Avlyssning hemma. Hur lagligt?

Ponera att det finns en pappa, narcissist med obehandlat bipolaritet. Gränslös.
Mamma vil skiljas men inte han. Pappan utpressar och hotar mamman, försöker med framgång hjärntvätta minderåriga barn och vända dem mot mamman. Det ser ut att nästa steg är orosanmälan till socialen, därför att barnen har tagit stor skada av det som pågår.
Jag som skriver dessa rader är anhörig. Jag fick råd att spela in pappans samtal för att inför socialen dokumentera psykisk terror hemma. Jag menar inte telefonsamtal utan hotfulla samtal som äger rum inom hemmets fyra väggar.

Så min fråga är:

  • Hur lagligt är detta?
  • Har sådana inspelningar någon bäring som bevisning för socialen eller i framtiden i tingsrätten?
  • Vilken utrustning får man använda?

Mamman vill inte beröva pappan vårdnaden, hon vill bara skiljas och bygga upp ett eget liv med barnen, gärna varannan vecka, men pappan kämpar emot på liv och död.

1 gillning

Vad är det egentligen som ska uppnås med avlyssningen, om mamman inte vill söka egen vårdnad?

Skilja sig kan hon ju göra i vilket fall, och så vitt jag vet finns inget socialen kan göra för att tvinga folk att skilja sig.

1 gillning

Lägger ingen värdering i om man bör eller inte bör. Men om man själv deltar i samtalet är det okej, inte annars för då klassas det som avlyssning.

1 gillning

Tack!

Jag tänker att blanda sig i hemlig avlyssning/filmning i någons hem (om det är du som planerar att arrangera det, för mamman kan väl knappast klara det om hon är svårt deprimerad :thinking:) måste vara högst olämpligt på alla sätt, oavsett juridik.

Tänker du att det ska fungera som någon sorts bevisföring så måste ju frågan @Nimue ställde tydliggöras. För det krävs inga bevis för att skilja sig, tänker du anmälan till polis eller sociala myndigheter för typ psykisk misshandel så är det väl en annan sak, men knappast något som kan lagföras i strikt mening.

Eller tänker du att det skulle fungera för att frånta pappan vårdnad, ge besöksförbud eller liknande? Blir oxå motstridigt om mamman inte ens vill det… mest sannolika konsekvensen så fort hela tilltaget kommer fram till pappan är väl att de två vuxnas fortsatta “samarbete” oavsett skilsmässa eller inte blir sju resor värre.

Nu lever jag själv och misshandlar ingen psykiskt så kanske är min reflektion pointless, men jag skulle ALDRIG förlåta någon som arrangerat något sådant i mitt hem och hade jag inte varit fientligt inställd tidigare, då hade jag garanterat blivit det därefter :see_no_evil:

Jag har noll erfarenhet av denna problematik men funderar på vad som är syftet. Vad är det du/ni vill bevisa osv?

Jag menar man har ju full rätt att begära skilsmässa utan några som helst ”bevis” på något sätt. Om man upplever t ex psykisk misshandel osv så behöver man ju inte bevisa att det sker.

Om det är för att bevisa att orosanmälan för barn har sin grund i reella missförhållanden, jo, det är kanske bra. Men vem fick du rådet av? Har ni/du pratat med social myndighet för att höra deras krav på ev bevis INNAN man vidtar extrema åtgärder.

Eller det kanske inte vara så extremt, men när du skrev ”utrustning” så drog jag slutsatser som kanske inte är korrekta. Det enkla är väl att spela in samtal/gräl med mobil…… men behövs det verkligen och gör det situationen annorlunda än om man inte har dessa inspelningar?

Jag önskar verkligen styrka till dig och personen du stöttar. Jag tycker kvinnojour låter som en lämplig lösning här, då situationen är allvarlig.

Jag brukar tipsa om inspelning som dokumentation. Det jag menar men kanskr inte är så tydlig med, är inspelning av samtal där den som initierar inspelningen själv deltar. Det är helt lagligt och enligt mig oantastligt.

@Restenavlivet Du menar inspelning via egen mobil under ett pågående samtal personen deltar i?!

Det är ju iaf delvis något annat än “avlyssningsutrustning” i någon annans hem :sweat_smile:

2 gillningar

Ja vilket framgår i länken jag postade. Även i annans hem är det okej så länge du själv deltar i samtalet.

3 gillningar

Det var @Restenavlivet’s inlägg jag svarade på, men okej :+1:

2 gillningar

Jag själv är inte vän av sådana åtgärder. Då kan ni kanske dra slutsatsen att frågan ställdes i ren desperation. Tack för era reaktioner, jag tänker inte hålla på med ngt olagligt.
Att installera avancerad utrustning i ngn annans hem - den tanken har aldrig föresvävat mig ))
Jag vill återigen påpeka: beröva pappan vårdnaden är inte ngn avsikt.
Mamman är på väg att lämna en ny skilsmässoansökan, göra orosanmälan till socialen och be om att utreda familjens situation.
Mamman har redan spelat in ett par samtal med mobilen, det var tänkt enbart för socialen för att ge dem insyn i psykisk misshandel som pågår hemma, uppslitande samtal där minderåriga barn hetsas mot mamman.
Mamman är ganska nedbruten och den narcissistiska pappan med obehandlat bipolaritet kan vara mycket talför och manipulativ inför myndighetspersoner. Vem ska de tro på, vem skulle anses som mer lämplig förälder?

Kvinnojouren, jourhem, skyddat boende - tro mig, vi har stött och blött det. Och jag har genom mitt arbete ganska bra kunskap i och en viss praktisk erfarenhet av hur socialtjänsten fungerar.

Det finnas mycket speciell situation kring familjens boende samt omständigheter som har med föräldrarnas anställningsförhållanden att göra, därför vill jag inte blotta mig för mycket i ett öppet forum, jag vet inte vilka som läser här… Allt detta gör att till synes självklara lösningar (dra någonstans med barnen, flytta till skyddat boende m.m.) kan göra situationen ännu värre. Det krävs kreativa lösningar…

2 gillningar

Alltså i grunden tycker jag väl att det är bra om socialtjänsten får kännedom om att barn far illa och kan agera.

Men jag förstår ändå inte vad du/mamman hoppas uppnå med avlyssningen. Att någon myndighetsperson ska ta pappan i örat och säga aja baja?

I slutändan är ju mamman medskyldig till situationen genom att hon stannat kvar och fortsatt låta dessa incidenter inträffa. Om socialtjänsten kommer fram till att barnen misshandlas i hemmet finns ju risken att barnen blir omhändertagna, från båda föräldrarna, då mamman verkar vara oförmögen att skydda dem och låter situationen fortgå. Nu kanske det vore en bra sak iofs, men jag tänker att för mamman vore det bättre att lägga energin på att bryta situationen än att spela in den.

Om mamman ser ett scenario där hon ska försöka få ensam vårdnad pga pappans beteende så är det begripligt varför ni vill spela in, men annars förstår jag inte.

1 gillning