara borta som borgensman har jag ställt som krav!

Håller alla tummar och tår nu.

1 gillning

Det är hon som vill skiljas. Varför skulle hon inte vilja släppa mig?

Jag har precis samma problem. Han ville separera. Bilen skulle säljas när vi flyttade ut ur vår bostad, det var i augusti…nu är det november.
Hans mor vill inte ta över min del, tydlige; för att hon känner sin son tror jag, han vill inte ta över lånet på sitt företag, det går ju med förlust.
Jag spyr på detta elände.
Ledsen att säga men med min erfarenhet så tror jag inte hon ordnar det tills ni flyttat.

Det tror inte jag heller.
Men då tar jag bilnyckeln och åker å säljer bilen själv.

Eller så håller jag i de pengar vi får från husförsäljningen tills att jag är borta från den posten!

Aldrig mer borgensman. Det är min nya kommentar till allt!

2 gillningar

Är det hennes i fordons reg ? Då kan inte du sälja den om hon inte skriver över den på dig. Kanske är fel på bilen som hon inte har råd att laga? Skatteskuld? Akta dig . Mina föräldrar tänkte först om de skulle köpa bilen …, men då den inte gic’ ogenom besiktning, så baka de.
Akta dig!

Det ska jag!

Tack :+1:

1 gillning