Bodelning skilsmässa

Sitter med bodelningssiffror…
Vi är överens om att ena parten ska behålla huset, vilket i princip är vår enda tillgång.
Skulderna är dock större än tillgångarna.
Tänker vi rätt när den part som inte får huset blir kompenserad/utköpt med minskade skulder? Den andra parten får ju då inga tillgångar men heller inga skulder.

Man måste nog göra det lite mer komplicerat än så.
Är alla skulderna knutna till huset? Isf måste ju den som tar över huset även ta över lånen för det.
Om inte alla skulder har med huset att göra, så är det hårda bud, skulder bodelas nämligen inte.

Om jag ska förklara lite mer i detalj.
En bodelning går till så att var och en beräknar sitt giftorättsgods. Det är tillgångar minus skulder. Om det inte finns några tillgångar så finns det inget att dela då det bara är positivt giftorättsgods som delas.

Om t.ex. ena parten har konsumtionslån som inte den andre har så har man inte skyldighet att dela dessa. Sedan kan man naturligtvis göra det ändå av välvilja. Jag vill dock varna för detta, för det är vanligt att man ångrar sig i efterhand om man varit för snäll.

De skulder som finns är knutna till fastigheten, en bil och ett studielån.

Tanken är att den part som övertar huset och bilen även tar över de lånen.
Den andre parten har ett studielån som denne behåller. Sedan är lösöret uppdelat så vi är nöjda och av ett likvärdigt värde.

Här finns ett kanske tydligare exempel:
Lawline: Större skulder än tillgångar vid bodelning

1 gillning

Det viktigaste är att ni är överens och nöjda med det.

Tack för länken!

1 gillning

Jag stannade kvar i huset och fick därmed ta över lånet kopplat till huset. Sen gjorde vi en fiktiv försäljning av huset och satte ett rimligt säljpris. Sen fick jag köpa ut exet med en summa som banken räknade ut efter att jag tagit över lånen och utifrån värdet på huset. Mitt förslag är att ta hjälp av banken så att ingen känner sig lurad.

3 gillningar