Bodelning

Bor i hyresrätt, ingen bil, inte haft gemensamma konton. Vi har delat på saker utan problem - behövs bodelning då?

Hur är det med egna sparkonton? Berörs dem på nåt sätt? Vi har ” fungerat som sambos” om man säger så…

Bodelning först eller, kan man samtidigt lämna in skilsmässopapper?

Hur snabbt görs bodelningen? Skilsmässan kan gå ca två veckor, båda är eniga , har barn över 18.

Bodelningen bestämmer ni själva.
Ni sätter ett brytdatum från och med vilket bodelningen gäller.

Skriv ett papper där ni skriver vad ni kommer överens om, att bodelningen görs i godo, att var och en behåller sina tillgångar och att lösöret fördelas i samförståbd om det är vad ni bestämt nen se till att få det skriftligt.

Ni kanske är överens nu men en av er blir angers sen.

Är ni gifta? Eller vad betyder “fungerat som sambos om man säger så”… för sådana formuleringar håller inte i juridisk mening?

Är ni inte gifta, så är det sambolagen ni har att förhålla er till oavsett hur ni har fungerat :muscle:

Men bryt datum är det när alla saker är uppdelade?

X är redan utflyttad, bara vindens saker är kvar men det är redan nerpackade o klara så inga problem där.

Vi var gifta, och jag skickade in skilsmässoansökan. Brytdatum är det datum man utgår från i bodelningen, och är det datum som skilsmässoansökan blev registrerad som inkommen till Tingsrätten.

Ja, dessa berörs! Allt ni äger är ert tillsammans. Dina bankkonton är också hans, och du har rätt till hans sparande. En bodelning behöver inte göras med millimeterrättvisa, man kan låta en behålla mer än den andre. Även lån, CSN, billån etc är era tillsammans även om det är en person som lånat, förstås. Det är lika bra att göra det ordentligt, så slipper ni funderingar sen om vad som blev rätt eller fel.

1 gillning

Det tycker jag också. Vi kopplade in jurist, kostade några tusenlappar tillsammans. Det kunde nog blivit lite billigare, men vårt drog ut lite på tiden, och juristen fick svara på en del följdfrågor. Men jag rekommenderar absolut jurist. Vi anlitade opartisk jurist, som tog fram bodelningsavtal baserat på frivilligt inlämnade uppgifter, men juristen var ändå tydlig med att det är bodelningslagen som gäller. Var man orolig att ngt hemlighölls rekommenderade han att man skulle ha personligt ombud, och bodelningsförättare.

Vi skrev på skilsmässoansökan i oktober. Vi hade 6 månaders betänketid d v s till maj.

Vi satte brytdatum sista december fr o m det datumet gällde bodelningen.

1 gillning

Om ni båda är överens om att inte dela pengarna på era privata konto, era privata lån mm så går det bra. Men om ni är oense så ska detta delas, såvida det inte framgår att det är enskild egendom eller det finns äktenskapsförord som säger annorlunda t.ex.

Så som Rulle skrev i inlägget tidigare går bra att formulera sig i så fall.

1 gillning

Detta menade jag

Ok, då är det fritt att välja alltså. :+1:

Hur som helst är det det datum bodelning utgår ifrån. Det hängde jag med på iaf :wink:

Detta stämmer inte. Man äger var och en sitt. Däremot om man inte kommer överens om annat så har man rätt till hälften av värdet i det gemensamma giftorättsgodset. Om man inte kommer överens alltså.

Nyckelordet är att komma överens. Om ni är överens bör ni skriva ett bodelningspapper där ni beskriver hur ni vill dela och att ni är nöjda med detta. Annars finns risken att någon av er i efterhand kräver en bodelning enligt lagens bokstav.

1 gillning

Nu är jag snurrig:

En säger att vi delar allt o även sina egna konton med.

En annan säger att har man eget konto bara med sitt namn på - är eget o partnern inte kan ta dem.

MEN OM man inte ÄR överens så finns risk att dela ALLT lika?

När det gäller bodelning så ligger det till såhär.

Allt är alltså inte gemensamt i sig. Dina pengar, skulder och saker är dina men värdet av dem ingår i giftorättsgodset som ska delas lika.

I de flesta fall blir det samma som att dela lika på allt, men inte i alla.
Om t.ex. den andre parten har skulder som är mycket större än dennes tillgångar så får den behålla dessa själv. Man bodelar inte skulder.

Ett exempel:
Part 1
Tillgångar 50 000
Skulder 500 000.
=giftorättsgods att dela på är då noll

Part 2
Tillgångar 500 000
Skulder 50 000
=giftorättsgods att dela på 450 000
=>225 000 kr till vardera parten.

När det gäller grejer är det viktigt att det är VÄRDET av dem som ska delas, inte nödvändigtvis 6 tallrikar till vardera parten.

2 gillningar

Det enkla svaret är ja, men undantag finns tex om något är enskild egendom (delas ej) eller om det finns ett äktenskapsförord som säger annat.

Förutsatt att ni är gifta och inte bara sambos

Förstår att det blir snurrigt. @Restenavlivet har rätt och jag tog en genväg… I praktiken är både skulder och tillgångar relevanta. Ta hjälp av en jurist tillsammans och gör en korrekt bodelning. Finns lösningar med telefonmöte - man skickar in uppgifter - juristen gör ett utkast osv. Om man är överens så går det hyfsat snabbt. Men ställ alla frågor till juristen!

1 gillning