Bodelning och ta över bostad

Hej.

Vi är har en lugn separation och försöker nu reda ut bodelning och övertag av hus.

Jag skall ta över huset är det tänkt och hon ska få ut något ekonomiskt.
Frågan är…
Jag betalar redan för alla lån osv och kan utan problem betala för lite till (som blir den ekonomiska ersättningen till henne)
Är det vid kontakt med bank “olagligt” att säga att barnen inte ska bo hos en för att de ska godkänna att man tar över lånet?
För alla uträkningar på bolån kalkylator på bankers hemsidor visar att jag utan problem kan ha 1.6-1.8 miljoner i lån.
Men så fort man fyller i något barn så sänks det rejält.
Det är liksom en överdrift.
Om man väljer att man har barn (vi kommer ha delad på dem) så hamnar man snarare på att jag får ha 800 000 I lån.
Det är en minskning på 1 miljon. Vilket är galet i mina ögon.

Man skriver väl under på typ heder och samvete men det är väl bara att säga att man har ändrat sig?

Vet inte alla era förutsättningar men ni behöver boka tid på banken, uträkning på deras hemsidor tar inte hänsyn till just era förutsättningar.

För oss räknade banken med samma ekonomiska ansvar för barnen oavsett var de var skrivna, det spelade ingen roll.

Jag fick helt andra siffror i personligt möte med banken än på deras hemsida.

2 gillningar

Min analys var att det inte blir billigare att säga att barnen bor hos den andra, utan dyrare, då de istället räknar på att du ska betala underhåll etc då. Jag tror inte du kan lura banken att du inte har några barn, det är ju rätt lätt att kolla upp, även om det förstås kan vara värt att försöka om det är enda utvägen.

Det är dock värt att veta att om barnen ska bo växelvist räknas de som halva i kalkylen. Alltså, jag har två barn som bor växelvist hos pappan och i min lånekalkyl räknas de alltså som ett barn.

2 gillningar

Ok, tack för svaren.
Var mest nyfiken på om det på något sätt var illegalt att säga att de inte fanns.
Men jag har hittat en annan lösning. Skall helt enkelt öka min lön genom att jobba lite extra.

1 gillning

Hej igen.
Har kollat igenom min lön de senaste 13 månaderna och jag har inte ens jobbat 100% (160h) utan snarare mellan 90-110h per månad.
Och när jag har räknat ut min snitt lön per h, om jag skulle jobbat fullt, så har jag utan problem råd att ha hus, barn och ekonomisk ersättning (utköp).
Jag har dessutom räknat Snittlön på 6 månader på min lägsta lön (är Ackordsmålare) plus mina Ackord (dvs provision i princip) och har fortfarande utan problem med barn hus och ekonomisk ersättning.

Jag ringde sbab idag angående detta och de vägrade räkna/ta med i beräkningen att jag INTE jobbat full tid på nästan 2 år.
De brydde sig bara om Månads/årslönen, vilket inte kommer att ge korrekt bild.
Jag kommer att börja jobba fullt från och med nu, så min lön kommer ju att hamna på det jag räknade ut (i snitt).

Så… De skulle göra kredprövning. Men den kommer som sagt visa fullständigt fel då jag inte jobbat fullt pga föräldraledighet och “pandemilagar”.
Detta låter ju helt befängt.

Är det ens rätt att göra så här?
Gör alla banker så här?

Vet inte hur andra banker gör men måste inflika att just nu är en sällsynt ofördelaktig tid att köpa ut någon när man ligger på marginalen. Räntorna går upp och huspriserna ner. Kommer inte att krävas mycket för att bottnen ska gå ur bostadsmarknaden. De ökande kostnaderna för el, bränsle och mat kommer att göra att folk få mindre med pengar att göra renoveringar för, så även ur den synvinkeln skulle jag vara försiktig.

1 gillning

Ja, jag förstår.
Men vi har inte mycket i lån. Dvs, jag får över 4-10 000 varje månad nu, med en arbetstid på 90-110h. Efter alla lån och räkningar.
Sedan jobbar jag på ett företag som i princip enbart jobbar med kommunala bostadsbolag och har varit tvungen att öka med en 10-15 man för att kunna ta emot alla efterfrågningar och de får ändå säga nej till jobb.

1 gillning

Du behöver prata med en bank som det nämns om tidigare. Göra kalkyler online är inte fördelaktigt eller sanningsenligt. Först där kommer du få ett skarpt svar vad de kan erbjuda dig, gör sen liknande med 2-3-4 banker och du kommer bli överraskad över hur olika svaren kommer vara. Men en bank kan neka dig hur de än vill dessvärre för att svara på din direkta fråga :slight_smile:

Hej Oler!

Det är bra att du får insikt och koll genom att göra kalkyler online och själv men i slutändan är det banken som bestämmer. Du hade pratat med SBAB och det är bra men prata med de andra stora med.

Att jobba mera för få ökad inkomst tar lång tid att påvisa för dem on en tänker på att det är förra årets inkomst som är den senaste till kreditprövningen.

Hej igen och tack för alla svar!

Kan någon kanske hjälpa mig på traven…

Håller på att räkna ut hur mycket jag ska ge ekonomiskt och jag har fått det till detta:

Marknadsvärde : 2 100 000
Inköp: 900 000
Renovering: 532 574
Mäklare: 40 000
= 627 500 vinst innan skatt

627 500 * 0.22= 138 000

2 100 000

  • 138 000 skatt
  • 40 000 mäklare
    = 1 922 000 / 2 = 961 000

961 000 - 50% av lån (550 000) = 411 000

Så jag ska betala 411 000 för utköp?