Bara jag som är vaken?

Kan inte sluta tänka på en sak min terapeut sa till mig. Istället för att citera honom klistrar jag in en text från https://www.parterapiinstitutet.se/om-relationer/

Det är bara ca 10% som gifter sig med den person de varit otrogna med och det är bara 1-2% chans att relationen kommer att bli långvarig. Detta gör att man har mer att vinna på att återskapa relationen med sin partner

Jag letar förgäves efter källan till den rapporten. Någon som vet… Jag väntar vidare så länge, på dagen tills hon hör av sig och ångrar sig! Jaaa men vaddå att klockan är 03:00 och jag inte kan sova den här natten heller. Jag har ju bara varit vaken i 9 veckor.

1 gillning

Tyvärr tror jag inte din sömn kommer bli så fantastisk även OM hon skulle ångra sig. Egen erfarenhet. Har det hänt en gång…så skulle det ju kunna hända igen…kan man ligga och tänka på kring 03.00 eller annan valfri tid. Men det låter som att du har det väldigt tufft, ta hand om dig!

Käre Henke.
Min personliga övertygelse är att otrohet i de allra flesta fall bottnar i missnöje med befintlig relation. Något skaver, det kanske inte går att sätta fingrarna på eller klä i ord. Och så kommer den där chansen, möjligheten att prova något - någon - annan. Det kanske skiter sig totalt - det är möjligt att det inte gör det utan att man är rätt för varandra - men i många fall är det nog så att man flyr från en relation in i en annan. Man upptäcker att den befintliga relationen inte är bra och älskaren/ älskarinnan inte den man ville ha. Den man var otrogen med var inte orsaken utan symptomet på ett eller annat sätt dysfunktionellt förhållande som man var missnöjd med och som man inte såg/ ville se möjlighet att reparera. Så glöm henne. Kanske hon ångrar förbindelsen med den hon var otrogen med men förmodligen inte att hon stack, hon kanske kan känna en sorg över det som varit men kommer inte att vilja gå tillbaka så glöm henne. Släpp taget. Hon är borta, död, försvunnen för dig. På ett sätt är ett dödsfall lättare, där har du inget val än att acceptera fakta. Det finns inget hopp att den döda kommer åter till dig i detta liv. Så begrav det som varit, ta avsked av er relation, släpp det som varit, sörj men gå vidare.

4 gillningar