Barn

Så kom det. Exet har gått ut officiellt på fb med den nya killen. Jag är SÅ nyfiken på vem han är som kommer ha mkt umgänge med vårt barn.
Ska jag ringa han och presentera mig?
Hur gör man!!

1 gillning

Nej! Du ska inte ringa och presentera dig. Det är ditt exs ansvar att presentera dig för den nya.

Varför i hela fridens dagar skulle du göra det?

Vad har du med hennes liv att göra?

Vad du och ditt x har gemensamt är ert barn.

När du har barnet är det ditt ansvar.

När hon har barnet är det hennes ansvar och då har du platt intet med det att göra, inte vem hon är med eller vad de gör så länge inte du ser att barnet far illa av det.

Annars angår det inte dig vem hon är med eller vad de gör.

Släpp tanken på att ni är ett par.
Släpp tanken på att hennes privatliv angår dig.
Släpp tanken på allt som har med henne att göra.

Vad som har med barnet att göra angår dig när du har det, inte när hon har det.
Du ska inte lämplighetsbedömma hennes nya. Du ska inte presentera dig för honom.
Du ska stryka allt som har med hennes och hennes liv ur ditt liv - utom gemensamma frågor som rör barnet. Vem hon är med är inte en gemensam fråga, det är en del av hennes privatliv som inte angår dig och som du därför inte ska lägga dig i.

3 gillningar

Nej, ring inte honom!

Förstår att du är nyfiken på vem han är, både för din och barnets skull. Men låt henne rodda introduktionen med er båda. De synpunkter du har rörande barnet’s introduktion med denne nye, det tar du med henne. Allt därutöver som står till buds för dig är sådant som är öppet och officiellt via en öppen fb-profil hos honom och liknande.

Rörande din egen eventuella introduktion för/med honom så är du hänvisad till hennes vilja. Vilket krasst sagt skulle kunna innebära att hon i detta läge inte tycker att du behöver introduceras alls och då kan du inte göra annat än gilla läget. När det rör ert gemensamma och förhållandevis lilla barn däremot, då bör du rimligen kunna ha synpunkter.

1 gillning

Tack för svar. Hon vill jag ska träffa han, jag nekade då det är så nytt.
Jag hoppas hon är vuxen i detta och sätter barnet först trots nykär.

Får se om jag förstått det rätt:

Hon vill introducera dig till sin nya, det vill inte du eftersom du tycker att det är för nytt. Däremot kan du tänka dig att ringa upp honom för att presentera dig?

Jag får det inte att gå ihop. Om du nu är nyfiken på honom och hon vill introducera er, varför inte göra det då? Vatför vill du ringa honom istället? Eller vill du säga saker till honom som du inte vill ditt x ska höra.

Jag vet inte. Det bara snurrar i huvudet.
Min kontakt på föräldrastöd säger jag inte ska presentera mig eller träffa honom. Han säger oxå att vänta med att introducera barn i ett nytt förhållande.
Han vill jag chillar.

Jo, jag tycker det låter klokt.
Men om du inte ska träffa honom ska du inte heller ringa honom.

När det gäller att introducera barnet ligger det utanför din kontroll. Du kan framföra till ditt x vad föräldrastödet sagt men det är allt.

Du måste acceptera att hon har sitt liv och gör sina val som du inte kan påverka, dels dem som har direkt med ert barn att göra, dels med sitt eget liv som du inte har något med att göra.

Vad tror du skulle hända om du riktade all den energi och tid som du riktar på ditt ex på dig själv i stället?

2 gillningar

Rent krasst skulle jag föreslå att du skaffar dig en hobby som INTE innefattar ditt ex på något vis. Hela det här inlägget känns så fruktansvärt osunt. Ni är inte ett par längre, släpp henne, gör något som gör att du kan blicka framåt utan att ditt ex är inblandad på något vis.

1 gillning