Betalar hens lägenhet

Bakgrund genomförd skilsmässa 8 månader sedan och vårdnadstvist

Nu bor ex kvar i gamla lägenheten, har bytt nycklar och jag betalar fortfarande lånen eftersom de var ställda mot mitt konto.

Vägrar bodelning och jag har anmält till TR angående bodelningshen.

Finns det något att göra vad gäller att jag betalar lånen, har bett henne att ta över det.

Är det hon som vägrar bodelning?
Du kan göra tre saker.

Det ena är att du helt enkelt låter bli att betala. Under förutsättning att ni båda står på lånen så kommer banken då att vända sig till henne för att få betalt. Man brukar ha solidariskt betalningsanvar. Frågan är bara vem som håller ut längst innan det blir kronofogden mm.

Nästa är att du helt enkelt skickar en faktura till henne på lånet. Amorteringen får ni dela på så länge ni äger gemensamt, men räntan och avgiften brukar falla på den som bor. Skicka sedan påminnelse (kolla upp lagkraven) inklusive påminnelseavgift. Lämna sedan skulden till kronofogden. Det beror ju lite på hur klipsk hon är ifall hon inser att loppet inte är kört förrän dom fallti i tingsrätten eller om hon ger med sig redan här. Du har hur som helst torrt på fötterna att kräva henne på räntan och avgiften samt andra löpande kostnader för lägenheten.

Det tredje du kan göra är att helt enkelt vänta ut bodelningsmannen och att bli utlöst, detta fungerar ju hyggligt om det finns ett övervärde i lägenheten som ni ska dela.

1 gillning

Restenavlivet har redan gett dig bra svar, men jag kompletterar lite.

Om ditt ex krånglar och “vägrar” så är det nog tyvärr bara att driva igenom bodelningen med en bodelningsförrättare som gäller. Du säger ju att du redan bett tingsrätten tillsätta en bodelningsförrättare, så du verkar ha koll på detta.

Rådet jag vill ge dig är att försök dokumentera all kommunikation du har med exet ang bodelning och ekonomi. Mail är ett utmärkt verktyg till detta.
Se sen till att allting som står i ditt namn blir betalt, för att undvika att “svarta ner” ditt namn hos kronofogden, men dokumentera alla utlägg du gör på ett organiserat sätt.
Lägg sen fram allting sakligt och ordentligt till bodelningsförrättaren vid bodelningssammanträdet, då ser hen till att det du lagt ut blir en fodran mot ditt ex o det regleras i era lotter vid delningen.

Om du förklarar situationen för banken så har du säkert goda möjligheter att enbart betala ränta under tiden tills bodelningen är klar, eller bostaden är såld. Hör med din kontakt på banken, ev behöver samtliga låntagare godkänna detta, så exet kan nog krångla med detta också om hon är på det humöret.

Nu har jag ingen aning alls om era inkomster eller ekonomiska situation i stort, värdet på lägenheten, eller belåningsgraden.
Men hur tror du ditt ex möjligheter att bli beviljad tillräckligt lån att själv ta över lägenheten ser ut? Om den möjligheten är låg/obefintlig så kommer du även tvingas driva igenom en försäljning…

1 gillning

Hon har kontanter för det :slight_smile: