Boende små barn

Hej

Ny här på forumet och kan tyvärr inte skriva helt öppet då jag vet att min ex make också är här inne. Skulle jätte gärna skriva pm med er som separerat med små barn. Hoppas någon vill :slight_smile:

Jag är mitt uppe i det, 3 barn, yngsta är 2.

Vad funderar på? Något speciellt som känns svårt/jobbigt?

När jag skilde mig hittade jag en tvåa, i det stora sovrummet fick barnens våningssäng och min säng plats. De tyckte det kändes tryggt att jag sov så nära dem (de var 4 och 2).

Allmänna tips:

  • låt barnen även små besöka nya hemmet. Gör det till en roligt grej! Jag hade gömt varsin present och så hade jag fika och vi satt mitt på vardagsrumsgolvet på en filt och hade mysig fikastund. Blev en positiv känsla för deras första möte med nya hemmet!
  • låt barnen ta med många gamla saker men fixa också nya som passar in, mina tyckte det var spännande att få packa upp sina flyttlådor.
  • ordna liv och rörelse, bjud hem kompisar, försök ha normalt och vanligt liv.
  • se till att skapa trygghet i nya hemmet, var har de sitt rum? Hur och var sover dem? Jag hade t ex en liten pysselhörna i vardagsrummet så de kunde leka där medan jag lagade mat.
  • finns det vänner i närheten? Barn som grannar? Klokt att bygga nytt nätverk.
  • alla känslor är ok, de kommer vara sakniga och tycka det är jobbigt. Viktigt att vara accepterande.

Något annat du tänker på? Styrkekram :heart:

3 gillningar