Bodelning innan separation

Har någon här erfarenhet av att skriva bodelningsavtal innan ni separerat?

Min man och jag har lämnat in gemensam ansökan om äktenskapsskillnad för en månad sen då jag vill skiljas, med betänketid då vi har 3 minderåriga barn, men av ekonomiska skäl och då det ej finns andra parter involverade och vi ej är osams (även om maken egentligen vill fortsätta tillsammans) så har vi valt att fortsätta som vanligt tills huset är sålt vilket vi hoppas det blivit inom en månad (förberedelser pågår).

För att kunna få lånelöfte för köp av ny bostad (extremt få hyresrätter i vår kommun) så kräver banken att vi undertecknat bodelningsavtalet som vi inte ens påbörjat då vi tänkte vänta med det tills husförsäljningen var klar.

Så därför undrar vi om någon här har erfarenhet av det och vad man ska tänka på just när man bodelar innan allt är klart så att säga och man ännu delar på ekonomin? :thinking:

Ja vi började med bodelning omedelbart efter att maken ansökt om skilsmässa. Dock enklare i och med att jag tog över huset och köpte ut honom, så det behövdes ju bara en värdering av mäklare som grund. Ni behöver väl en köpesumma för att kunna räkna klart, så att säga? Vi tog hjälp av en jurist via banken, ganska enkelt, mail och två korta telefonmöten. Det kostar lite men kändes bra att veta att det blir rätt. En jurist borde kunna hjälpa till och reda ut hur man bodelar innan man har en köpesumma. Sen är det ju en del andra fakta som man behöver plocka fram, värdera bil, utdrag på alla konton… Vår bodelning blev klar på 8 veckor, inkl uppdelning av lösöre. Tre dagar innan exet flyttade ut. Om man inte delar ekonomin så är man ju solidariskt ansvariga för varandra även när man inte bor ihop, och det tycker jag känns riktigt knöligt. (Beror väl på hur mycket tillit och samarbete som finns kvar förstås)

1 gillning

Får jag fråga vad det var som tog sån tid, var det att gräva fram allt underlag? Eller att få tid med jurist?

Hm… minns knappt. Det var verkligen en dimma… Kändes som att jag höll på med detta varje ledig stund under ett par månader… Men det inkluderar ju dela upp lösöre, ändra telefonabonnemang, försäkringar osv. 20 juli gav jag upp och vi beslutade att gå vidare med det praktiska. Bokar tid med bank och jurist.
24 juli är brytdatum, ärendet registrerat hos tingsrätten.
26 juli hade vi telefonmöte med jurist. Går igenom vad som behöver tas fram, vad som gäller.
1 aug hade jag möte med banken för att se över mina möjligheter.
Semesterresa en vecka
14 -20 aug Maila uppgifter om konton och lån. Avdragsgilla förbättringar på villan. Värdering av bil, moped etc.
21 aug bokad tid med mäklare som värderade villan. Det var lite svårt att få till en tid.
23 aug telefonmöte m juristen igen
31 aug färdigt bodelningsavtal och jag kan kontakta banken för ny tid om att ta över lånen.
10 sept nytt möte m banken. Allt med lagfart, pantbrev etc går igång
16 sept telefonsamtal om att ngt inte stämmer - ett stavfel på fastighetsbeteckningen i bodelningsavtalet. Korrigering, skriva på, skicka in tar en vecka till. Inskrivningsmyndigheten, bankens hantering osv gör att det tar 10-20 dagar innan lånet betala ut till mig så att jag kan lösa ut maken.
27:e jag löser ut honom, ensam ägare av villan.
3 okt exet flyttar.
Så fem veckor för att få till själva bodelningsavtalet om man räknar bort stavfelshistorien.

1 gillning