Bedragen & vet inte ut eller in!

Hej.
Jag är just nu i en stor chock och vet inte riktigt vart jag ska vända mig & hoppas att någon hör kanske kan ge lite råd…

Min sambo har under våren varit lite nedstämd och nämnt det själv för mig att han haft en jobbig period & jag har låtit honom vara i fred, precis som han önskat.
Men på senaste upptäckte jag att han sitter mycket med mobilen, skriver till någon & har alltid ett leende på läpparna när de plingar. Han har påstått att de varit till jobbkompisar. I fredags fick jag reda på genom att råka se ett sms att han pratat med en tjej, inte vilken tjej som helst utan hans bästa kompis ex (de har barn ihop). Sent på Torsdags kväll när jag nattade barnen åkte han iväg till henne. Han förnekade det först men ärligheten kom smygandes.

Under flera månaders tid har han gått bakom min rygg, ljugit för mig, bedragit mig när jag suttit mittemot honom i soffan med våra 3 barn!! Enligt honom har de bara kramats & kysst varandra. Men hur vet jag att han inte gjort mer bara för att inte vilja såra mig ännu mer?

Jag vet just nu varken ut eller in & vet inte vad jag känner. Frustrerad, sårad & äcklad på samma gång. Idag berättade han att han har lite känslor för henne och har även visat det.
Vi har levt 20 år tillsammans & har 3 fantastiska barn!
Just nu pendlar jag med att höra av mig till hans bästa vän & berätta hur det ligger till, att min sambo även gått bakom ryggen på honom. gör jag fel då? Förtjänar bästa kompisen få veta? Hur skulle ni ha gjort i den här situationen?

Själv vet jag inte vart jag ska stå i den hör soppan. Han säger själv att han vill laga det han förstört & vill inte gå tillbaka till henne, att vi ska gå i terapi för att laga det.
Hur går man tilliten till någon igen?
Har någon gått igenom samma sak?
Vågar man lita på honom & arbeta på förhållandet eller ska jag bara lämna ?

2 gillningar

Hej
Här finns många som kan ge råd och tips efter egna erfarenheter. Ledsen att behöva säga det, men välkommen!

Först och främst vilket vidrigt beteende från hans sida. Jag har själv varit med om samma sak och det är svårt att se personen på samma sätt någonsin igen.

Jag tycker inte du ska blanda dig in i folket han skriver med. Det är inte ditt ansvar och kommer bara leda till bråk.

Det är bara du som kan avgöra vad du anser vara ok. Otrohet är det helt klart redan då han planerat och fört saker bakom din rygg. Dessutom när ni sitter hela familjen i soffan, fy fasen vad vidrigt beteende.

Vad jag själv gjorde var att tydligt säga upp vänskapen med mitt ex. Jag berättade att en kompis gör inte så och jag kommer från och med nu samarbeta professionellt för barnens skull. Inget fjäskande, inga böner om att få tillbaka henne.

Vad du vill göra kan bara du bestämma som sagt. Personligen tror jag inte på att laga sånt här. Någonting har gått fel om han söker sig till andra. Visst kan ni gå till parterapi, och det kan vara bra oavsett om ni går skilda vägar. Kom bara ihåg att om nu fortsätter tillsammans kommer du behöva släppa alla misstankar i fortsättningen och han måste överleverera deluxe för att visa att han menar det. Bara du kan avgöra om du vill leva så, själv hade jag aldrig någonsin gått med på det.
Jag kanske är hård men för mig råder nolltolerans mot otrohet.

2 gillningar

Tack så mycket för dina ord.
När man är i en sådan stor chock just nu så kan jag inte hantera mina egna tankar över vad jag egentligen vill.
Jag hatar honom för det han har gjort mot mig & till sina barn. Jag känner mig smutsig över att veta att han suttit bredvid mig & skrivit till henne.
Men djupt där nere så älskar jag honom ändå på något vis efter så många år vi varit tillsammans men ändå vill jag aldrig mer se honom!
Han påstår som sagt att de inte varit Intima med varandra.

Jag hoppas ett stöd och rådgivning kan få mig att tänka i olika banor, för just nu tänker jag inte alls. Just nu pendlar humöret med att gråta hämningslöst till att kasta saker i väggen.
Parterapi är ett alternativ bara för att höra honom berätta för mig, men det kommer aldrig resultera i att reaktionen lagas.
Han har inte längre min tillit eller förtroende

2 gillningar

Jag förstår hur du känner just nu. Försök skaffa en egen terapeut själv också, det underlättar att ventilera till någon utomstående som kan ställa dom rätta frågorna.

Det kan vara bra att åtminstone få en paus från varandra under den första tiden så att du kan få chans att landa i dig själv.

Var beredd på att det kan dyka upp fler och fler detaljer över tid. Det verkar vara ett standard svar att säga “inget har hänt”.
Det gjorde mitt ex också. Sen kom det fram kyssar vid flertal tillfällen och sedan hittade jag kondomer i hennes handväska. Mer behövde jag inte veta.

Fokusera på dig och barnen och se till så du täcker det basala. Äta, sova, röra på dig.

Skriv så mycket du vill här så kommer du få pepp och stöd!

3 gillningar

Hej!
Min spontana tanke när jag läser detta är nej, det är inte värt allt jobb, all känslor, att må ännu mer dåligt. Och kanske till och med bli ännu mer bedragen under tiden.
Spring för ditt liv!
Jag har själv blivit utsatt för något rätt snarlikt. Det är några år sedan nu och vi lever fortfarande tillsammans. Jag ångrar bitter att jag inte bara visade honom var dörren var när vi var mitt i allt. Jag tror aldrig att vårt liv tillsammans kommer att bli riktigt bra igen.
Råder till till samtalsterapi. Den hjälpen tog aldrig jag i det akuta skedet, men jobbar på att få tag i en bra samtalskontakt nu flera år senare. Man klarar inte en sådan här sak själv. Jag kämpade för min överlevnad då och gör fortfarande, varje dag.
Men jag vet ju också, att man kan komma ut på andra sidan, tillsammans. Man läser ju om det också, det var det som fick mig att kämpa.

3 gillningar

Ett tips i alla välmening, förutsätt att allt han berättar för dig är lögn, vad som hänt mellan dem mm. Skulle det sen visa sig vara sanningen, så är det en bonus. Men i detta läget berättar han säkerligen bara precis det han måste och bekräftar det som du ev tagit reda på själv.

1 gillning

@Biet Ja det har jag gått igenom, och många många fler härinne dessutom!

Just nu är du som du skriver i chock.

Låt det vara så. Låt dig vara ledsen, låt dig ligga apatisk och spela igenom scenarion och dina minnen av framtiden som inte kommer att bli. Sörj dem och det ni inte kommer att bli.
Det är mänskligt och naturligt. Om han for till henne i torsdags så är det knappast någon ide att försöka få något vettigt ur honom för tillfället.

Han är förmodligen jättekär och har nedsatt konsekvenstänk.

När man precis har fått en så stor och omvälvande sak smetad ut i ansiktet, och hela tillvaron för den delen, så är man inte i rehabiliterings stadiet. Var åtm inte jag.

Du behöver vara skadad och vänja dig vid smärtan av att ha förlorat en “kroppsdel”.
Sörja älta och låta dig bara vara.

Låt honom ta hand om barnen, säg att du behöver luft och gå ut och gå eller vad du känner att du behöver? Eller bara lägga dig och vila?
Utebliven sömn och minskad hunger kommer som brev på posten.

Mitt råd är be honom flytta ut.
Förbered för äktenskapsskillnad.

Då får han åtm möjligheten att visa att han vill reparera.

Eller så behöver han lite tid, som mitt X behövde för att planera in framtiden och du får ett annat besked om någon vecka när de är överens och har en plan?

Mitt råd är: Förbered skilsmässa!

4 gillningar

Hej!
Jag har varit i en snarlik situation. Nu ett år sedan jag fick veta ungefär. Dock var det ”endast” emotionell otrohet från min man, och endast flirt från den andre. Min man ljög om hur starka känslor han hade, jag fick veta i olika omgångar liksom.
Lite tankar om din situation:
Ja det är stor risk att han ljuger/döljer/tonar ner. Lita inte på honom.
Gör en stor affär av detta inför honom, speciellt om du bestämmer dig för att stanna. Kräv full insyn i hans telefon och Mail som villkor för att han ska få en chans. Det är både för att du ska kunna bygga upp förtroendet på sikt men även för att han antagligen inte kan kontrollera sig om han är kär.
Kräv att han avslutar via meddelande som du får läsa innan eller att du är med när de ses, om han väljer dig. Kom ihåg att du är värd att han bränner sina chanser med henne för att få en chans att behålla dig! Om du inte värdesätter dig själv så mycket kommer han tyvärr inte göra det heller.
När det hände mig hade jag fullt schå med att hålla näsan över vattenytan, och höll till stor del chocken inom mig. Det fick min man att tänka att det var en mkt mindre grej än det var. Jag borde ha åkt ifrån honom och barnet ett tag tänker jag i efterhand, om så bara för några nätter. Just i mitt fall tänker jag inte att jag borde kastat ut honom, han kanske hade sökt sig till henne men det kan vi ju aldrig få veta nu. Men många skriver ju om hur bedragare liksom vaknat upp när de blivit ”utkastade”, så vem vet det kanske är vad du borde göra?
Jag hade ärligt, om jag velat satsa på att ha honom kvar, snackat med hans bäste vän också. Velat stå upp för ärligheten liksom, om ni stannar ihop ska det vara en hemlighet som finns där i umgänget då? Nu i kris är det på nåt sätt också mer rimligt att du agerar på såna känslor eller? Kom ihåg att du inte har något att skämmas för!
Jag pratade mkt med vänner, och det stärkte vänskaperna med dem. Folk tycker om att ställa upp för varandra, i allmänhet.
Om du vill läsa något hoppfullt, dök efter tråden ”Fem år senare” eller nåt sånt här på forumet.

4 gillningar

De har legat med varandra under flera månaders tid.

Han måste tro att du är totalt intelligensbefriad.

“Bara kramats & kysst varandra” - jag höll på att skratta rakt ut när jag läste detta.

Så nu har han knullat av sig med henne och vill jobba på ert förhållande?

Vill han ha ett öppet förhållande? Hur länge har han varit kåt på sin bästa kompis ex? Hur länge har han trånat efter henne? Hur länge kände de varandra innan de började ligga med varandra?

Helt plötsligt en dag var hon kåt och han hoppade på direkt, trots 3 barn därhemma + fru och inget uttalat öppet förhållande eller liknade. För honom verkar steget ha varit litet.

Detta är så jävla billigt, jag vill inte äckla dig mer men där en stor genre inom porren som går ut på att k,ulla sin bästa kompis tjej. Kanske inte lika stor genre som att k,ulla sin “stepsister/mom” eller “roommate” men rätt stor ändå.

Jag har alltid tänkt att porr är en sak (fantasier, visuell stimulans, osv) men att omsätta det i verklighet när man inte är singel…

1 gillning

Aj. Dom orden gjorde ont men jag antar ändå på något vis att jag behöver höra dom!
Antar att han enbart förnekar sin lögn nu för han tror de blir milare för
mig och att han själv inte vågar erkänna rakt ut vad han har gjort.
Idag är det skolavslutning för barnen och jag biter mig själv i käkarna så de blir sår för att detta inte ska påverka barnens efterlängtade skolavslutning och sommarlov.
Kleta fast ett pokerface!

Idag är jag i fasen där jag är i chock & klandrar ner på mig själv, vad har jag gjort som lett detta hur? Vad har kntr fungerat i vårt förhållande, eller gjorde han såhär för han va så djupt deprimerad i vintras och sökte tröst hos nån annan som inte jag kunde…?
Frågor är många, ett 2sidigt a4 är nedskrivet med frågor som jag förväntar på svar på av honom!

Har han inget att dölja så kan han visa upp telefonen och bankkontot tänker jag. Går säkert att dra ut samtalslista på telefonen. Och kolla raderade sms.

De svaren om de ens kommer är oftast inte tillförlitliga.
Den som varit ens närmsta är plötsligt något annat.
Lätt att korten blandas och att tillslut sitta med svar som skuldbelägger fel person dvs dig själv.

2 gillningar

Det har jag redan gjort och har full tillgång till mobilen hans. Hann läsa några av smsen innan han raderade dom från arkivet… de är jag läste var allmänt kompisprat ingenting om att de tycker om varandra eller visa känslor för varandra…
har heller inte sett nåt anmärkningsvärt på bankkortet

Eftersom att han redan valt att fortsätta ljuga…. (De har inte haft sex) så skulle jag personligen ta mitt pick och pack och springa. Din man är inte lycklig och det har inte med dig att göra. Han söker bekräftelse i andra. Och det går inte bara bort över en natt. Så från en av dom som lät som du för ett år sedan. Spring!

2 gillningar

Jag tror du ska förbereda dig på att inte få sanningsenliga svar, svar du inte vill ha eller inga svar alls……

Du har ingen skuld i detta. Det var hans val att göra fel. Han hade kunna välja att prata med dig.

Om båda vill och han tar på sig allt ansvar för det som hänt, är villig att gå i terapi enskilt och med dig, så går det ev att komma vidare. Men det är inte lätt.

2 gillningar

Här har vi en till som råkat ut för snarlikt… 1 år och 4 månader sedan upptäckte jag det.
Även här skulle det tonas ner, förmildras - och det tog många månader innan fulla och ärliga sanningen sipprade fram.
Jag nöjde mig inte med svaren, och jag pressade på. Alla sa ”nån gång får du bestämma dig för när du lägger det bakom dig”…
Nej, jag ville han skulle ut med allt och skämmas som en hund innan jag fattade något beslut överhuvudtaget. Om han fick mig att må så här, så skulle han inte få komma undan med att bevara någon mild låtsasbild av sig själv. Han skulle minsann ner på botten tillsammans med mig.
Mycket riktigt dök det jag förväntade mig upp, men även oväntat.

I den där hjärtskärande paniken i början går det inte att tänka - jag sa till mig själv att jag i den inte skulle fatta några förhastade beslut. Dock är ju också förutsättningen att båda vill göra ett jäkla hästjobb. Jag vet inte vart vi hamnar ännu…

Jag tog ju utredningen till en annan nivå än att bara kolla bankkontot och sms…

Whatsapp
Instagram
Kontoutdrag kreditkort
Inlogg gym
Parkeringsbiljetter i Parkster eller dyl
Snackat med tjejen ifråga

Dels för att hitta lögner, men också för att utesluta.

2 gillningar

Vet heller inte riktigt vart jag står i frågan ännu och låter mig själv få hantera denna chock ännu utan att vara för på och fråga ut honom för mycket.
Jag vill ha ett helt ärligt svar ifrån honom vad som skett och hur det hör lät ske & vad han har för förutsättningar på framtiden & vad han trodde att deras hemlighet skulle leda till.

Jag hoppas ändå innerst inne att han talar sanning på något vis när han säger att de aldrig blev intimt utan de var först bara vänner som ledde till en kyss och lätta känslor för henne.
Han påstår att han vill ge oss en ny chans o h att vi kan komma ur det hör starkare på andra sidan, men jag vet inte… sommaren kommer vara lång & plågsam.
Jag kommer satsa på mig själv, göra de som jag mår bäst av & framförallt till barnen.

Är oerhört tacksamt att få läsa andras historier om likande & det har hjälpt mig så otroligt mycket! Ni är fantastiska !!

2 gillningar

Har även försökt kontakta kvinnan vid flertal gånger & även via sms, slår bara av samtalet & svarar inte. Inte ens på dolt nr eller om jag lånat en kompis mob.

Är så arg att man kan vara så feg att inte våga ta konfrontationen och snacket!

1 gillning

Jag kan delvis förstå dig, men det är din man som är gift med dig och pappa till era barn, inte hon.

Vanligtvis finns inga logiska och rationella svar. Sanningen är enkel, man tror inte att det ska komma fram. Ju längre han håller fast vid sin version, ju mer dräpande blir det för er när sanningen kommer fram. Och den kommer fram, förr eller senare.

Du skrev att detta pågått i månade? Är det så? Då skulle jag säga att chansen är minimal att de inte legat, men det hjälper ju inte dig.

Däremot hjälper det att veta att han har berättat ALLT (även om det gör ont) så kan ni nå botten och börja bygga uppåt om han inser vad han har gjort och tar ansvar för det.

4 gillningar

Jag läser dina råd och tar dem till mig. Jag har flyttat ut, lämnade hus och barn för att kunna andas. Jag kunde inte bo med honom när han blivit kär i en annan. Han försökte skona mig och berättade inte allt på en gång. Lögnerna gjorde mig vansinnig. Gick igenom hans telefon för att få reda på sanningen. Huset har vi sålt och nu kommer sorgen. Jag sörjer det vi som jag trodde fanns fastän jag inser att jag lurat mig själv. Det är som tiden efter begravning. Nu kommer den svåra tiden med känslor av ensamhet och övergivenhet mitt i den ljuva sommaren….

3 gillningar