Bodelning

När kan man göra bodelningsavtal.
Måste man vänta tills skilsmässan gått igenom dvs efter 6 månaders betänketid eller kan man göra den när man ansökt om båda är överens ?
Å om min fd vill ge sin del av huset till mig vad är då bäst, ge som gåva eller sälja för en billig peng ?

Man kan göra en bodelning när som helst om båda är överens. Man kan tom göra en bodelning medan man är gifta.

Det enklaste sättet är att huset sätts upp på din sida i bodelningen. Så gjorde jag och mitt x när vi separerade. Jag fick huset och han fick en summa pengar.

Tack :slightly_smiling_face:
Nu ska ju inte han ha några pengar utan han vill ge mig sin del av huset, så jag tar över lånen m.m.
Tänker då skattemässigt, gåva eller köpa för liten peng. Kan det finnas fler nackdelar - fördelar med dom båda ?

Skulle du köpa huset för en krona så blir det en väldigt hög skatt vid försäljning den dagen du säljer huset.
Jag övertog det gemensamma huset i bodelningen utan försäljning, då hade värdet gått upp på bostaden sedan vi köpte det gemensamt så hade vi sålt den gången hade jag behövt betala 60’ i skatt. Att inte sälja utan dela huset i bodelningen (som du kallar gåva) så behöver den skatten inte betalas förrän vid försäljning.

Men du måste ha en godkänd bodelning när det gäller hus/fast egendom och lån. Vet inte om banken godkänner att du tar över lånen.

Vi gjorde så att vi skiftade det i bodelningen.
Skrev upp alla bolån som jag skulle ta över samt skrev en summa vi kommit överens om som bodelningslikvid, med ett datum när han senast skulle ha pengarna.
Nu i årets deklaration så överför han sin del av uppskovet vi hade till mig.

Finns rätt bra billiga mallar på nätet. Jag krävde att vi skulle ha en jurist så att exet fick möjlighet att ställa de frågor han hade. Lite dyrare men då kan han inte komma och anklaga mig för något.

1 gillning

Ni ska inte sälja det alls, ni ska bara bodela det. Då slipper du stämpelskatt och annat, men latent vinstskatt får du med dig för framtiden, utifrån priset ni köpte för.