Bodelning/juridisk fråga

Hej,
Ifall någon kan svara på en juridisk fråga gällande bodelningen.
Kan tingsrätten/bodelningsförrättare kräva ett kontoutdrag som är äldre än 3 år från den kritiska tidpunkten?
Ifall ja, i vilka fall o vart står den, i vilket kapitel och paragraf?
Ifall nej, jag vill också veta om det står någon stans att de har absolut inget rätt att kräva det eller tvinga någon visa ett kontoutdrag som är äldre än 3 år även om de misstänker någonting.
Eller kan Jag kräva att mitt ex visar hans kontoutdrag som är äldre än 3 år, vi kan säga 5 år tillbaka i tiden om jag misstänker något, eller ?
Tack

Vad specifikt misstänker du?

Om ni inte haft äktenskapsförord och vi talar om gifterättsgods som du misstänker att han försnillat så har jag svårt att se att du skulle vinna något på att bevisa det eftersom han då skulle varit i sin rätt att göra det. Om det däremot handlar om att du tror han undanhåller gifterättsgods så är det e annan sak men jag har inte detaljkoll på juridiken.

Denna fråga verkar snarlik och besvarad av jurist:

1 gillning

Intressant fråga. Spontant så känns det som att om det finns skäl att misstänka undanhållande av giftorättsgods så borde man kunna åberopa någon som tittar på detta. Jag är ingen jurist men har svårt o tänka mig att man kan förbereda sig inför en skilsmässa så man tjänar på det. Om det inte fanns en sådan regel skulle nog alla oärliga som är oroliga eller planerar skilsmässa förbereda skilsmässan

1 gillning