Bodelning

Hej!

Jag är helt ny på detta forum och söker information, jag blir skvatt galen snart.

Jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig men ställer min fråga här, jag kommer copy-paste lite uppgifter från min pågående bodelning och undrar om någon av er här egentligen kan komma med ett vettigt/korrekt svar ang bodelning mellan sambos (8 årigt förhållande, 1 villa och 1 barn) vad gäller kapitalFÖRLUST och ett innehavande uppskov bundet till fastigheten. Jag har googlat så fingrarna blöder känns det som. Det verkar som inte ens bodelningsförättaren har koll på detta. Snälla hjälp mig!

Från mitt egna dokument:

"Utlägg efter 1:a Augusti 2022 (Uppbrottet) t.o.m 28:e Februari 2023 (Idag).
Nedan har endast betalats av personen som bott kvar sedan Augusti 2022.

Ammortering + Ränta: Augusti: 6720:-
September: 6681:-
Oktober: 6747:-
November: 6729:-
December: 6726:-
Januari: 8455:-
Februari: 8370:-
Totalt: 50428:-

Fiberlån: Augusti: 749:-
September: 749:-
Oktober: 749:-
November: 749:-
December: 749:-
Januari: 749:-
Februari: 944:- (Slutbetalning)
Totalt: 5338:-

Investeringar: Diskmaskin: 5694:-
Cirk-pump: 3516:-
Vattenpump: 11231:-
ESBE Styrning: 5155:-
Termostat Panna: 853:-
Garderobsdörrar: 2880:-
Totalt: 29329:-

Totala utlägg: 85258:-


Summa bodelning?

Marknadsvärde: 2250000SEK
Fiktivt Mäklararvode: 45000SEK (2%)
Skatt: 0SEK -Ingen vinst (Dock skall vid försälning uppskov betalas in?)

1: Vinst/förlust

Marknadsvärde: 2250000SEK
-Inköpspris: 2400000SEK
-Lagfart: 36000SEK
-Pantbrev: 30397SEK
-Renoveringskonstander: 175000SEK
-Fiktivt mäklararvode: 45000SEK
[-Uppskov: Person1 218517SEK + Person2 55750SEK = 274267SEK]
=Vinst: -436497SEK (Kapitalförlust) [Inklusive uppskov: -710664SEK]

2: Beräknad summa

Marknadsvärde: 2250000SEK
-Vinstskatt: 0SEK?
-Fiktivt mäklararvode (2%): 45000SEK
=2205000SEK
Dividerat på två: 1102500SEK

Summa som sambo skall lösas ut för: 1102500SEK
-1872800SEK/2=936400SEK (50% av lånet)
= 166000SEK

Vad händer med kapitalförlust/uppskov?"

Jag kommer inte att ge mig in i vad lagens bokstav här stipulerar, för om det har jag ingen kunskap.
Jag vill istället fråga dig vad du söker med detta inlägg. Är ni osams om bodelningen? På vilken punkt i så fall? Man har som par stor frihet i hur man gör en bodelning, man får göra i princip hur som helst bara man är överens.

Grundregeln när det gäller bodelning av fastigheter är väl annars att man ska göra en fiktiv bostadsförsäljning och där räkna in även betalning av vinstskatt och i det här fallet även uppskovet.

Bodelningen ska ju utgå från det ekonomiska läget på dagen för bodelning, jag gissar i det här fallet då i augusti. Hur ni hanterar kostnader som uppkommit efter detta datum är en annan fråga.

Det jag söker är vad jag skall betala mitt ex alternativt vad hon skall betala mig… bodelningsförättaren hävdar att jag som bor kvar skall köpa ut mitt ex från huset med 166000SEK trots att huset är en stor förlustaffär. Hade det funnits någon vinst så hade jag köpt argumentet direkt men nu finns drygt 400 tusen i förlust PLUS uppskov på ca 300 tusen… köper jag ut mitt ex hamnar jag då på ca 600 tusen förlust och ärver även allt uppskov… är det rimligt?

Fråga som inte är klarlagd. Bostaden som det tidigare uppskovet hänförs till, är det en bostad som köptes för gemensamt boende?

Här tycker jag det var ett tydligt svar på din fråga:

1 gillning

Här säger det samma sak, dvs att den av er som tar över bostaden tar också över hela uppskovsbeloppet.
Det verkar alltså vara så att uppskovet följer med bostaden. Om du inte vill ha det så är ju det rimliga att ni sätter ut bostaden för försäljning. Du kan fortfarande köpa bostaden, men då slipper du sambons uppskov.

Eftersom du tar över uppskovet så håller jag med om att det är märkligt att du skall behöva betala 166000. Vid en försäljning så kommer ingen av er att få något utan båda står kvar med en skuld till banken

Även om jag tar över uppskovet så vet jag fortfarande inte hur jag ska räkna på vad det blir för bodelningslikvid… vad händer med kapitalförlust, var drar man av uppskovet? Vad ska jag egentligen betala till mitt ex? Eller vad ska rent av hon betala mig?

Om jag förstår ditt inledande inlägg rätt så finns det ett förslag att den som tar över fastigheten löser ut den andre med 166 000 kr. Det ser rimligt ut i mina ögon. Jag förutsätter att det utgår från lånen i augusti då separationen skedde.

Sedan finns en uppräkning av utgifter. Vem har betalat ränta plus amortering? De övriga kostnaderna gällande garderobsdörr mm, när har de skett och vem har betalat dem?

Vad jag förstår gällande kapitalförlust och bodelningslikvid så är det inget som realiseras förrän fastigheten säljs, så om ni inte ska sälja nu så är det inget att räkna in.

Tillägg, jag hittade här en beskrivning hur det går till med uppskov om det sedan följs av en förlust: Fråga: Därför är det mer förmånligt att kvitta mot uppskov | Compricer

Jaha det är alltså rimligt att betala 166 tusen för att behålla en fastighet som gått med över 400tkr i förlust? Ja det kanske är så det funkar. Jag har betalt allt då jag bott kvar i väntan på bodelning.
Jag skall alltså då belastas med 400tkr+ förlust, uppskov på ~300tkr OCH betala 166tkr till mitt ex? Hon går alltså vinnande ur detta och jag blir den stora förloraren? Då kommer alltså min kapitalförlust uppgå till 436tkr+166tkr? Jag måste därmed låna pengar på ett överbelånat hus för att bo kvar med all denna förlust? Jag ser det inte som att dela lika, dela på vinst och förlust…

Men om vi endast säljer huset så kommer båda stå kvar med lån till banken och det därmed blir mer lika fördelat?

Eller skulle jag rentav kunna köpa mitt egna hus på den öppna bostadsmarknaden till ett billigt pris? Jag vet inte vad som är mest förmånligt för mig, mitt ex eller för båda?

Om jag tolkar dig rätt är förlusten fiktiv jämfört med ett marknadspris ni inte sålt för. Att det blir pengar över till x:et är för att ni har lägre lån än försäljningsvärde.

Om du har betalat amorteringen ensam sedan augusti är det pengar du kan dra av från vad du ska betala x:et, hennes del, alltså hälften av det du betalat i amortering. Om du ska sälja eller inte kan bara du avgöra. Det är möjligt att priset sjunkit ytterligare.

När mitt ex köpte ut mig fick jag betala halva uppskovet, eller det fick dras av från summan han betalade mig då. Så du ska ju inte ta hela uppskovet själv utan halva uppskovet ska dras av från beloppet du köper ut för, liksom fiktivt mäklararvode.

Sen undrar jag med tanke på att du talar om förlustaffär, har ingen ny värdering gjorts på huset? Eller har det tappat 400 000 sen ni inledde bodelningen?¨

Dock, finns det ett övervärde, alltså huset är värt mer än vad ni har det belånat för, så måste du ju fortfarande köpa ut henne för hennes andel av det, även om huset backat i värde.

1 gillning