Boende efter skilsmässa med små barn

Hej,

Jag är i en ganska svår situation där jag fortfarande inte har tagit steget om det blir skilsmässa eller inte… men allt går åt det hållet.
Har ett tonårsbarn som jag har ensam vårdnad om så han följer mig…

Men sen är jag pappa till två barn på 2 och 4… och det är dem som jag tänker mest på. Funkar varannan vecka med så små barn, eller är det nåt alternativ som är bättre? Jag tänker ju att det viktigaste är att barnen får maximalt med kärlek och omsorg, men också förutsägbarhet och stabilitet. För även om en vecka är lång tid för en 2 resp. 4-åring så blir det inte så mycket fram-och-tillbaka som 2-2-3 eller nåt annat… sen tänker jag faktiskt på att veckorna går så fort i rutinens värld att korta perioder av boenden/byten sliter mer än alternativet.

Vilka erfarenheter har ni? Hur upplever ni att era barn har tacklat separation/skilsmässa?

Ska också sägas att de två små har en jättefin relation med sitt äldre syskon :slight_smile:

Frågar du mig skulle jag aldrig köra varannan vecka med så små barn, tycker det är lite vansinne. Tror man får testa sig fram.

Vi kommer börja med varannan dag och sen köra

Mån, tis- mamma
Ons tors- pappa
Fre, lör o sön- mamma
Söndag kväll gemensam middag.
Och tvärtom nästa vecka.

Mina barn var just fyllda 1, resp straxt över 3 när skilsmässan inleddes.

Det blev en vända hos tingsrätten innan barnens boende var fastställt, processen tog ca 14mån. Så den yngsta var straxt över 2 år när det var beslutat av domstol att barnen skulle bo varannan vecka. Det blev en upptrappning av barnens boende med mig från 4dagar/14dar till 7dagar/14dagar över ca 4 månader, så den lilla var ganska exact 2,5år när de i praktiken började bo varannan vecka.

Funkar hur bra som helst för båda barnen, om du frågar alla förutom exet. Enligt henne lider bägge barnen av grov ptsd och är i behov av samtalsterapi för att hantera och bearbeta allt hemskt som de utsätts för…