Att tappa hår

Hej,

Jag ska skiljas och håller på att flytta ut, vilket går bra.
Mådde dåligt ett tag innan jag kunde ta det beslutet dock. Har märkt att mittbenan har blivit tydligare och bredare jmf med tidigare. Känns som att jag tappar mer hår än innan skilsmässan var på tal. Ngn här inne som också upplever det eller har upplevt liknande i samband med seperation? Om ja - tror ni att håret börjar växa ut igen?

2 gillningar

Jag har levt under enorm fysisk och psykisk stress iallafall två gånger i mitt liv. Första gången när jag var allvarligt sjuk och andra gången när jag blev dumpad av mitt ex. Båda gångerna, speciellt första gången, tappade jag väldigt mycket hår. Det kommer med stor sannolikhet att växa ut igen. Du kommer se det som kortare hårstrån överallt i håret. Hårstrån som alltså är på väg ut igen.

1 gillning

Stress, det växer med all sannolikhet ut igen :+1:

För att återfå sin tidigare tjocklek så får du räkna med att det tar relativt lång tid då hårstrån tappas kontinuerligt… troligen runt ett halvår iaf.

Här kan du läsa en bra text som förklarar vad det handlar om, skillnaderna mellan olika typer av håravfall samt grunderna för hur hela hårets växtcykel ser ut;

1 gillning

Tack för svar och länk🍀

1 gillning

Tack för svaret :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej
Min man berättade för mig i juni att han ville skiljas. Vi har ett långt äktenskap bakom oss och även om det varit dåligt ca 1/2 år så är jag fortfarande i chock! Jag ville inte det här.
Jag har tappat mycket i vikt och sovit dåligt hela sommaren. Har mycket ångest av och till och mör allmänt skit! Imorse efter duschen så började håret att rasa. Har väntat att det ska hända. När jag tittar mig i spegeln så förstår jag inte att jag ändå ser då normal ut. När ska allt vända och börja kännas bättre ?

3 gillningar

Åh fina! Beklagar :heart: det blir bättre, var snäll mot dig själv :four_leaf_clover:

Beklagar :pensive: det bmir “lättare” med tiden vill jag säga och tro. Min man lämnade i slutet av 2021… inne på 7.5 månad
1 son, varannan vecka livet. Han mådde inte bra pga olika saker och vi tappa bort varandra
I april nångång träffar nån. Från depression till må SÅ BRA… :roll_eyes:
Det har varit tungt, påfrestande, matlust tappad, håret är slitet, ja man känner knappt igen sig. Det jag kan märka skillnad på från då och nu är att det är lättare på ngt sätt. Men jag har ångest varje dag, jag saknar den jag levde med, jag saknar min familj o att inte få se min son på heltid… men nåndag kommer väl ljuset i tunneln titta fram. Fortsätt kämpa o skriv av dig. Man ska ju göra det man gillar, jag känner inte att jag gillar något längre, men försöker ändå. Kämpa på, kram :heart:

2 gillningar

Vid stress tömmer man olika depåer. Man tömmer framförallt ett hormon som heter fritt T3 (det är ett sköldkörtelhormon). I början av stressperioden går många ner i vikt. Sen tar det stopp och kroppen känns som att den är körd i botten. Man är trött, tappar hår, blir helt utmattad osv osv. Det är då fritt T3 är på väldigt låg nivå. (detta är en procedur som brukar bete sig som jag skrev men självklart är vi alla unika individer och då kan även kroppen avvika från vanliga “standard banor”)

För att fylla på fritt T3 krävs Selen. När nivåerna är så låga att man tappar hår och mår apa då är nivåerna i vanlig mat för små för att återställa depåerna. Fyll på med selen (hollistic har ett väldigt bra kosttillskott som heter just Selen). Se till att arbeta på andningen (djupandning eller Anna Hallens andningsminut) så att du lär kroppen att varva ner och börjar “stressa av” och se till att få i dig bra näring. Bra näring är grönsaker, fisk, kött, frukt. Dålig näring är socker i alla former, spannmål, konstgjorda fetter så som margarin.

På det här sättet boostar du kroppen för att klara sig i det längre loppet och inte bara kortsiktigt.

3 gillningar