Avtal

Över 3 år sen han flyttade (mot min vilja) och jag har många gånger bett honom hämta sina saker. Nu verkar det bli av. Jag vill att han skriver på ett avtal, så att vi verklige är klara med varandra
Kanske ngt såhär:
”Lösöret har sämjedelats.
Var och en behåller sina egna skulder.
Med ovan bodelning är vi nöjda.”
Räcker det, eller vad tror ni?
Huset är mitt

Det är ofta ganska hårda krav på bodelningsavtal, det ser bra ut men jag kan inte avgöra. Däremot har jag samlat lite länkar i ett tidigare skede. De kanske kan vara till hjälp?

Det som var “svårt” var att man behövde ta med lån/avbetalningar och huset/fast egendom i avtalet.
Skulle man inte ha någon fast egendom (tex bo i hyreslägenhet) och inte ha några avbetalningar/lån så räcker ett papper på att skriva så som @Magdalena formulerat. Det räcker inte att ena personen står som ägare på huset utan det ska vara med.

Jag hade hjälp av en jurist att lyckas med själva formuleringen så det kostade inte mer än ca 3 000:-. Bodelningen gjordes själva.

Jag har bostaden registrerad som enskild egendom hos skatteverket (var väl hos tingsrätten innan det flyttades dit), så då behövs det väl inte nämnas?

1 gillning

Jag hade en enskild egendom (pengar) och det skrev vi in i avtalet om att den fanns och att det inte ingick i bodelningen just för att det inte ska vara några missförstånd och att man inte kan komma efteråt och säga att det skulle vara med i bodelningen.

Men annars, vad jag förstår på dig, så ska det räcka med att skriva lösöre i samförstånd. Sen ska det skrivas att ni är färdiga med bodelningen, man kan inte skriva ett datum framåt i tiden. Kan också vara bra att ha ett datum när allt hans ska vara utplockat från ditt hus och att det sedan tillfaller dig det som inte han har tagit med sig. Just för att inte kunna komma långt efteråt och säga att du slängt hans saker.

Kan leta upp mitt avtal och ändra till fiktiva namn eftersom jag inte ska lägga upp personuppgifter publikt. Men kan ta ett tag innan jag hittar det.

1 gillning

hittade den delen.

“Make 2 har en revers med tillhörande gåvobrev på 200 000:- som är make 2:s enskilda egendom och ingår ej i bodelningen. Ränan på reversen har enligt överenskommelse ingått i bodelningen. Räntan är insatt på gemensamma kontot.”

Sen är det ju upp till honom att godta det du skriver om bodelning. I samförstånd alltså.

1 gillning

Ok tack!
Så bör jag skriva ”Bostaden är nn’s enskilda egendom och ingår ej i bodelningen ”?
Är rädd att väcka den björn som sover …

1 gillning

var ni gifta eller enbart sambos?

Är jättesvårt för mig att säga, för ett avtal ska ju vara bådas villkor och det går ju inte om man är oense, där blir det svårare ju. Hade ni kunnat sitta tillsammans och skriva får det se ut nästan hur som helst, när båda är med på vad som står. Du har ingen rättighet att skriva ett avtal och kräva att han skriver på.

Vi var gifta, men skilda nu sen flera år. Har man ingen rätt att kräva bodelningsavtal?
Han får förstås säga om han vill formulera annorlunda. Men om han vill ha med ngt orimlig, så återstår att skaffa bodelningsförättare , eller?
Knepigt om han redan tagit med det mesta av sitt lösöre och sen påstår att han inte har gjort det t ex

Jo, man har rätt att kräva ett avtal, men man kan inte kräva att det blir som du vill. Endast bodelningsman kan göra bodelning mot någons vilja. Så går han inte med på det du vill (under förutsättning att du håller dig till lagen) så kan du ju ta honom till bodelningsförrättare (dyrt) och ev blir det rättssak av det om någon av er överklagar (kan bli ännu dyrare beroende på om man har ombud eller sköter det själv).

1 gillning