Beteende under betänketiden?

Efter flera otroheter genom åren fick jag nog.
I förrgår skulle han mitt under vårt fredagsmys “hjälpa Johan med bilen”.
Han tog en dusch innan (min man är inte den som duschar inför sådant) och glömde telefonen på hatthyllan.
Jag tog mobilen och upptäckte därmed att det i själva verket var en annan kvinna som han skulle åka och träffa…
Jag sa att jag fått nog och att det blir skilsmässa nu.
Han bryr sig inte, skrattade bara och sa: visst!
Vi bor i en hyreslägenhet och jag står på kontraktet.
Vi har två barn i förskoleålder.
Det är ju 6 mån betänketid, vad kan man förvänta sig under den tiden?
Att han fortsätter bo här, men ligger runt med andra?

1 gillning

Be honom att han flyttar ut? Alternativt, kasta ut honom, du har ju allt på din sida.
Han kan ju sluta ligga runt medan ni bodelar, och bo kvar. Hans val.

Jag kan inte bara kasta ut honom, dessvärre.
Skulle mer än gärna vilja att han flyttar ut, men vi är fortfarande gifta, och han bor här också.
Och innan skilsmässan är klar behöver han väl betala hälften av boendekostnaden?

Jag har funderat på det där med boendekostnad under betänketiden. Som jag förstått det så ska man leva på jämförbar nivå så länge äktenskapet varar. Men det handlar bara om grundläggande behov, dvs ingen ska vara hemlös, man ska ha mat osv. Om ni står ut med varandra under betänketiden så ska ni förstås båda bidra till de fasta kostnaderna och matkontot, barnens kostnader osv. Om ni flyttar isär så har ”ni” kostnaden för två boenden, i praktiken blir det väl att var och en betalar för sitt. Så kommer det ju ändå att bli när äktenskapet är upplöst.

Brytpunkten för bodelning är när ansökan om skilsmässa är registrerad, så ni kan påbörja bodelning med en gång.

Han behöver ju stå för halva boendekostnaden så länge han bor här.
Men problemet är att han har en annan som han ligger med, det var därför det tog slut.
Ska jag behöva stå ut med att han går mellan älskarinnan och vårt hem, hur som helst?

Det svåra är väl att du kan inget göra för att förhindra det. Det enda du kan göra är att bråka och det kommer bara att få negativa konsekvenser i stort.

6mån må kännas som en evighet just nu, men försök att ta ett par kliv tillbaks mentalt o se situationen ur ett större perspektiv.

Det är ingen poäng att hänga upp sig på detaljer kring matkostnader eller andra mindre utgifter under denna korta tid, satsa på att få allting att flyta smidigt istället.

Flytta istället fokus till att försöka se helheten ur barnens perspektiv.
Det är av yttersta vikt att ni lyckas landa i någon form av samarbete kring barnen, är de i förskoleålder nu så har ni ju minst 10-12år framför er som detta måste fungera.

Du kan inte förvänta dig mer av honom än att han kommer ligga runt under den tiden han bor kvar.
Tyvärr så finns inte respekten och han gjorde ju det redan innan ni gick isär.

Så länge han bor kvar ska han betala sin del av boendet.
Men ju förr han flyttar desto bättre för ditt mående.

Försök att få honom att flytta fortast möjligt!
Om det inte går så gör upp så ni tar ansvar för barnen varannan vecka redan nu. Då kan han inte bara dra när det passar honom utan får ta sitt ansvar iaf varannan vecka. Då har du också möjlighet att ”dra” ut om du känner behov av det.