Barnet är skrivet hos mig MEN

I Juni -19 stack hon. Direkt skrev hon sig hos sina föräldrar och bor ff kvar där(!) Nu har det kommit ett brev från skatteverket att hon vill skriva vår son där oxå,hos hennes FÖRÄLDRAR. Förfrågan var ställd hos skatteverket redan i juni. Vi har sonen vv så då innebär väl det att sonen är fortsatt skriven hos mig? Även om exet börjar tvista?

Barnet ska vara skrivet där det har sin huvudsakliga dygnsvila. Är det lika mycket hos båda så blir det där det är närmast till skolan. Detta kan Skatteverket besluta vare sig du går med på det eller inte.

Läste på nu från skatteverket.
Om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna ska folkbokföringen inte ändras. Detta gäller även om barnet tillbringar en natt mer hos den andre föräldern.

Det låter jättekonstigt, ska hon inte ordna en bostad till sig och sonen?

Oavsett så har du redan fått svar, bor de vv så skriver man dem hos den dom bor närmast skolan.

Gå inte med på någon ändring om att sonen ska skrivas hos hennes föräldrar. Det är ju länge till dess din son börjar skolan så det är kanske inte tillämpligt i ert fall.

Men kanske kan du föregå alla hennes aktiva försök till handling (som verkar dyka upp som gubben i lådan lite titt som tätt) genom att ställa honom i kö för ett bra dagis så nära dig som möjligt med estimerad start om sisådär ett år eller när du/ni nu vill ha det?!

För dagis kommer det ju, som det ser ut nu, att bli så småningom när föräldraledigheten är slut oavsett. Om hon nu inte tänker att hennes föräldrar ska fungera som dagis oxå, eller redan har anmält sonen till ett dagis nära föräldrahemmet :see_no_evil:

Har redan ansökt om dagisplats inte långt från mitt hem. Tar jag mycket snart mina pappadagar på vv så blir det att sonen är fortsatt skriven hos mig och dagis vid mitt hem,min kommun,mitt län och jag kan meddela skatteverket att jag har han 50%. Har vi 50% vårdnad blir folkbokföringen för sonen hos mig där han först fick den.
Tack för bra input och snabba svar! :heart:

1 gillning

@Acke76, starkt jobbat :ok_hand: :clap: :muscle:

Bättre förekomma, än förekommas :wink:

Bara var vaksam på att det inte är 50% vårdnad som är avgörande utan där han barnet har sin huvudsakliga dygnsvila!

Vad betyder det exakt i praktiken? Om barnet bor 50/50 så vad kan då ställa till det? En extradag av någon särskild anledning hos den ene eller andra, eller vad ingår annars i beräkningsunderlaget för vad som är “huvudsaklig dygnsvila”?

I andra hand är det närheten till skolan som avgör.

Som jag förstår kan man få mer bostadsbidrag om barnen är skrivna hos en. Om man inte är i ekonomisk knipa så skulle jag kanske försöka erbjuda att den andre får ekonomiska fördelar (barnbidrag, underhåll eller liknande) mot att barnen tillbringar 8 nätter hos mig, gäller särskilt för män, för då blir det mycket svårt att förlora en vårdnadstvist.

Enligt papperen från skatteverket gäller folkbokföring hos den ursprungliga adressen vid 50% vårdnad för mitt barn.
Exet vill komma i helgen för att ge en present från vår 5 månader gamla son. Jag fyller år snart.