Barnkläderna

Hej, vi har inte kommit så långt ännu. Men hur gör ni med barnens kläder?

Just nu så åker barnens kläder fram och tillbaka, ja inte allt. Jag packar så de har hos sin far.

Just nu är detta inte prio ett att lösa, men lite nyfiken på hur ni andra har gjort.

Alla kläder kommer inte tillbaka. Har inte tagit upp det.

När barnen var små hade vi underkläder, strumpor och pyjamas på båda ställena…dvs vi betalade själva för detta. Övriga kläder köptes gemensamt av mig mestadels och så delades de upp så det fanns både hos mig och hos pappan.
Och det var egentligen aldrig något problem.

Min syrra och hennes ex gjorde så att de köpte kläder var för sig till barnen, men delade på t ex vinterkläderna.
Fast barnen kom alltid tillbaka till syrran i “pappans kläder”…ofta för korta brallor osv.
Så det där kändes aldrig riktigt bra.

Med äldre barn blir det ofta dyrare kläder och även viktigare med just det plagget just den här dagen (och kanske färre plagg också om de inte röjer runt längre)…så då tror jag det är mer vanligt att kläder packas och forslas fram och tillbaka.

Hej,

Sedan flickorna var 4 och 2 år (nu 11 och 9 år) så har de kläder på båda ställen. Vi delar kostnaderna för ytterkläder och skor, resten sköter vi själva. Oftast har de på sig de kläder de hade vid lämning eller så får jag dem vid samma el senare lämning. När de nu är äldre är det mycket enklare, som små har strumpor och trosor en tendens att försvinna.

För oss har det varit viktigast att barnen slipper konka runt kläderna, men vet att andra gör annorlunda.

Hoppas ni hittar en lösning som fungerar för er :grinning:

Mina (tonåriga) barn tar med sig det de behöver när de åker till pappa. Och sedan helst därifrån också. Pappan har försökt med att han ska ha tex lite underkläder där men då han har noll koll på storlekar etc så är de grejer som finns hos honom alltid för små etc. Barnen bor på heltid hos mig och “hälsar på” hos honom någon enstaka natt.

Hos pappa har de bara extra tandborste, deo och schampo.

Hej!

Du lär märka att det finns många olika sätt gällande hur man gör med barnkläder.
Vår son var 9 år när vi flyttade isär.
Det vi gjorde var att vi delade upp de kläder som han hade mellan oss, därefter har vi enskilt kompletterat upp den garderob som vi han har hos respektive.
Större saker som jacka, vinterkläder, skor och dylikt har vi delat kostnaderna på, och som han använder hos oss båda.
Vi har utan att eg komma överens om det blivit att han åker i de kläder som han blev lämnad i, nytvättade och klara.

Vi har också gjort som så att vissa kläder som regnkläder eller överdragsbyxor är kvar i skolan, och behöver man dem under sin vecka så hämtar man dem där.
Allt för att minimera att behöva släpa kläder mellan varandra och också komma bort från känslan att leva i en kappsäck när man tar med sin ”garderob” mellan föräldrarna.

I princip är det enda som han bär mellan oss sin bärbara dator, karatedräkt och skolböcker.
Även cykel vandrar mellan oss då vi tycker att det är onödigt att det finns en cykel vid respektive boende.

Vi har nog aldrig haft problem att komma överens om att köpa saker till sonen när vi ser att behovet finns för gemensamma kläder. Däremot kan kommunikationen vara hyfsat knackig när det gäller andra saker.

Detta har fungerat väl för oss, men jag kan tänka att det kanske blir viss skillnad när barnet/barnen är mindre.

Ytterligare en anledning varför förmodligen både jag och min fd fru gärna ser att vi har ”våran egen garderob” till sonen är för att det minimerar ytterligare ett moment och förmodligen en källa till frustration och irritation.

1 gillning

Tack för att ni delar med er. Får se hur det blir för oss. Just nu har vi lite betänketid innan en ev. skilsmässa.

Och då får vi väl komma på en bättre lösning än den vi har Idag, om det blir skilsmässa.
Vill gärna att barnen har samma standard på kläderna oavsett vem de bor hos. Sedan om det innebär egna garderober hos vardera förälder eller inte får tiden utvisa.