Avtal om framtida vinst - juridisk fråga

Jag behöver lite råd kring min kommande bodelning.
Jag och min sambo (med två gemensamma barn) separerar och han ska behålla vårt hus. Han har dessvärre inte råd att betala det jag egentligen har rätt till när han köper ut mig, och jag vill inte tvinga honom att flytta. Det blir lite lättare för samvetet att lämna när jag vet att mina barn kan få ha kvar sina rum, lekstuga osv… Därför har jag valt att gå med på att bli utköpt för en mindre summa än det jag hade kunnat kräva.

Men. Jag vill ju inte riskera att mitt ex tröttnar på att ha huset själv och säljer snabbt, vilket skulle ge honom en stor vinst. Vore riktigt surt att själv leva ganska anstängt ekonomiskt för att jag vill att mina barn skulle kunna bo kvar i huset, om han säljer inom nåt år. Mitt förslag till honom är därför att vi skriver ett avtal, där jag får en del av vinsten om han säljer inom en viss tid. Detta går han med på.
Frågan är då - hur många år och hur stor det av vinsten är rimligt att skriva? Tänker 3 år, 30% av vinst? Eller är det för lite/mycket? Och är det något annat jag behöver tänka på?

Tacksam för hjälp!

Kolla med jurist, de två jag hörde med sa att avtal om framtida försäljning inte är juridisk bindande.
Ett alternativ var att skriva skuldebrev på din del av vinsten som om ni skulle sälja idag. Hans risk om värdet skulle gå ned.
Dessutom så måste ni tänka på eventuella renoveringar som måste göras, eller som han vill göra som kan höja värdet. Ska du då betala dessa procentuellt?