Barn / vårdnadstvist

Mitt x och jag var i vårdnadstvist för ett år sen , jag ville att vårt barn skulle byta skola . X vägrade , nu ska x lämna kommunen , jag var tvungen att flytta tillbaka till där vi en gång bodde .

Nu lämnar han .
Allt för att jävlas . Så nu sitter jag där jag inte vill bo , och han lämnar kommunen .
Han styr mitt liv känns det som .
Vad gäller ?

Någon som varit i situationen?

Jag är inte säker, men oftast är det väl, så som i fallet med er, så att den som vill ha kvar barnet i den skola och kommun där barnet redan är rotat är den som har trumf?

Jo men nu var det ju x som vägrade byta skola , bodde nära kommunen , o jag fick flytta tillbaka .
Och nu lämnar han kommunen .

Vad göra ?. Han styr ju Mitt liv genom att göra så hära .

Fast han kan väl inte tvinga dig att flytta efter utan nu är det ju då du som har trumf om du vill ha kvar barnet i skola där du bor?

1 gillning

Precis! Nu måste väl samma gälla för honom som det gjorde för dig! :muscle: :v:

Dvs. flyttar han utanför kommungräns som kräver skolbyte så vägra det, bor han efter flytt för långt bort för att kunna skjutsa till/från nuvarande skola så blir barnet kvar i sin nuvarande/ursprungliga skola och boende hos dig… eller har jag missförstått nåt?

Så strunta nu i att du nu blir kvar boendes “där du inte vill bo” och känn dig förfördelad för att han kan flytta. Kör stenhårt på att barnet ska gå kvar i skolan där du bor och börja inte flytta efter honom… utan se nu vad denna utveckling kan innebära för positivt för dig och ditt barn, iaf under en övergångstid till dess situationen satt sig och känslorna bedarrat.

What goes around, comes around… så vik nu inte ner dig, utan ställ samma krav som han gjorde gentemot dig när du ville bosätta dig på annan ort.

Tack snälla .
Men jag tänker : han tvinga mig flytta ditt jag inte ville . Dvs han styr mitt liv . Så tänker jag .
Återigen gör HAN som han vill och jag ska anpassa mig efter hnm . Jag ser det framför mig : jag får ta vårt barn när x inte hinner , han missköter skola . Han kräver fritids , o jag vill inte ha fritids då jag bor så nära skolan . Jag bara ser allt framför mig . Jag har levt med hnm i över 10 år … bara klydd problem …
Förlåt min energi läggs på fel saker jag vet … men det är ALLTID ngt med denna människa . ALLTID .

Billån , kravbrev , han kommer ALLTID undan .
Så trött på att han kan bete sig som ett as och komma undan med precis ALLT !:face_with_symbols_over_mouth:

2 gillningar

Du skriver ju rakt ur tidigare i inlägget att du är fullt medveten om att du lägger energi på fel saker, hög tid att du börjar lyssna på dig själv.

Släpp denna bitterhet och avundsjuka, det kommer aldrig leda till nått gott.

Fullt fokus nu på att enbart arbeta lösningsorienterat mot att få till bra lösningar ur ett barnperspektiv.
Det är inte alltid det som verkligen är bäst för barnet går hand i hand med dina egna önskningar om hur du vill utforma ditt liv.
Nu är det bara att komma till freds med tanken att du sitter i den båt som du sitter i, och göra bästa möjliga av det för barnet.

Precis som det svarades tidigare i tråden så har du nu ju ett betydligt bättre utgångsläge för att få barnet boende hos dig om exet avser att flytta en bra bit.

1 gillning

Vad det gäller kostnader som han lagt över på dig som rätteligen är hans så kan du lämna det till Kronofogden (efter påminnelser mm, kolla upp så du gör rätt).

Han kan flytta men det betyder inte att han får med sig barnen till skola där.
Barnen kan ha fritids på bara hans veckor.

Hur fungerar det att ha fritids på bara hans veckor ?
Han lär ju inte betala , det blir väl jag som får betala .

Hur skulle han annars kunna tänkas lösa det hela?

Han kan ju rimligen inte lämna barnet (minns inte hur gammal hen är) sittande i flera timmar på parkeringen i väntan på att han ska dyka upp efter jobbet?! Eller går det skolskjuts direkt efter skolan… fast även då måste det ju beroende på ålder vara någon hemma tänker jag?

Jag vet inget . X berättar INTE vart han ska bo , att de ska flytta , fått info av barnet som går i lågstadiet.

Varför skulle du betala för fritids? Det är ju han som har avtal med fritids.

Hör med fritids hur det fungerar, brukar inte vara några problem.

1 gillning

Hur får du ihop det där?

Får du ens en faktura om du inte ansökt om någon plats, eller ens har barnet skrivet hos dig?

Om x lämnar kommun står barnet skrivit hos mig , då får jag fakturan

Platsen för fritids avslutas om exet flyttar från kommun? För det är ju inte du som ansökt om den, eller nyttjar den?

Platsen har vi ansökt om båda när vi var tillsammans. Båda har nyttjat . Men jag vill inte ha den efter sommaren , då vårt barn kan gå till skolan och från skolan sj . Men x kommer inte gå med på att säga upp den , då x behöver den och jag får betala eftersom x flyttar från kommunen och då kommer jag få betala den , då barnet kommer stå skriven hos mig .

Men behöver inte du fritidsplatsen så säger du såklart upp den och isf. får ju ditt ex själv ansöka om fritidsplats om han behöver det på sina veckor.

Eller vad är problemet med det?

Att båda måste säga upp den

Är det så att att man som förälder med 50/50 boende måste betala för en fritidsplats som man inte vill ha eller utnyttjar för att den andra föräldern flyttar till annan kommun?

Och att du därutöver måste betala hela summan själv, bara för att räkningen måste skickas till den förälder som bor kvar i kommunen???

Låter ju helt sinnes… kan det ens vara möjligt :open_mouth:

Har han inte betalat hälften nu då, eller har du betalat hela kostnaden själv och var har räkningen isf gått, till dig eller till honom?

Varför skulle han om han delat kostnaden tidigare isf sluta betala när det är han som flyttar och behöver platsen?

Alltså att skaffa barn med totalt dysfunktionella människor ( :alien: :space_invader:) är nog det värsta misstag en människa kan göra i sitt liv inser man, du/ni blir ju aldrig av med fanstygen… som ett livstidsstraff :cold_face: