Bodelning - enkel

Hej
Vi har nu separerat och håller på med bodelning. Banken skickar bara länkar till någon jurist de vill att vi ska använda där vi får 20 % när vi bokar via dem, men vi är eniga om bodelningen och känner inget behov av en jurist.
Finns det någon enkel mall som banken godkänner som vi kan använda? Har kollat lite på avtal24, men de känns krångliga - men det kanske bara är mig?

Vi har ett hus som han ska ta över. I det huset finns värde där jag ska lite av det - vi är överens om summan och har räknat bort skulder mm.
Han behåller sin bil, jag behåller min. Vi har båda privata smålån som vi behåller själva.

Kan man inte skriva något enkelt underlag där det framgår att husets värde minus skulder delas på det vi är överens om ? Och att vi är överens om att han ska ta över hus på de villkoren?

Det känns som onödiga pengar att lägga på en jurist (fast vi skulle få 20 % så ska vi ju fortfarande betala 80 % ).

Tack för ett bra forum!

Hej.
Har du kollat min guide? Den använde vi.

Det finns juridiska mallar att köpa för några hundra på nätet. Jag och mitt x köpte och använde en för vår bodelning.

Jag kan rekommendera dig att anlita en familjejurist. Var i samma situation, men jag blev övertalad att låta en jurist sköta bodelning om man har hus/bostadsrätt.
Det är inte bara dela rakt av. Det finns massor av regler att ta hänsyn till. Jag förstod inte förrän efteråt att det verkligen var nödvändigt. Jag trodde precis som du, att är man överens blir det bra. Men nej, det är värt pengarna alla gånger. Vi betalade ca 5000:- då har du/ex ryggen fri.

Husgeråd och möbler mm, är inget juristen lägger sig i. Men hus/lgh. Det är mycket snårigare än man kan ana. Jag beställde också ett avtal på nätet först, men är glad att jag inte använde det alternativet.

Hej Nizzehult
Jag har använt din mall - det var ju inte allt som var nödvändigt för oss (inga aktier och liknande) men den är väldigt bra!
Undrar dock en sak innan vi skickar till banken (som jävlas idiotiskt mycket)… exet ska ta över huset och vi är helt överens. När jag sen nämnde att vi skulle dra av för fiktivt arvode och skatt mm sa han att det var inte aktuellt då han inte tänkte sälja och det skulle inte drabba mig. Kan han bara säga så - kommer banken godkänna tror du?
Huset köpte vi för 550K 2015 och det värderades till 900K nu. Vi har lagt någonstans mellan 180K och 200K på förbättringar. Då är det ju inte mycket kvar att skatta av i alla fall. Men om man nu la på fiktivt arvode på ca 50K då skulle man skatta totalt på mellan 100-120K?
Det finns lån på ca 400K.

Mvh Fundersam

Fordringar nämns ett flertal ställen - är detta obetalda fakturor/annat som rör fastigheten?

Tack för en bra guide!

Tack!
Ja det fiktiva arvodet + skatt kan man inte ignorera för det är ju nåt som ändå tillkommer den dagen det blir dags för försäljning.

Samtidigt som inte banken rimligtvis borde bry si om det fiktiva arvodet eller inte. I bodelningen kan man ju göra vilka överenskommelser man vill bara båda är överens om dem.