Båda vill ha huset

I våras berättade min dåvarande fru att hon ville skiljas. Efter några helvetesveckor med gråt och ångest började vi diskutera mer praktiskt och kom fram till att hon skulle flytta och att jag skulle lösa ut henne ur vårt gemensamma hus. Vi har vuxna barn och ingen av dem bor i huset.

Huset värderades genom att vi tog ett antal mäklare som gav sitt omdöme och jag skrev sedan flera förslag på bodelningsavtal med vilka belopp jag skulle lösa ut henne med, och bad henne kolla dessa med någon som var kunnig på juridiken så jag inte lurade henne.

Tiden gick och hon fick tag på en lägenhet, och i somras flyttade hon. Vi delade ”solidariskt” på bohaget och alla saker vi hade samlat på oss gemensamt under alla år som gifta. Jag sålde även alla våra dyra kapitalvaror (husbil, båt mm) och pengarna skiftades över till henne pga att jag tar över huset, och sedan dess har jag sakta börjat bygga upp mitt nya liv i huset.

Nu har det gått drygt 6 månader sedan hon flyttade och jag har försökt få till ett slutgiltigt bodelningsavtal så jag ”på riktigt” kan ta över huset, då banken kräver det. Då kom bomben från hennes advokat. Nu är hon intresserad av att ta över huset!

Så vad gör jag nu? Juridiskt så är det väl ok att svänga 180 grader så länge inget är påskrivet, men nu hade vi ju enats om att jag skulle ta över huset och det är efter det jag agerat i denna process med försäljningar och delning av vårt tidigare gemensamma. Jag har dessutom börjat bygga upp mitt nya liv efter skilsmässan med alla nya förutsättningar, kompletterat upp huset, planerat framtid mm.

Jag har tidigare undvikit att ta in bodelningsförrättare, med en förväntan om att vi skulle kunna lösa detta själva samt att behålla någon form av god relation framöver, men givet denna 180 graders svängning så funderar jag på om det inte är dags nu för att få ett avslut och beslut. Men samtidigt vet jag ju att detta innebär att vi nog aldrig kan ha en god relation framöver, och det smärtar mig.

Så innan jag tar detta beslut behöver jag lite input på vad som kan falla ut ur en sådan process. Vi har ju inte några barn som bor hemma så det finns ju ingen som har ”bäst behov” av bostaden? Jag har redan kollat med min bank och de är ok med att jag tar över lånen och det finns även utrymme för att öka en del om behov finns. Jag vet inte om det är samma sak för mitt X, då hon har mindre i lön, men jag får väl förutse att så är fallet. Hur gör en bodelningsförrättare då? Blir det tvångsförsäljning så vi får buda på huset? Kan de anse att vårt muntliga avtal om att jag skall lösa ut henne, samt att hon har flyttat, gäller och skall fullföljas? Jag är helt vilsen och behöver råd? Jag som trodde vi hade detta bakom oss, men nu börjar ångesten att komma tillbaka igen…

Oj, vilken jobbig sits. Och vilken jobbig exfru, vad tänkte hon att du skulle göra med det beskedet att hon vill köpa ut dig istället nu?

Vet inte vad som gäller gällande det juridiska, det hade väl troligtvis varit bäst att ha en signatur på papper såklart. Kanske finns risken för salomonisk rättvisa - att det blir tvångsförsäljning och ev ingen av er får det.

Men jag tänker att lösning 1 A ändå bör vara att kontakta henne och vara väldigt tydlig med att du motsätter dig att hon ska köpa ut dig och att du gärna ser att ni löser allt i godo som planerat, men att om hon insisterar kommer du att hävda din rätt till huset på juridisk väg. Så att hon verkligen vet att detta inte kommer gå genom övertalning eller tjat och att hela familjen kommer dras genom helvetet om hon fortsätter på den inslagna vägen.

2 gillningar

Efter att ha funderat lite mer på din fråga så tänker jag att av gammal hävd (som jag vet mer om än modern juridik) så har man haft några vanliga strategier för att befästa avtal förutom skriftliga signerade sådana. En är handslaget. Att man slagit hand på en överenskommelse. Den andra är någon form av handpenning. Kan man säga att du har något av dessa två att anföra?

Poängen är lite att med “muntligt avtal” är det, förutom problemet med ev ord mot ord, kanske främst att det är så svårt att avgöra när en öppen diskussion om en fråga övergår i en sluten och fastställd överenskommelse. Ena parten kan hävda att “men vi kom ju överens om…” medan motparten hävdar att “Nej vi diskuterade det men vi bestämde ingenting”. Så förutsatt att du ens får henne att erkänna att ni pratat om att du skulle köpa ut henne skulle det kanske vara bra med något sorts tecken eller bevis på att det inte var bara en diskussion ni hade, utan en klar och sluten överenskommelse.

Jag hoppas att du har detta på papper?

Att kontakta en jurist tycker jag att du ska börja med iaf om du inte redan har en.
Lite fegt av henne att gå via advokat kan jag tycka om ni haft ett ok samarbete så långt.

När jag tog över huset fick jag tipset att inte vänta när exet ville skynda på bodelningen innan han ångrade sig. Jag hade velat ta det lite lugnare.
Men idag är jag glad att jag följde tipset då han givetvis flera gånger tagit upp det efteråt.

1 gillning

Hej och tack för dina svar. Det finns nog inget “bindande” mer än att vi var överens i tidigt skede och att mitt agerande sedan dess har varit att få till detta så vi kunde gå vidare.

Men har du gett henne pengar? Det skulle (som Lova tidigare skrev) kunna ses som en handpenning eller fästepenning på avtalet. I och med att hon då var avflyttad till lägenhet medan du bodde kvar i huset. Du har inga sms eller mail eller liknande där ni nämner detta?

Jo, det finns ju transaktioner, försäljningsavtal/kvitto, samt SMS att jag skickar hela beloppet på respektive kapitalvara. Men sen har jag ju fortfarande bara ett avtalsförslag författat av mig, och det är inget i SMS’n som refererar till det mer än att jag skickar hela beloppet på det som jag fått vid försäljningen, även om syftet har varit att skifta över kapital enligt “avtalet”. Men visst, en jurist kan säkert få det att peka i den riktningen, men motparten kan ju alltid hävda att “ja, jag vet inte varför han envisades om att skicka alla pengar till mig innan vi var överens”. Men som du säger, hon har redan flyttat, tagit de delar av bohaget hon önskar, så kanske…?

Alltså jag är ju inte jurist så jag hoppas du kan få svar från någon som verkligen vet.

Men min bild är att muntliga avtal gäller. Problemet med dem är bara att bevisa dem, att de alls ingåtts och vad de egentligen innehöll. Är ditt ex riktigt slug och påläst så kan hon kanske helt enkelt totalt blåljuga om allt, och ja, då blir det svårt för dig att bevisa annat än att du av någon anledning sålt grejer och satt in pengar till henne för det, har du inga vittnen och ingen skriftlig dokumentation på avsikten med det kan hon ju påstå vad som helst om det och det blir ord mot ord.

Men om vi förutsätter att hon inte är så slug och förslagen utan till exempel erkänner att ni först sagt att du skulle köpa ut eller åtminstone att ni diskuterat den lösningen, då kan nog att du gjort dessa insättningar hjälpa till att befästa att det var ett muntligt avtal som ni hade - inte bara en diskussion. Kombinationen av att hon flyttat ut, du bor kvar i huset men har börjat sälja saker och sätta in pengar till henne kan se väldigt trovärdigt ut som att du påbörjat ett utköp. Det brukar inte vara storleken på en handpenning som är avgörande för om avtalet blir giltigt, det är en symbolhandling för att demonstrera avsikt - den som betalar en handpenning demonstrerar sin avsikt att köpa, den som väljer att ta emot en handpenning demonstrerar sin avsikt att sälja. Men för att kunna använda det argumentet måste du förstås göra det någorlunda trovärdigt att det var just en delbetalning på utköpet du satte in till henne.

1 gillning

Ja, så har det ju varit och som du säger det kan man ju visa med aktiva handlingar. Dock kan ju hon alltid hävda att “jag vet inte varför han satte in alla pengar till mig”, “jag har aldrig gått med på detta”. Sen som sagt - hon har ju flyttat och vi båda har nog sagt till vänner och bekanta att jag skall bo kvar i huset etc. Men nu har hon ju bytt fot.

Ja, din bästa strategi är nog att försöka locka henne att erkänna att ni kommit överens om ett utköp, inför vittnen, på inspelning eller skriftligt. Du kan ju fundera på vad som skulle vara bästa strategin för att få till det utan att uppmärksamma henne på att detta är något hon skulle tjäna på att ljuga om. Om du inte kan få henne att backa genom ett tydligt klargörande kanske du kan testa att skicka ett mail och fråga hur ni ska göra med pengarna som du satt in till henne som delbetalning för utköpet. Och hoppas på att hon svarar något som bekräftar att hon vet att dessa pengar var delbetalning på utköp…

1 gillning

Oaktat gällande avtalsförslag, muntligt, skriftligt. Ja, muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men ack så mycket svårare att “leda i bevisning” om det blir konflikt… samt oaktat att du har förvandlat kapitaltillgångar till pengar som skiftats över till din ex-fru (i enlighet med ett avtalsförslag).

Din ex-fru har anlitat en advokat. Din ex-fru framför (via advokat) att hon vill bo kvar i huset.

För mig så räcker det där. Se till att du också skaffar en advokat (!).

Knäckfrågan 6mån senare, är ju just nu vem skall bo kvar i huset, snarare än om “ekonomin” kring bodelning och “huset”, eller ditt avtalsförslag (kan man tolka det). Jag tror att du kommer att behöva juridisk stöttning i detta. Kolla din hemförsäkring.

1 gillning

Mmm, håller med men jag får nog skaffa mig ett ombud som kan avgöra vad nästa steg är/blir.

1 gillning

Sant, så är det. Jag kommer att leta reda på någon jurist som får företräda mig.

@Bodelning180grader.

Mitt tips då är att förbered dig (!). Nu är jag ingen expert på bodelning och den typen av avtal, men jag har under mina yrkesår jobbat gentemot jurister, advokater, och en sak jag har lärt mig är att se till att ha ordning (och reda) på sina “papper” eller sin sak framställan. Det kan spara dig tid (och pengar) och juristen tid.

Dvs, har du/ni (värderings)utlåtanden från X mäklare - ta fram dessa.
Har du avtalsförslag - ta fram dessa
Har du transaktioner/överföringar - ta fram dessa.
Eventuell annan dokumentation/sms/email - ta fram dessa.

Edit: Ta givetvis med dig brevet från din ex-frus jurist…

Så behöver du inte få så mycket “hemläxa”.

mvh

1 gillning

En bodelningsförrättare brukar sällan jobba särskilt snabbt. Den kostar pengar. Ni kommer sannolikt att behöva egna biträden båda två. Det är alltså ingen snabb och enkel lösning. Ofta bodelar de dessutom fastigheten som 50% vardera och då har ni fortfarande inte kommit någon stans med vem som ska bo där. Då blir det tvångsförsäljning enligt samägnaderättslagen. Det tar också tid.

Mitt förslag är att du kräver till baka pengarna du skickat till henne. Du skickar helt enkelt en faktura per betalning du gjort, med sista betalningsdag och beskriver vad ränta (kolla upp vad som är högsta acceptabla nivå på det) på försenad betalning och påminnelseavgift kommer att bli om hon missar betalningen.
Om hon fortfarande inte betalat lämnar du det till kronofogden. Där kan hon välja att hävda att den saknar laglig grund och du kommer att hävda att den gör det mht till din sparade konversation.
Hamnar det i rätten skulle jag bli förvånad om hon inte blir dömd att betala tillbaka.

Under tiden sitter du lugnt i huset. Betalar räkningarna på räntor och drift. Amorteringar bör ni dela på så länge ni är gemensamma ägare.
Om hon inte betalat i tid så skickar du en påminnelsefaktura med påminnelseavgift och ränta.

Du behöver inte acceptera någon tidigare värdering utan kan kräva att huset ska säljas på öppna marknaden. Du kan förhala på alla möjliga sätt för att kunna fortsätta att bo kvar så länge som möjligt.

Tack för svar o bra input, men jag har inget intresse av att huset skall säljas. Jag vill lösa ut mitt X med ett snitt på de värderingar vi har tagit in och bo kvar. Så var ju utgångspunkten i dialogen då hon ville skiljas. Hon bor ju i egen lägenhet nu sedan 6m tillbaka och jag bor kvar i huset - som tyvärr fortfarande är hälftenägt av mitt X då inga avtal har skrivits.

Dessutom vill jag inte leva i ett vaccum som det innebär just nu då jag inte kan göra någon investering eller förändring i huset då det skulle kunna tillfalla X eller tvångsförsäljas, och hur kul skulle det vara om man träffar någon ny partner o säga att “ja här bor jag, men jag kanske måste sälja huset om ett halvår då vi är i tvist”. Nej, det enda som gäller är att komma till ett avslut.

Jag förstår att det är vad du vill. Men är det möjligt att tvinga henne att gå med på det?

Det tror jag inte, men jag får höra om juristerna kan få det till att vi hade en överenskommelse som nu inte följs, och att min motpart bytt fot trots vår tidigare ök. Som många skrivit ovan är det inte svart/vitt. Så länge jag hävdar “min rätt” att ta över huset så måste ju hon gå till tinget och begära “sin rätt”. Jag skulle ju kunna göra det jag också om jag bara vet att det skulle kunna resultera i att de kan döma till min fördel, så det är det jag ska kolla med en egen jurist och få lite råd o tips. Är det som du säger att en BF enbart ger oss lika rätt så är det ju bara att bränna pengar.
Jävla soppa :frowning:

1 gillning

Hejsan!

Sorry för ett inlägg som kan verka lite ja, drygt men också med en stark ton av att måla fan på väggen.
ÄVen med visst intresse för det juridiska och förståelse för den situation ni har befunnit er i.

Vi skrev på papper bums på hur vi avsåg dela tillgångarna.
Det har vi också följt till i det närmaste punkt och pricka.

Annat hade jag inte tordats.
Vi var ju inte längre ett.
I det läget var det för mig extremt akut att få på papper först grovt och eftersom dagarna gick alltmer exakt uppdelning av tillgångar och skulder.
Hade nog bodelningsavtalet framme och signerat innan ansökan sajnades.

OM man tänker sig att det är lite osjyssta grejer på gång??

Kan det vara så att hon nu tycker att hon med hjälp av de tillskott du har sänt henne EFTER ni gjort ansökan om äktenskapsskillnad har råd att köpa huset, med egna medel lösa ut dig?
Medel som skulle vara mist 50% dina egentligen?

För de har möjligen även i juridisk aspekt(lite osäker här) övergått till att vara hennes tillgångar som du frivilligt avhändat dig, till henne, efter ni separerat era ekonomier, dock inte fördelat gemensamma fasta tillgångar och skulder?

Den sitsen skulle få mig att sova extremt illa innan jag hade fått ett sajnat bodelningsavtal med de transaktioner som nu diskuteras inräknade.

Håller tummarna för att det inte är sådant rävspel med i ekvationen.