Bodelningsavtal - med el utan jurist? Hjälp!

Jag och maken ska skiljas. Hans initiativ, men vi är nu överens om allt praktiskt och ekonomiskt. Han ska behålla vårt nuvarande hus. värdering gjord jag har fått lånelöfte och har vunnit budgivning på bostadsrätt. Lösöre delas upp enligt vad som lir mest praktiskt o så att ingen tappar en massa ekonomiskt. Allt i sin ordning kan man tycka…

MEN! När jag läst här inne och pratat med vänner som gått igenom skilsmässa så har jag fått intrycket att vi borde kunna lösa bodelningsavtalet själva. Men både vår nuvarande bank och den jag har lånelöfte hos insisterar på bodelningsavtal skapat av jurist. Jag tycker det verkar helt onödigt men är såklart livrädd att ställa till med något som kan orsaka problem framöver.

Nån med erfarenhet - HJÄLP! Min hjärna är redan full av allt annat praktiskt jox…

Vår bank krävde ett avtal författat av en jurist också, så det var bara att acceptera kravet. Vi kollade med några olika, och det kan skilja en del i pris. Lite drygt 2000 kr/timme verkar många ta, och då brukar totalen landa på ca 10000 kr. Den vi fick tag på (som samarbetade med Swedbank, så det var inget konstigt) landade dock på 6000 kr. Pengar man gärna sparar…

Vår bank satte det inte som KRAV när jag pressade dom. En rekommendation, för att inte riskera problem med inskrivningsmyndigheten kring formulering om bostad. Jag har varit i kontakt med myndigheten för att höra vad de kräver, vilket är exakt det vi tänkt skriva från början
Rekommenderades av ena banken att välja avtal24 vilket ju känns om ett skämt…

Vi använde en gratis mall för bodelningen. Fanns något erbjudande via swedbank.

Avtal24 hette sidan där tjänsten fanns.
Fyllde i alla uppgifter som det frågades om och sen hade vi ett bodelningsavtal.
Gratis.

1 gillning

Oj borde jag också kollat på det före …bokade en tid till banken för bodelning

Vi använde Nätjuristerna. Bra pris och banken accepterade avtalet. Helt klart värt.

1 gillning

Ok, på avtal24 hittar jag bara att man kan välja att träffa jurist eller skriva online vilket kostar 1795kr…
Swedbank rekommenderade den tjänsten för att de ger 20% rabatt. Men de ska alltså ha nån gratisvariant också?

Det fanns något erbjudande via Swedbank där man skrev online utan jurist och då var mallen gratis. Tror du behöver logga in på avtal24 via swedbank.

Tack för tips. Tyvärr verkar de ha ändrat detta. När man loggar in via Swedbank får man 20% rabatt på avtal, vilket för bodelningsavtal innebär ca kr… Dock inte bara pengarna som jag tänker på utan mest att det känns krångligt att blanda in juridik när vi är överens och fått info från inskrivningsmyndigheten kring vad de begär att det ska finnas med gällande fastigheten…

Ta kontakt med 24avtal och fråga.
De borde nog kunna hjälp dig :+1:

Vi valde att gå genom jurist. Fick mycket råd och hjälp som vi inte tänkt på som var bra. Det läggs ut mycket pengar på bröllopp men skilsmässan som är viktigare att få korrekt ekonomisk försöker man spara in på. Finns det fastigheter och lån med i bilden är det absolut värt pengarna. Ett par kan vara sams för tillfället men ena parten kan ändra sig sedan eller klaga. De kanske är i chock, sorg eller annat som gör att de för stunden går med på saker de sedan ångrar. Att ha en oberoende tredje part som upprättar juridiskt bindande avtal är värt alltihop och kan bespara en pengar och mycket elände i framtiden