Bodelning efter 8 år?

1987 dog min pappa och jag ärvde huset. 1998 gifte jag mig. Vi upprättade ett äktenskapsförord där huset stod som min enskilda egendom. 2009 ansökte vi om skilsmässa och 2010 gick det igenom. Vi var överens om allting och jag har inte tänkt mer på det. Huset är gammalt och jag har nu behövt ta ett lån för att byta gamla fönster. Nu har jag fått ett brev från banken som kräver att min ex-man ska skriva under. Enda sättet att han inte ska göra det är att vi gör en bodelning? Jag känner mig både kränkt och lurad av myndigheter. Jag tycker att jag gjort det jag ska men tydligen inte? Känns helt sjukt faktiskt. Det är ju inte ens mitt ex som vill detta utan banken? Någon som har några tips?

Visst ja, det måste jag göra.
Vi anlitade på f d fruns önskan en bodelningsman.
Han sa just det att det räcker inte med bodelningsavtalet.
Jag måste skicka in avtalet till lantmäteriverket, antingen nu eller när jag ska sälja fastigheten.
Förstår jag saken rätt är bodelningsavtal och äktenskapsförord en juridisk överenskommelse mellan två personer men det registreras inte hos några myndigheter. Fast jag skilt mig står mitt ex fortfarande som hälftenägare av huset fast det var jag som köpte det och alla lånen står på mig.
Så vad jag tror att du ska göra är att skicka in kopia på bodelningsavtalet och äktenskapsförordet till lantmäteriverket med begäran om att få stå som ensam ägare på fastigheten.

Eftersom vi inte ägde något gemensamt utan allting var enskild egendom i och med äktenskapsförordet så gjorde vi aldrig någon bodelning. Jag fick däremot hjälp av skatteverket. Där fanns äktenskapsförordet sparat och det har jag skickat till banken. Jag vägrar däremot att betala någon jurist för en bodelning 8 år efter skilsmässan.

1 gillning

Du behöver inte anlita jurist men däremot skicka äktenskapsförordet till lantmäteriverket.

Det visade sig inte räcka. Fick precis det här meddelandet från banken (efter att ha skickat äktenskapsförordet till dem):

Inskrivningsmyndigheten kräver in dessa handlingar eftersom du har varit gift under tiden du ägt fastigheten, tyvärr så känner inte deras system av att det är ditt barndomsarv. Äktenskapsförordet räcker för att styrka enskild egendom om fastigheten inte har varit eran gemensamma bostad. Vi behöver en handling att skicka med som visar att det inte har varit eran gemensamma bostad mellan 1987-10-15 och 2010-04-06.

Jag får total PANIK!!! Jag får bara veta att allt jag gör och har gjort är FEL men INGA SVAR PÅ HUR JAG RÄTTAR TILL DETTA??? HATAR MYNDIGHETSSVERIGE (Jag har varit under extrem ekonomisk stress de senaste veckorna och vare sig sover eller får behålla någon mat längre. Det här klarar jag inte av. Ska jag åka akut till psyket eller var får jag hjälp?)

@Astrid, du låter så förtvivlad och desperat att jag bara vill skynda mig och tipsa dig om den här tråden här på forumet:

https://skilsmässa.se/forum/t/expertsvar-amas-martin-tesch-advokat/9560

Det är gratis att fråga där och även om det blir kortfattat så borde du ha en god chans att få bästa hjälpen av en person med faktisk sakkunskap i den tråden.

Skynda dig och skriv dina frågor, var så tydlig och konkret som du kan och mitt vad det är så får du där den konkreta hjälp på exakt hur du ska/måste gå till väga som du så desperat behöver i detta nu…

Styrkekram!

//Noomi.

2 gillningar

Åh tack! Ja, det har varit tufft med en hel del olika saker. Det här problemet med mitt bolån bara för mycket. Särskilt när man trodde att skilsmässan var något i det förflutna.

Det är inte banken som ska ha äktenskapsförordet, utan inskrivningsmyndigheten på lantmäteriet. Banken borde kunna hjälpa dig med det.