Blir jag förd bakom ljuset..?

Står inför skilsmässa och bodelning. Maken ska behålla huset, jag flyttar på mig. Huset kostade 3,8 (byggt 2013), vi har lån på 3, värdet nu uppskattar jag till ca 6,5. Maken uppskattar till ca 5. Maken lade in 0,6 och jag lade in 0,15 när vi tog lånen. Skillnaden i värde ligger i att ett likadant med skuggsida såldes för 5,35 för två år sedan, vi har större tomt och är det enda hus som har eldstad installerad samt solsida. Ett annat hus i närheten som vid byggtillfället kostade 3,2 såldes för ca 6,35 denna vinter.
Maken vill inta blanda in mäklare och/eller jusrist utan ge mig hälften av vinsten vid en fiktiv försäljning samt lite “startpengar” till bil, möbler till hus etc och det rör sig om ca 0,8.

Vi har inget äktenskapsförord, vi har bägge pengar på banken, jag har 0,4, maken har mer, runt det dubbla, samt han har kapital bundet i aktier.

Jag kan tycka att 0,8 är lite för lite att bli utköpt för, det räcker inte till en handpenning på hus, bil och möbler. Vi har två barn också som ska ha ett skäligt boende.

Ska jag ta kontakt med en mäklare och få huset värderat? Ska jag kontakta en jurist och kolla hur jag ska tänka?

Det rör sig om väldigt mycket pengar, så jag tycker du ska prata med en jurist.
Om maken är en ful fisk, så kan han försöka lura dig. Då är det bra att ta in jurist och mäklare.
Om maken försöker vara rättvis, så är det ändå stora och svåra siffror att bolla med. Det kan bli bråk och tjafs om några år, och risken för det blir mindre om någon opartisk har sagt sitt.

Jag har aldrig sett honom vara en ful fisk, utan oftast generös. Däremot känns hans sätt att agera naivt och okunnigt och jag är inte heller kunnig inom det rättsliga vid skilsmässor. Jag vill behålla den goda ton vi har emellan oss och det har aldrig varit en issue om pengar, men nu känner jag att han utnyttjar min okunnighet, känns så där.

Tillägg, bor i en större stad, har mindre barn, behöver finnas i närområdet - men här finns inte mycket hyresrätter utan mest villor och radhus och jag har svårt att se annat än att jag måste köpa något boende.

Ta in två, tre mäklare som värderar och utgå från det. Samt be om juridisk hjälp, det är alltid det bästa även om man skiljs som vänner. Då har allt skett på ett korrekt sätt och båda är medvetna om det.

2 gillningar

Det kan ju hända att han inte har råd att köpa ut dig för mer och därmed har “hittat på” en summa som öht gör utköpet möjligt. Men det måste du ju veta och ta ställning till om du tycker det är värt för dig att missa de pengarna för att han ska kunna bo kvar, eller inte. Tänk på att du måste kompensera honom för fiktivt mäklararvode och vinstskatt vid bodelning, det gör din andel betydligt mindre än den som bor kvar tyvärr

Om jag tar in en mäklare/jurist och det visar sig att han ändå inte har råd att lösa ut mig med mer än 0,8 så är väl de pengar som vi har tillsammans, på kontot eller bundet i aktier, och något som ska räknas ihop värdet av och sedan delas upp? Det enda som enskild egendom är en sommarstuga som han äger.

Alla tillgångar utom de som står som enskild egendom i detta fall hans sommarstuga delas lika mellan makar som inte har äktenskapsförord. Det spelar ingen roll att han har lagt in en större summa i handpenning. Ta in mäklare för värdering av huset och jurist som hjälper er med bodelning. Kan han inte lösa ut dig så får han/ni sälja huset.

1 gillning

Ja, du blir ordentligt förd bakom ljuset.

Vad ni gick in med i huset spelar ingen roll längre, om det inte var pengar med äkteskapsförord eller arvepengar som ärvts som enskild egendom.

Ett räkneexempel.

Husets värde 6500 000
-pris för värdering 20 000
-fiktivt mäklararvode 50 000
-fiktiv vinstskatt (22 % av 2,63 milj blir ungefär 600 000)
-skulderna 3000 000

Ca 2800 000 som ni ska dela på

Utöver det så har ni giftorättsgods på:
Ditt sparande 400 000
Hans sparande 800 000
Hans aktier xxx

Summa 1200 000 plus värdet av hans aktier som ni ska dela på.

Det innebär att din del av boet är 2000 000 plus halva värdet av hans aktier.
Då är redan lånen avräknade.

Jag är en amatör, det behöver kontrolleras, men kan vara en god anvisning.

4 gillningar

Hej @Nicka

Gå in på hemnetsidan,leta upp din kommun och stadsdel, se vad som sålts och du får en vink om prisnivån.
Håller med @Grynet, ta in 3 mäklarofferter

Här fanns en bra länk. Jag har räknat i lite annan ordning men resultatet blir det samma. Han kommer att behöva ta lite mer lån, om det inte är mycket aktier han har.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/kopa-ut-sambo

För övrigt, bodelningen baserar sig på värdet på allt på brytdatumet, dvs den dagen skilsmässoansökan registrerades vid tingsrätten. Det gäller både huset och aktierna. I normala fall skiljer det väl inte så mycket om det tar ett tag efteråt innan huset är värderat. Men om det kommer en fastighetskrasch eller börskrasch så är det värdet på brytdatum som gäller.