Boende

Hejsan!
Nu är rättegången igång. Tråkigt och onödigt från sonens perspektiv.

Det finns verkligen ingen vinning för vår tre år gamla son att byta dagens boende schema 2-3-2 dagar. Han får träffa oss båda ofta. Han är lika glad oavsett vem som hämtar honom på dagis.
Det enda varanna vecka skulle leda till är att han, I hans ringa ålder och försenade utveckling, är att han skulle träffa den en föräldern efter lång tid och då för börja om igen med föräldern som varit frånvarande.

Men hon hävdar det. Fast bara lyft fram argument som bara handlar om hennes privata vinning gällande icke barn relaterade aktiviteter.

Vissa har ju riktigt svårt att se dessa frågor ur ett barnperspektiv.

Men man behöver ju även ha ett fungerande vuxenliv för att kunna axla sitt föräldraansvar, med arbete, socialt liv runt omkring o allt vad det innebär…
Barnen är ju alltid det primära, men de behöver ju för det inte nödvändigtvis göra det omöjligt att även ha annat i livet…

Om nu ditt ex behöver övergå till ett veckovist boende för att underlätta/möjliggöra andra aspekter av livet… Ja? Är det verkligen katastrof att gå med på frågar jag mig?

Nu har jag ingen info alls om er situation i stort, eller barnet i fråga, men normalt så rekommenderas veckovist boende för 3åringar. Det anses bättre för barnet att inte ständigt ha känslan av att “flytta omkring”, det blir tydligare med 2 fasta punkter att flytta emellan.

Är detta enda punkten som ni inte lyckats enas om, eller finns det fler?
Är det enbart detta ni träter om så verkar det en smula överdrivet att driva så långt som till tingsrätten.
Förmodligen kommer familjerättens utredning rekommendera veckovist boende, bara så du är förbered på det.

Det är väldigt många mer dimensioner av detta som handlar om sonens väl på så många nivåer.
Långt mer än bara boendet. Lovar att förklara mer längre fram. Men hade det grundläggande för sonens väl varit på plats tillsammans med respekt och förståelse så hade vi kunnat lösa detta med kompromiss.
Men även om jag förlorar boende uppgörelsen så kommer jag i alla fall få chansen i domstol att få berätta och lägga fram hela sanningen om allt som hänt. Ingen ska kunna säga att jag inte gjorde vad jag kunde för honom i alla fall.

Tycker om dina svar. Du är smart och balanserad som alla verkar vara här.