Borgensman för billån

Hej,

Måste få fråga en sak och se vad ni andra känner och/eller tycker om detta.

Min fru vill skiljas.
Jag står som borgensman på hennes bil som hon har i sin enskilda firma. Bilen kostade massor av pengar. Har ingen aning om hur högt lånet är just nu.

Jag ställde upp som borgensman då hon inte fick köpa den själv.

Nu när hon vill skiljas och vi ska dela på oss har jag krävt att jag ska skrivas bort som borgensman.
Jag upplever då att hon blir arg på mig. Att jag tvingar henne att sälja bilen. Och det är hennes enda inkomst källa.

Hade du som läser detta velat stanna kvar som borgenär på bilen eller hade du velat att du togs bort som borgensman?

Själv vill jag bort som borgensman. Då det kommer kännas otryggt att stå kvar som detta. Dessutom kan det påverka mina chanser att få ett nytt bolån då det syns på UC att jag står som borgensman.

Är jag elak för att jag inte längre vill vara borgensman nu när hon vill skiljas?

Jag antar att du menar ”borgensman”? Borgenär är den som lånat ut pengarna till bilen.

Ja. Ska ändra.

Själv hade jag velat avsluta alla såna här saker som gör att man inte helt kan avsluta sitt äktenskap och gå vidare i livet.

1 gillning

Fixat.
Tack!

Nej, du är inte elak som inte vill stå kvar som borgensman. Fast har man gått i borgen så är man väl fast där. Enda chansen att komma ur är väl om hon hittar någon annan som kan borga och som banken accepterar.

Ja så fattar jag det med. Eller om hon säljer bilen.
Jag struntar i vad hon gör. Jag vill bara bort som borgensman.

1 gillning

Klart du skal bort, du må tenke på deg selv. Hun må ta ansvar for eget liv, det innebærer også det økonomiske. Stå på for deg selv og barna :muscle::muscle:

2 gillningar

Tack! :metal::+1::facepunch:

Bort med det där borgensåtagandet pronto.

Måste hon sälja så får hon väl köpa en annan billigare bil som hon själv har råd att betala, alternativt beviljas lån till mha. sin egen kreditvärdighet!

2 gillningar

Men herregud, sjävlklart ska du inte stå som borgensman åt exet efter separation.

Om du inte själv känner att du vill göra det förstås, ni kanske går isär som vänner o du vill göra henne en tjänst?

1 gillning

Nä. Jag vill inte.
Då det påverkar min möjligheter att söka eget bolån om jag står kvar som borgensman.

1 gillning

Då ska du givetvis hävda det, du behöver inte motivera eller ens förklara egentligen.

Jag är dock inte alls säker på hur det fungerar rent juridiskt, det kan mycket väl vara så att du är tvungen att stå kvar som borgensman tills skulden är reglerad. Det borde gå att läsa sig till i villkoren för krediten.

Vad du har för möjligheter att kräva henne att reglera skulden mot hennes vilja har jag ingen aning om, skulle jag bara tänka fritt o skjuta från höften så tror jag att du är ganska rökt om du försöker tvinga henne att reglera skulden mot hennes vilja. Jag kan mycket väl ha fel dock.

Hur är er relation i dagsläget? Kan ni resonera med varandra o prata som folk?

Jodå vi kan prata och resonera. Men hon blir sur för minsta lilla.

Anledningen till att jag vill skriva bort mig som borgensman är att det försvårar för mig att kunna söka eget bolån om jag har detta kvar.
Så därför vill jag bort från borgen…

Men om jag inte kan kräva att hon gör sig av med bilen kan jag väl i stället vägra skriva på bodelningen tills att det är uppgjort att jag ska bort som borgensman. Eller?

Jag får köra hårt mot hårt helt enkelt.
Jobbig sits men men får försöka lösa det på något ”bra” sätt. Varför ska hon åka räkmacka på min bekostnad? Utan mig hade hon inte ena fått köpa bilen.

2 gillningar

Det konstiga i kråksången.

Jag duger som borgensman. Men inte som man?
Konstigt…

Som borgensman er du til nytte for henne, men som ektemann duger du nok ikke, da vil hun ha en annen. Du duger til å lette hennes økonomi.

Ja det e lite så det känns för mig.

Som sagt. Jag ska bort som borgensman!

Hahaaa… ja, visst är det “konstigt” :joy::wink:

1 gillning

Japp…

Du kan inte kliva av ett sådant åtagande mot banken så försök hålla dig på speaking terms med din exfru. Att hålla på bodelningen lär knappast hjälpa, om det inte är så att hon ska ha en massa pengar av dig. Annars sätter du bara bodelningen i stå och då lär du få vänta ännu längre på bolån mm (om ni har gemensamma bolån nu).

Försök resonera med henne.

1 gillning