Bäbisar och vv

Enligt familjerätten så ska inte en bäbis under en viss ålder INTE ha vv boende utan träffa den barnet inte bor hos många stunder och korta stunder.
Min psykolog sa att det inte finns någon forskning kring det och rådde mig vv.
Finns det forskning?
Även om familjerätten icke råder vv,så kan väl vi föräldrar (om vi är överens) ändå ta vv?
Inget brott mot lagen?

En överenskommelse mellan föräldrarna ska godkännas av socialstyrelsen för att vinna laga kraft, de ska anse att överenskommelsen är till “barnets bästa”. Det är alltså med andra ord socialsekreterarna på familjerätten som bestämmer vad som är lagligt, om man ska se fyrkantigt på det.

Är föräldrarna överens så kan man helt enkelt bara tillsammans bestämma ett schema.

Jag är helt övertygad om att det skiljer från kommun till kommun, till o med mellan de individuella socialsekreterarna, men växelvist boende anser de flesta vara det bästa för barnet rent generellt.
I min kommun pekar nästan alla på boken “Att skiljas med barn” skriven av Malin Bergtröm, den verkar de flesta erkänt som nån form av manual i ämnet. Om du inte läst den så råder jag dig att snarast göra det.

1 gillning

”Regeln” har förmodligen kommit till med tanke på barnets bästa. Kan inte tänka mig att en liten bäbis ska behöva bo växelvis. Ingen värdering i vem som är bäst lämpad men man får lägga sina egna behov åt sidan och låta barnet få känna trygghet på ett ställe och försöka få träffa barnet så mycket som möjligt. Båda måste vara situationen vuxen och sätta barnets bästa främst.

2 gillningar

Faktum är att så fort barnet slutat amma så går det alldeles utmärkt att köra växelvist boende.
Alla teorier och all modern forskning i ämnet är rörande överens om att barn som bor växelvist mår bättre än barn som bor mer eller helt hos ena föräldern.
MEN, barn under 3år (svävande gräns) klarar inte av varannan vecka, de mår bättre av tätare byten. Så säger iaf barnpsykologer och de som forskat i ämnet.
Familjerätten rekommenderar , baserat på den forskning, byten var 2-3 dag.
En poppis variant är något som kallas 2-2-3, alltså först 2 dar hos ena föräldern, sen 2 hos den andra, sen 3 hos den första igen, o sen blir det tvärtom nästföljande vecka.
En annan teori som verkar poppis när barnet börjar närma sig gränsen för att klara av veckovist boende är att man kör varannan vecka, fast man bryter av med en natt hos den andra mitt i veckan.

Skulle vara intressant att få veta hur forskningen har kommit fram till att bäbisar som bor växelvis mår bättre än bäbisar som bor enbart hos ena föräldern? Fascinerande!

Eftersom jag själv befinner mig mitt uppe i detta träsk just nu så läser jag mycket o det lite överallt.

Klistrar in 2 länkar som var bland de fösta jag kom på…

Ser också att du skrev “bäbisar”, jag var tydlig med att jag menade barn som slutat amma. Givetvis ska inte små spädbarn bo växelvist. Men nu vet jag inte riktigt vad du menar med “bäbisar”.

https://www.forskning.se/2017/09/07/vaxelvis-boende-bast-for-skilsmassobarn/

https://www.sociology.su.se/om-oss/nyheter/barn-i-v%C3%A4xelvis-boende-%C3%A4r-mindre-stressade-1.344183

Tog vid utifrån trådskaparens dilemma, hans bebis men han skriver ”bäbisar”, även oklart för mig vilken ålder barnet har men det var det som var utgångspunkten och det jag tog fasta vid.
Något annat har inte varit aktuellt.

Min bäbis är strax över 6 månader ochv flaskmatas sedan födseln. OM vi kommer överens utan att bland in myndigheter om vv är det väl inte en olaglig handling? Som det är nu med vår son så bor han hos mormor och morfar med mamman. Exets föräldrar har en anknytning till sonen som vida överskrider min. De är barnvakt både längre och kortare stunder.
Är det bra för barnet att få anknytning av 60 åriga människor,att växa upp så,att “kastas” mellan famnar,att se alkohol dagligen då de dricker ofta,att inte jag som pappa får någon direkt anknytning?
Jag har haft vårt barn ensam 2 hela veckor på min semester. Jag förstår inte varför det skulle vara sämre att ha sonen regelbundet jämfört med att bo som han gör.

När jag har han så har jag honom ensam,det är lugnare,min uppmärksamhet riktas enbart till honom,nån alkohol förekommer såklart inte,JAG tycker han är pigg,glad och sover jättebra. Ser inga tecken på att han skulle må dåligt.
Tänker jag rätt här?

Växelvist boende kan ni ha men inte varannan vecka. Det är alldeles för lång tid för bebisen att vara borta från sina anknytningspersoner i taget, bebisen kommer att förlora anknytningen. En vecka är en evighet för en bebis, det är samma sak som att mamma/pappa övergivit och aldrig kommer tillbaka.

2 gillningar